Helyrajz - Külvárosi őrszoba - Bakelit Multi Art Center

  • Kovács Bálint
  • 2008. november 13.

Trafik

"Ott nőttem fel én / A város peremén / De nem volt József Attila / Sem úszó dinnyehéj" - visszhangzik a fejemben a Hétköznapi Csalódások nevezetű punkegyüttes száma, ahogy egyre messzebb jutok a Soroksári úton a 23-as buszszal; előbb Művészetek Palotája és Nemzeti Színház, utóbb fegyvergyár és - stílszerűen - az Arzenál áruház szegélyezi az utat. Sorrendben a százhatvannegyedik kapualj, amit keresek: az emögött elterülő, tekintélyes méretű gyártelep rejti a Bakelit Multi Art Centert is. Sötétben, a feketén ásító, szétzúzott ablakok előtt elhaladva ki-ki újraélheti ifjúságát, már amennyiben működött valaha házfoglalóként vagy hobóként; világosban élettel telibb a hely, legfeljebb az jut néha az eszembe a tolató kamionok elől félreszökdellve, targoncák és raklapok erdejében, hogy vajon nem büntet-e meg a munkavédelmis, ha észreveszi, hogy nincs rajtam sisak. Kovács Bálint

"Ott nőttem fel én / A város peremén / De nem volt József Attila / Sem úszó dinnyehéj" - visszhangzik a fejemben a Hétköznapi Csalódások nevezetű punkegyüttes száma, ahogy egyre messzebb jutok a Soroksári úton a 23-as buszszal; előbb Művészetek Palotája és Nemzeti Színház, utóbb fegyvergyár és - stílszerűen - az Arzenál áruház szegélyezi az utat. Sorrendben a százhatvannegyedik kapualj, amit keresek: az emögött elterülő, tekintélyes méretű gyártelep rejti a Bakelit Multi Art Centert is. Sötétben, a feketén ásító, szétzúzott ablakok előtt elhaladva ki-ki újraélheti ifjúságát, már amennyiben működött valaha házfoglalóként vagy hobóként; világosban élettel telibb a hely, legfeljebb az jut néha az eszembe a tolató kamionok elől félreszökdellve, targoncák és raklapok erdejében, hogy vajon nem büntet-e meg a munkavédelmis, ha észreveszi, hogy nincs rajtam sisak.

A telep, ahol most egymástól függetlenül megannyi raktár, gépkocsi-tuningoló üzem és ki tudja, mi más működik, hajdan - a múlt század elejétől nagyjából a rendszerváltásig - a Hazai Fésűsfonó- és Szövőgyár tulajdonát képezte; történetének legizgalmasabb epizódja valószínűleg az volt, hogy egy szocialista csereprogram keretében több száz kubai nő dolgozott itt. Na és persze a második világháború, amikor pár évre mindent átalakítottak - fegyvergyárrá: mégsem lehetett a szőnyegbombázást szó szerint értelmezve végrehajtani. A gyártelep legvégében, az egyik utolsó épületben helyet kapó Bakelit kulturális központ például ekkor alakult át hatalmas, húszméteres belmagasságú csarnokból kétszintes helyiséggé; így hatékonyabb volt az ágyúkészítés.

Odabent, a második szinten bárpult fogad, mellette ajtók a kávézó, a hangár (a koncertek és a képzőművészeti kiállítások helyszíne), a most épülő hostel és a színházterem felé, amely nemsokára hangrögzítő stúdió is lesz - a nagy terület és a jó akusztika miatt elvileg akár szimfonikus zenekarok is igénybe vehetik majd.

Miután felszámolták a fésűsfonót, az ingatlanüzemeltetéssel és -hasznosítással foglalkozó Bauer Péter Márton vette meg az erőműtől nem messze álló épületét. "A korábbi ingatlanjaim - többségében raktárak - bérlemények voltak, szerettem volna végre egy saját tulajdonút - mondja Bauer. - Az elsődleges célom az ingatlan hasznosítása volt, tehát olyanra alakítottam, amire volt bérlő; a raktárban akkor már nem volt biznisz. 2000-ben kezdődött egy művészeti mozgolódás, akkor kezdtem építeni a hangstúdiót, és akkor jött az L1 kortárs táncegyüttes, amely azóta állandó bérlőm. A táncteret már úgy építettem, hogy tudtam:

összművészeti helyet akarok

létrehozni kortárs, újszerű produkcióknak." Így is lett: a Bakelit jelenleg koncerteknek, tánc- és színházi előadásoknak ad helyet (nemrég zárult le második ilyen tárgyú pályázatuk), és pár hete nyílt meg az első kiállítás, a Diploma nélkül. A nyitva tartás a programokhoz igazodik: a hely csak akkor látogatható, ha van valamilyen esti program. "Kocsmának messze vagyunk" - summáz Bauer.

"Ha valaki veszi a fáradságot, és eljön idáig, akkor mi biztosítjuk neki, hogy ne csak az előadás másfél órájában lehessen itt: minden program után buli van - számol be a hely koncepciójáról Berényi Eszter művészeti vezető. - Ráadásul a külvárosi elhelyezkedés miatt reggelig hangoskodhatunk, amit ki is használunk: 6-10 kilowattos erősítőkön szól a zene." A nézőszám és a bulira is maradók száma változó: az 1200 fő befogadására képes kulturális központban voltak már egyszerre 800-an, de tartottak színházi előadást nyolc érdeklődőnek is. Egyes bulikra van, hogy különbusz hozza a belvárosból a vendégeket, de a távolság leküzdését szolgáló távlati cél a saját busz lenne. "Most az a lényeg, hogy beépüljön a köztudatba a Bakelit neve. Egyelőre semmi profit nem származik a kulturális rendezvényekből, van, hogy háromszor annyit költünk promócióra, mint amennyi bejön a belépőkből - magyarázza Bauer. - Ha az emberek nemcsak egy adott programra jönnek, hanem ők maguk is utánanéznek, hogy mi van épp a Bakelitben, akkor lesznek rentábilisak a programok." Addig a saját tőkén kívül terembérleti díjakból, később a stúdió és a hostel bevételéből üzemelhet a hely, és néha egy-egy előadás befogadására szóló, minimális támogatásból.

Bauer és Berényi optimista, de a potenciális és néha igen kis számban jelentkező közönséggel nem elégedettek. "Nem akarunk a belvárosi, elkocsmásodott szórakozóhelyek konkurenciája lenni - jelenti ki Bauer -, a hely szellemisége sem erről szól, és nem is azoknak az eltespedt embereknek, akik nem képesek három métert sem megtenni a belvároson kívül. De remélem, idővel itthon is meghonosodik a nyugati trend, és az emberek hajlandóak lesznek felemelni néha a valagukat."

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.