Bevezetés az anatómiába - Nemes Z. Márió: Alkalmi magyarázatok a húsról (könyv)

  • Pallag Zoltán
  • 2007. április 5.

Zene

A fülszöveget író Marno János nagy bizalommal van a fiatal, elsőkötetes költő iránt, amikor azt írja, hogy "ennek a költészetnek egészen perdöntő következményei lesznek a mára egészen elhangulatiasodott honi lírában".

A fülszöveget író Marno János nagy bizalommal van a fiatal, elsőkötetes költő iránt, amikor azt írja, hogy "ennek a költészetnek egészen perdöntő következményei lesznek a mára egészen elhangulatiasodott honi lírában".

Persze a fülszövegek már csak ilyenek. Nagy bizalommal vannak hordozófelületük iránt. Szóval csak lassan a testtel, int minket óvatosságra a fülszövegiparon szocializálódott belső hang. De föléígér-e Marno?

A nem is annyira tégla-, mint inkább hússzínű borítón Kapitány Eszter festménye látható, amely számunkra az Amikor összenéz című verssel összeolvasva nyerte el értelmét: "rád rontok a fürdőben / majd arra kérlek hogy / maszturbálhassak / amíg itt vagy / megbőgetlek / amíg még tudlak". Hát igen, Nemes Z. Márió szövegeiben nincs mellébeszélés, kíméletlenül őszinte, megdöbbentően pontos versek ezek. Persze találunk a kötetkében kevésbé sikerült darabokat is (Mint egy bojler, Birtokon belül), de ezek nem számosak; sőt, ahogy kissé bizalmatlanul, oldalazva közelítünk a versekhez, egyre inkább hajlamosak vagyunk hinni Marnónak.

Egy magányos beszélő szólal meg itt, aki csupán a teste által létezik. Nemes Z. újszerűsége abban (is) áll, hogy szerencsésen sikerült távolságot tartania az elégikus hangvételtől, de az iróniától is, mégpedig úgy, hogy egészen a végletekig fokozta azt. Szélsőséges, hátborzongató irónia ez, amelynek sajátos jellemzője a morbiditásba hajló, önironikus fekete humor: "A csigákat szedegetem az erdőben, látom a buszt ahogy indexel. Most érkezik Judit haza. Nem csinálok vacsorát, mert nem lakom vele." (Szabályos közlekedés) Vagy: "Végül újabb beszélgetést kezdeményezek / az életközösség fenntartásáról, / bár azt hiszem, most is csak / leegyszerűsítek majd mindent." (Életkörülmények)

A kötetcím ellenére (Alkalmi magyarázatok a húsról) Nemes Z. azon kevés lírikus egyike, akinek sikerült bebizonyítania, hogy van élet Petrin túl is. De felülírja Szabó Lőrincet, Pilinszkyt és József Attilát is: "már régóta nem gondolok / a mamára / mihez kezdjek / ennyi múlt idővel" (Anyás vers C.-nek). A "szeretném, ha szeretnének" panaszát közhelyek nélkül sikerült újraírnia: "Az éjszakai buszon sok a rokkant. Mindegyiknek hiányzik valamije. Szeretnék a valamijük lenni, de nem lehetek jó barát." (Szabályos közlekedés) Vagy a kötet talán legfontosabb, már idézett Anyás vers C.-nek című darabjában: "legyél büszke rám / valaki legyen / büszke rám".

A családhoz, szülőkhöz való viszonyt és képletesen az eredettel, a (költői) hagyománnyal fenntartott kapcsolatot tematizálja, amikor öntudatosan lemond a tradícióról, amelyből vétetett: "Most nem rángatom elő a családomat: magamból dolgozom." (Az afrikai síkságok növényevői) Egyben feltárja az e viszonyrendszereken belüli kommunikáció nehézségeit, sokszor lehetetlenségeit is: "Apám arcán mozognak a foltok, miközben dolgozik. Ez a bontópad - mondja. Most pajtáskodunk." (Apám marhát eszik)

Végig ezen a töredezett hangon szól az Alkalmi magyarázatok... Hozott anyagból, kevés eszközzel dolgozik, jelzőket alig használ, és azok is szikárak, negatív hangolásúak: fekete terület, száraz fény, torz hús, negatív hordalék.

A kötet beszélőjének félelme egyfajta agorafóbia, amelynek tárgya kizárólag többes számban létezik. De kitől fél? Kik azok az ők? Eligazítást nem kapunk. És ettől hátborzongató az egész: "Ma megjönnek a vonattal a tisztek, és betanítanak minden gyereket" (Aztán kutyákat rajzolok), "érzem hogy a konyha / mögött vannak / de nem jönnek ki / csak kopognak / mint akik bizarrok" (Követési sebesség). Ugyanez a félelem jellemzi a kapcsolatverseket is, amikor a másik is többes számba kerül: "Ezt a Judit-dolgot le / kéne zárni. / Mint a cseppfertőzés. Olyanok." (Alkalmi magyarázatok a húsról)

A narrátor elidegenedik saját testétől, Nemes Z. pedig bebizonyítja, hogy mindent le lehet írni a testek egymáshoz való viszonyával. A húst beszélteti, ami leválik az énről, "amikor a kiterjedés / csak mutáció" (A margón). Arra kérdez rá, hogy "milyen viszonyban / lehet az ember / a saját anyagával" (Anyás vers C.-nek), míg végül arra jut, hogy "a test boríték" (Tanuljuk meg).

Költőnk úgy képes érzékeltetni egy kapcsolat kilátástalanságát, hogy közben a szeme mindvégig száraz marad: "anyám megtalálja / a gyantádat a földön / ekkor már napok óta / másnak gyantázod magad" (A margón). Vagy a már többször említett versben: "olyan kezet / teszek a kilincsre / ami ráillik / a te csuklódra is" (Anyás vers C.-nek).

Egészen egyedülálló ez a póz nélküli, szűkszavú, nagyon intenzív kapcsolati líra, amelyben olyan szép, elkeserítő sorokkal találkozhatunk, mint ez: "még ha másnak tanulsz is meg / főzni / én akkor is azt fogom / enni" (A férfiak között).

A fülszöveg most nem hazudott. Súlyos kis kötet ez.

József Attila Kör-L'Harmattan Kiadó, Budapest, 2006, 55 oldal, 1200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.