mi a kotta? - Trisztán és Anne-Sophie

  • .
  • 2010. május 27.

Trafik

Az elmúlt hetekben többször is alkalmunk nyílt egykori csodagyermekekről szólni, olyan prodigiózus csemetékről méghozzá, akikből mára a nemzetközi koncertélet teljes korú, rangos művésze vált. A soros ajánlót is egy hajdani csodagyermekkel kezdjük, aki alig volt tizenhárom éves, amikor Herbert von Karajan a pártfogásába vette, s még akkor sem volt több tizenötnél, midőn a Berlini Filharmonikusokkal elkészíthette első lemezfelvételét.
A kislány a hegedűvel Anne-Sophie Mutter volt, aki e héten immár a klasszikus zene nagy- és szépasszonyaként (képünkön mutatjuk) látogat el hozzánk, hogy mint a Brahms-díj friss, éppenséggel nem is 2010-es, hanem egyenesen 2011-es kitüntetettje, eljátssza nekünk a tüskés modorú mester D-dúr hegedűversenyét (Nemzeti Hangversenyterem, május 28., fél nyolc). Mutter kísérője a pompás Pittsburghi Szimfonikus Zenekar lesz, s így a hegedűverseny Joachim Józsefnek szóló dedikációja mellett a koncertnek ama magyar vonatkozását is felemlíthetjük, hogy az amerikai együttesből a perfekcionista Reiner Frigyes pálcája alatt vált világszínvonalú zenekar. S akkor még a program második felét alkotó Mahler-műről, az I. "Titán" szimfóniáról még nem is szóltunk, hiszen ennek meg direkte Pesten tartották részint értetlen csenddel, részint elégületlen pisszegéssel fogadott ősbemutatóját 1889-ben.

Annak reményében, hogy a türelmes olvasó kedvét leli a fejtörőkben, e középső bekezdésben feltesszük a kérdést: ugyan milyen logikai lánc vezethet el a kiváló hegedűművésztől a kiöregedett gyermekszínészhez, Mickey Rooneyhoz és egyúttal Artie Show-hoz, a dzsessz legendás alakjához? Nos, a megfejtés a törvényesen is szentesített s mégis múló szerelem: Anne-Sophie Mutter ugyanis nemrég még André Previn felesége volt. Previn korábban pár évig Mia Farrow-t tudhatta az oldalán, aki viszont megelőzőleg Frank Sinatra egészen ifjú hitveseként vonult be a populáris kultúrába, egy évtizeddel azután, hogy Sinatra elvált a nagy hollywoodi filmdívától, Ava Gardnertől, aki pediglen legelőször az Andy Hardy-sorozat fent említett kamaszsztárjával, míg másodjára a dicsőült emlékű dzsesszklarinétossal kötötte össze életét.

A törvényes, ám múlékony érzelemmel szemben a házasságon kívüli, sőt házasságtörő, de egyszersmind halálos szerelemnek emlékjelet állító hatalmas zenedráma, a Trisztán és Izolda bemutatója a hét másik ünnepi eseménye (Nemzeti Hangversenyterem, május 29., négy óra). A tradicionális Budapesti Wagner-napok jut el idei nyitóestjén a Trisztánig, mely produkció egyebekben az Opera idei utolsó, kihelyezett premierjeként is szolgál: Fischer Ádám karmesteri irányítása alatt, Christian Franz és Anna Katharina Behnke címszereplésével, valamint a Parsifal nyomán emlékezetünkbe vésett társalkotók, Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra rendezésében, díszleteivel és jelmezeivel. Várakozásunk hatalmas, s a valóságos Trisztán-láz sem tűnik indokolatlannak, hiszen kedden négy órától ismét ránk omlik majd a nagy mű, s hozzá a Művészetek Palotájában tematikus kamarakiállítás is társul a szerelmi halálhoz. A nemes cél és a közreműködők rangja még egy eseményt tesz kötelezően felemlítendővé e hétről: Kocsis Zoltán immár ugyancsak hagyományos jótékonysági hangversenyét, melyet a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat javára ad - Kelemen Barnabás társaságában (Nemzeti Hangversenyterem, május 30., nyolc óra).

Figyelmébe ajánljuk