Lemez

Élő erőmű

Kraftwerk: 3-D Der Katalog

  • - legát -
  • 2017. augusztus 27.

Zene

Felesleges lenne az elektronikus zene leghatásosabb együttesének jelentőségéről áradozni, hiszen amit a négy német 1974 és 1986 között alkotott, azt ugyanúgy az egyetemes zenetörténet részének tekinthetjük, mint a Beatles munkásságát. E párhuzamot erősíti az is, hogy a Kraftwerk „életműve” ugyanúgy befejezettnek tekinthető, mint a liverpooliaké. Igaz ez annak ellenére is, hogy az együttes (amelyben már csak Ralf Hütter játszik a klasszikus felállásból) hivatalosan nem szűnt meg, sőt rendszeresen fellép, sőt 2003-ban új lemezt is ki­adott. Ennek ellenére úgy tűnik, Hütternek az a legfontosabb, hogy az örökségen ne essen csorba, az emlékmű gondozása és ápolása sokkal fontosabb számára holmi új zenei ambícióknál.

Jól bizonyította ezt a 2009-ben megjelent díszkiadású antológia, a Der Katalog, amely az összes klasszikus albumot egy dobozba zárta újrakevert változatban. A kiadvány megjelenése után Hütter legénysége világ körüli turnéra indult, és olyan kulturális fellegvárakban adták elő műveiket, mint a New York-i MoMA, a londoni Tate Modern, a sydney-i Opera, vagy a bilbaói Guggenheim Múzeum.

Úgy tűnik, mindez elegendőnek bizonyult, hogy nyolc év után ismét megjelenjen a tekintélyes és terjedelmes „katalógus”, amely a korábbihoz hasonlóan az 1974-es Autobahntól a 2003-as Tour de France-ig az összes Kraftwerk-­lemez anyagát tartalmazza. A különbség mindössze annyi, hogy e felvételeket nagyszabású turné során rögzítették.

Mivel a lemezeken sem közönség-, sem egyéb „hangulatfestő” zajt nem hallani, elsőre azt gondolnánk, hogy a 3-D Der Katalog nem több szimpla blöffnél, ami mögött semmi más nincs azon kívül, hogy az erre fogékony és kellőképpen sznob közönséget vásárlásra csábítsa. Csakhogy végighallgatva a nyolc lemezt olyan meglepetésben van részünk, amit nehéz lenne elmagyarázni: a Kraftwerk élőben „észrevétlenül” megváltozott és alkalmazkodott a 21. századi elvárásokhoz. Szinte hangról hangra ugyanazt halljuk, mint a régi lemezeken, mégis sokkal frissebbnek és korszerűbbnek hat még az újrakevert 2009-es klasszikusoknál is.

Parlophone/KlingKlang, 2017

Figyelmébe ajánljuk