Az újságos mellett vigyázzanak - Fertőző anyag

  • - bajnai -
  • 2005. július 7.

Tudomány

Indóház Az idiótáknak kijáró csodálat fényeit véltem felfedezni családtagjaim szemében, amikor a jászberényi vasúti átjárónál várakozva, az elôttünk eldübörgô szerelvény láttán lazán benyögtem, ez a vonat Nógrádkövesdrôl Kistelekre tart, és az autópálya építéséhez viszi a zúzottkövet.
Hát ezt honnan tudod? – kérdésükre fölényesen elhúztam a számat: lapozgassátok sûrûbben az Indóházat!

Ezt a megfelelô körökben jól hasznosítható információt ugyanis a márciusban indult, havonta megjelenô, Indóház címû, önmagát vasúti magazinként meghatározó lap egyik számának több oldalon futó Hírek rovatából mazsoláztam. Szerintem szerencsésebb lenne a „Szemfüles vasútbarátok jelentik” címet adni ezeknek az oldalaknak, itt ugyanis tucat-számra olvashatunk hasonlóan fontos eseményekrôl. Mint például arról, hogy a német vasutak kiselejtezett sínbuszait rajtunk keresztül szállították Romániába, vagy hogy egy másik számból idézzek: „Remot Szergejjel gazdagodott Dunaújváros.”

Mindezekhez a kisinformációkhoz megfelelô fotók, elégséges szövegek és tisztességes forrásmegjelölések, azaz a szerzôk feltüntetése tartozik. Ez utóbbiak kilétérôl T. Hámori Ferenc fôszerkesztô elárulta, nem a szerkesztôség belsô munkatársai – ilyenek ugyanis nincsenek –, hanem lelkes vasútmániások. Akik sejthetôen egy elegáns mozdulattal át-lapozzák az Indóház Vasútmegfigyelô helyek rovatát, ahonnan pedig mi, kevésbé füstelcsapottak megtudhatjuk, melyik felüljáróról vagy töltésoldalból lehetne a legjobban szemmel tartani a Magyar Államvasutak ténykedésének apróbb epizódjait.

Amióta a királyréti kisvasúton útitársam volt egy fiatalember, aki minden megállónál elsôként ugrott le, hogy a várakozás néhány percében a lehetô legtöbb irányból örökítse meg a szerelvényt, a síneket és az állomásépületeket, majd a végállomáson legalább száz szögbôl lefotózta a kopott, csupa olaj mozdonyt, sejtettem, hogy

vannak az országban néhányan,

akik másként viszonyulnak a vasúthoz. Úgy tûnik, ôk nem egy végtelenül koszos, lepukkant, fejetlen, ésszerûtlen szervezetet látnak benne, hanem az emberiség legcsodálatosabb, még nálunk sem lealázható alkotását. Bevallom, van néhány vonatfüsttel átitatott a famíliámban, de azért az Indóház kellett ahhoz, hogy kezdjem megérteni ezeket az embereket. Ebbôl a lapból ugyanis, amit, úgy tûnik, többségében maguk készítenek maguknak (is!), egy szerethetô, csupa csoda, amolyan gyerekkorban álmodott vasút – nagyvasút, kisvasút, városi vasút (értsd: villamos), modell- és virtuális vasút – tárul elénk.

Az alapító-fôszerkesztô – aki természetesen más újságok hasábjainak töltögetésével keresi kenyerét – elárulta: az Indóház indításához az utolsó lökést (piackutatást) az Index „Vasútbarátok ide, vonatbuzulás” topikja adta, amely lassan 200 ezer hozzászólásnál tart. „Ha ennyi vasútmániás van, kéne nekik egy ojság” – jegyezte meg T. Hámori fsz., és az Indóház Közlekedési Lap- és Könyvkiadó Bt. – nem a méret a lényeg! – piacra dobta a terméket, amely komolyabb marketingköltés és jelentôsebb reklámbevétel nélkül is zakatol (bocs!). Mivel láttunk már tôkeerôs kiadó által gründolt lapot ennyi idô alatt tanyázni, keresnünk kell valami magyarázatot arra, hogy ez a politikusokat, médiasztárokat és muffokat mellôzô rétegáru miként maradhat életben!

A nyomdára, a papír minôségére nem lehet panasz, sôt néhány önmagát prémiummagazinként meghatározó nyomdaipari melléktermék kiadója, ha tudatilag képes lenne ilyesmire, szégyenkezhetne. Ám ez maximum egy szám sikeréhez elég. A nem túl bonyolult, de vizuálisan élvezhetô tördelés, a magyar nyelv szakszerû használata, a szakértôk bevonása és feltüntetése keveseket ösztönözhet újbóli vásárlásra, mert az igényesebbeknél ezek alapkövetelmények, a többiek meg nem értik, mirôl van szó.

Marad tehát az újságkészítés spanyolviasza, a tartalom, ami miatt – legalábbis a fôszerkesztô által közölt eladási statisztikákból úgy tûnik – hozzám hasonlóan sokan lettek Indóház-függôk ezen a tavaszon. Mert amikor a második számban többek között Istvántelekrôl – gy. k.: a gôzmozdonyok utolsó menedéke – a National Geographicot lekörözô riportot olvastam miniportrékkal, majd megtudtam, hogy mi az a Szili és Gigant – azért se árulom el, tessék befektetni 595 forintot! –, aztán a harmadik számban az ideiglenesen elfelejtett Dombóvár–Lepsény vonalon kalandozhattam, meg egy 45 évvel ezelôtti vonatbalesetet meséltek el, akkor már tudtam: a negyedik Indóházra is vevô leszek. Figyelem: nem vertek át! A prágai vasúthálózat bemutatása, illetve a Hidak a Körösökön anyagok után úgy éreztem, van remény: él a magyar újságírás, éljen a vasút!

Az elsô négy számot ismét átlapozva, az ötödiket éppen várva, megôrzöm az optimizmusomat. Csak akad véletlenül a marketingbubusok között is néhány – nagy számok törvénye! –, aki kiskorában nem topmenedzser, hanem mozdonyvezetô vagy jegykezelô akart lenni, és két letöltés között ezt még képes felidézni! Mert akkor elôbb-utóbb nemcsak a megszállottság, hanem az üzleti érdek is megtartja nekem – és még sokaknak – ezt a havonta adagolt szórakozást.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.