csontzene - Nehéz napok éjszakái

  • .
  • 2008. június 5.

Trafik

Rettentő, mert egyrészt lelkesítő, másrészt rémisztő napok és azok éjszakái következnek minden zenegyűlölő számára a következő hetekben. Fischer Ádám spiritusz rektori irányításával megkezdődnek ugyanis a Wagner-napok, mégpedig a Ring második estéjével, a Siegfried előadásával (MűPa, június 7., 16.00!), 14-én az Istenek alkonyával, hogy aztán 19.
és 22. között a teljes Ring is színre kerüljön. Az előadások délután négykor kezdődnek, szóval teljes menetfelszerelésben érkezzen mindenki, négynapi hideg élelemmel, bár az étterem ilyenkor (tavaly legalábbis így volt) meglehetősen kedvező áron ígér vacsorát a házban. Na de ki akar egy komolyabb marhapörköltadaggal a gyomrában belerohanni a Tűzvarázsba, vagy végignézni, amint Brünnhilde jó Grane lovával a világégésbe vágtat? Régi annalesek leírják, hogy az első bayreuthi előadásra e szerepre egy Cocotte nevű fekete csődör, Ludwig bajor király, a közismert tébolyodott ajándéka volt leszerződtetve, állítólag remekül viselte a szerző utasításait. Most - a gyönyörű nevű Hartmut Schörghofer hiperposztmodern rendezésében - ilyesmire ne számítson senki, legfeljebb fényekből és árnyakból áll majd az a nemes paripa. A világhírű énekesgárda legnagyobb sztárjait még felsorolni is képtelenség; nagy dolog ez az egész, csak ne legyen dögmeleg.

1872-ben, május 22-én, Bayreuthban inkább nyűgös idő volt, ám maga Wagner nem kis derűvel és önelégültséggel térhetett meg szállására a bayreuthi színház alapkövét lerakó ünnepségről; és ezt a pillanatot ugyan ki más írhatta volna le ihletettebben, mint Nietzsche, a szemtanú, ekkor még a zeneszerző megszállott híve, hogy aztán nem sokkal később acsarkodó ellenfele legyen. Zoltai Dénes fordításában így szólnak a nemes nyugalmú sorok: "Amikor 1872. év ama májusi napján a bayreuthi dombon lerakták az alapkövet, zuhogó esőben és borús ég alatt, Wagner néhányunkkal visszahajtatott a városba; hallgatott, és szavakkal le nem írható tekintettel, hosszan nézett maga elé. Hatvanadik életévébe lépett azon a napon, minden addigi csak előkészület volt erre a pillanatra. (...) Hogy Wagner mit látott, maga elé nézve, azon a bizonyos napon - azon töprengve, hogyan lett azzá, akivé lett, s akivé majdan lesz -, azt mi, a hozzá legközelebb lévők bizonyos fokig el tudjuk képzelni. Csakis ebből a wagneri pillantásból érthetjük meg Wagner nagy tettét - hogy ez a megértés garantálja: a tett nem marad terméketlen." Persze Nietzsche már itt is elárulja magát, ám ezt csak későbbi művei leplezik le, ugyanis Wagner szerepében feltehetően önmagán töprengett már ekkor is, így aztán szükségszerű, hogy utolsó befejezett műve, az önéletrajzi Ecce homo alcíme így szól: "Hogyan lesz az ember az, ami."

De hagyjuk ezt. Inkább azon gondolkodjunk el, hogyan lesz a Wagner-hallgató az, ami, vagyis egy, a bódító-zsongító hangzásoktól és a színpadi tébolyoktól végletekig kifacsart, valami egyszerűre, netán egy sima tonika-szubdomináns váltásra epedve szomjazó, hullaszerűen merev befogadó.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.