Csuklóból - Exodus: The Atrocity Exhibition... Exhibit A; Arch Enemy: Rise Of The Tyrant

  • Kovács Bálint
  • 2007. november 22.

Zene

Fura egy műfaj a thrash metal: nagyjából egyenlő - elérhetetlen - magasságokban trónol néhány elképesztően nagy név, legfelül a Slayer, majd a Kreator, a Destruction, a Sodom, a Testament - és a San Franciscó-i Exodus. A középszer pedig egész egyszerűen nem látható a thrashben - az ilyen stílusú bandák egy ideje már nem tudnak valódi áttörést elérni, csak akkor, ha valami merőben újat nyújtanak, mint a Sepultura a törzsi beütésével, vagy a neo-thrash műfaj naprakészebb zászlóvivője, a Machine Head.

Fura egy műfaj a thrash metal: nagyjából egyenlő - elérhetetlen - magasságokban trónol néhány elképesztően nagy név, legfelül a Slayer, majd a Kreator, a Destruction, a Sodom, a Testament - és a San Franciscó-i Exodus. A középszer pedig egész egyszerűen nem látható a thrashben - az ilyen stílusú bandák egy ideje már nem tudnak valódi áttörést elérni, csak akkor, ha valami merőben újat nyújtanak, mint a Sepultura a törzsi beütésével, vagy a neo-thrash műfaj naprakészebb zászlóvivője, a Machine Head. Utóbbi vonalba tartozik az Arch Enemy is. Így aztán a műfaj hívei gond nélkül ismerhetik az összes számottevő thrashbandát, és kisebbfajta ünnep minden új lemez. Hát még, ha kettő is megjelenik nagyjából egyszerre, pláne, ha mindkettő ennyire rendben van.

Az Exodusban fennállásának negyedszázada alatt megfordultak már a Metallica, a Machine Head, a Slayer és a Testament különböző tagjai, és akkor még nem is beszéltünk a legendás Hunolt-Holt gitárosduóról - bár közülük jelenleg csak Gary Holt húzza még mindig a bandában (ő viszont alapító tag). Ahogy az elvárható, vérbeli, jófajta thrashnótákból sorakoztat fel épp egyórányit új lemezük első része (a folytatás elméletileg jövőre várható), a már megszokott szövegekkel (csak néhány cím: The Garden Of Bleeding, Funeral Hymn, Children Of A Worthless God - sebaj, nem elsősorban a sorok mögötti mély intellektusért szeretjük őket). Remek, pengeéles hangzás, folyamatos kétlábgép, mélyre hangolt gitárok - Hunolt nélkül is simán leviszik az ember fejét, az ellenkezőjétől ne tartson senki. Ahogy azt kell, csuklóból.

És ha már földbedöngölés, meg kell jegyezni, hogy a svéd Arch Enemy Rise Of The Tyrantjánál az elmúlt egy-két évben nem kezdődött lemez erősebben, már ami az első fél percet illeti. A magasra tett lécet aztán simán sikerül megugraniuk. Úgy dübörög rajtunk végig ez az ötvenperces lemez, hogy észre se vesszük, és már vége is van. Sem a tempó nem mérséklődik a lemez végéig - mindössze egy háromperces, átvezető pihenést iktattak be -, sem a zene változatossága: csak kapkodjuk a fejünket, úgy váltják az eszeveszett gyors verzéket a remek gitárszólók, azokat meg a göteborgi melodikus bandákat idéző dallamos intermezzók, hogy aztán újra kezdődjön a zúzás. És igen, az a valahonnan hat láb mélyről feltörő üvöltés tényleg a fotón látható szőke hölgy torkát dicséri.

Nuclear Blast, 2007; Century Media/EMI, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.