A Pedellus hírei

  • Narancs
  • 2005. december 8.

Tudomány

A Pedellus hírei
Az életre nevel? A magyar iskolák világát inkább a versengés jellemzi, mint az együttműködés - írja a Népszabadság. Fülöp Márta, az MTA Pszichológiai Intézetének munkatársa, a témában készült kutatás vezetője szerint a pedagógusok kétszer annyi versenyre, mint együttműködésre késztető feladatot adnak a diákoknak. A kutatás során ugyanakkor a tanárok válaszaiból az derült ki: az osztályban inkább együttműködést szeretnének látni; a versengés ugyanis stresszhelyzeteket szül, és ezáltal hátráltatja a gyengébb tanulók felzárkózását. Fülöp Márta szerint a kooperáció többek között azért nem valósul meg, mert sokszor a tanárok sem rendelkeznek a közös munka eszköztárával. Mint megfogalmazta, leginkább az a tanári koncepció hiányzik az iskolákból, amely konstruktív irányba terelné a versengést.

Imámok az iskolapadban A holland kormány és öt muzulmán szervezet nemrégiben olyan szándéknyilatkozatot írt alá, melynek értelmében jövő ősztől az állam vállalja, hogy teljes körű egyetemi képzést biztosít a Hollandiában tevékenykedő imámok részére. Rita Verdonk bevándorlási és integrációs miniszter és Maria van der Hoeven oktatási miniszter összesen 375 millió eurót különített el az említett célra. Az imámok képzésének ügye heves viták tárgya tavaly november óta, amikor egy iszlamista fanatikus, marokkói származású holland állampolgár meggyilkolta az ismert filmrendezőt, Theo van Goghot. A Hollandiában ma működő mintegy 150 mecset imámja csaknem kivétel nélkül első generációs marokkói vagy török bevándorló. A holland kormány a közelmúltban több alkalommal közölte: 2008 után nem kíván külföldről érkezett imámokat látni az országban.

Az ellenőr és a személyi adatok Jövőre könnyen lebukhatnak a hamis diákigazolványt használók. A tervezett jogszabályok szerint a hatóságok mellett a közlekedési ellenőrök is lekérdezhetnék majd a diákigazolványok adatait. Mindehhez csupán egy internetcsatlakozásra lesz szükségük, és a felállítandó adatbázisra fellépve rögtön kiderül majd, hogy a kártya tulajdonosa valóban hallgatója-e valamely oktatási intézménynek. Az oktatási tárca mindezzel nemcsak a bliccelőket kívánja lebuktatni, hanem azokat az iskolákat is, amelyek "fantomdiákok" után vesznek fel támogatásokat. Az intézmények a tervek szerint úgy akadnának fenn a rostán, hogy az általuk igényelt oktatási azonosítókhoz szolgáltatott adatokat a tárca összevetné a Belügyminisztérium személy- és lakcímnyilvántartásával.

A tudomány nyelve A finn műszaki egyetemek a külföldi diákok megnyerése érdekében már hosszabb ideje kizárólag angol nyelvű képzést indítanak, azóta pedig, hogy az egységes európai felsőoktatási tér Finnországban is napirendre került, a tudományegyetemek is egyre több szakon váltanak a mai tudomány lingua francájára. A tudományegyetemek ma már száz mesterképzési programot hirdetnek meg angolul. A finn sajtóban mostanában egyre több cikk jelenik meg e folyamat káros hatásairól, sokan úgy vélik, anyanyelvük veszélybe kerülhet ezáltal. Magyarországon a probléma inkább ellenkező előjellel létezik: a legtöbb magyar felsőoktatási intézményben a hallgatói mobilitás forog kockán, mivel a hallgatóknak nem áll módjukban angol nyelven tanulni az adott szakterületen.

Fogyasztói jogok gimnazistáknak Az oktatási tananyag része 2005 szeptemberétől a fogyasztóvédelmi tudnivalók ismertetése a 11. osztályos diákok számára - írja az Edupress. A reklamáció oktatására azért van szükség, mert a becslések szerint a fogyasztók 60-70 százaléka nincs tisztában a jogaival, sőt gyakran maguk a kereskedők sem tudnak túl sokat a vásárlói jogokról. A problémát az OM is felismerte, s 2003 óta javasolja az iskoláknak, hogy foglalkozzanak a kérdéskörrel. Az Európa Generáció Alapítvány, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület idén adta ki a Tudatos vásárló leszek! című könyvet, melyet mintegy 35 ezer diák kapott meg a tanév elején. A tanári segédanyag alkalmazásával interaktív módon is megbeszélhetők a fogyasztói kérdések.

Új szakok a neten Múlt péntek óta végre lecsekkolhatók a 2006-ban induló szakok a www.felvi.hu-n - a felvételi tájékoztató december 15-én jelenik meg. A bemeneti rendszer merőben új: 108 alapképzés indul a tavalyi 400 helyett. Például a bölcsészkari tibeti, arab és más szakok helyett "keleti nyelv és kultúrák"-ra jelentkezhetünk, és elvileg a harmadik év után választhatunk szakirányt. A vizsgaanyagok kidolgozása sok helyen még folyamatban van. A jelentkezési határidő a legtöbb vizsgára február 15.

nÚj szakok a neten Múlt péntek óta végre lecsekkolhatók a 2006-ban induló szakok a www.felvi.hu-n - a felvételi tájékoztató december 15-én jelenik meg. A bemeneti rendszer merőben új: 108 alapképzés indul a tavalyi 400 helyett. Például a bölcsészkari tibeti, arab és más szakok helyett "keleti nyelv és kultúrák"-ra jelentkezhetünk, és elvileg a harmadik év után választhatunk szakirányt. A vizsgaanyagok kidolgozása sok helyen még folyamatban van. A jelentkezési határidő a legtöbb vizsgára február 15.

Figyelmébe ajánljuk