Kutatás a menekültek médiamegjelenítéséről

  • narancs.hu
  • 2017. szeptember 6.

Tudomány

A migráció arcait elemzik a Precognox kutatói.

A migráció arcai címmel készített tudományos elemzést az elmúlt két év online médiában megjelent, menekültekkel kapcsolatos sajtófotókról a Precognox öt kutatója. A kutatást a Precognox és a Nyelv és Tudomány adta közre, az pedig a 2014. szeptember 27. és 2016. június 11. között publikált, vonatkozó cikkek képanyagát vizsgálja.

„A képi tartalmak elemzését kiemelten fontosnak tartjuk, hiszen a menekültekkel való személyes találkozás hiányában a megjelenő vizuális tartalmak döntően alakítják a csoportról kialakított elképzeléseket, és befolyásolják a menekültválsággal kapcsolatos közvéleményt” – írják az elemzésben.

A legnagyobb hazai online híroldalakon végzett gyűjtésből egy 42 845 cikket tartalmazó korpuszon végeztek végül vizsgálatokat. A képeket alkalmazott algoritmusokkal végzett tartalomelemzésnek vetették alá, a további módszerekkel való megközelítés, a metaforizáció elemzése még folyamatban van. A képi metaforák és a topik modellezés által megfigyelt és azonosított jelenségeket pedig statisztikai adatokkal vetik össze a kutatás készítői, így jól láthatóvá válik, hogy milyen témák köré milyen hangulatú és milyen módon befolyásoló képi tartalmak kerülhetnek.

A  képi metaforák elemzése és a topik modell vizsgálat eredményei a kutatás honlapján érhetők el:

Milyen képek jelentek meg a migráció kapcsán az online médiában?

Az elmúlt években napjaink részévé váltak a menekültekről szóló hírek. Elemzésünkben 2014.09.27. és 2016.06.11. között az online médiában megjelent cikkek képeit vizsgáljuk. Egy korábbi írásunkban már foglalkoztunk a cikkek szövegeivel a nyesten és készítettünk egy dashboardot is, amivel bárki felfedezheti, milyen tartalmak jelentek meg a vizsgált időszak alatt.

Figyelmébe ajánljuk