Film: Giccsparádé (Patrice Chéreau: Intimitás)

  • 2002. május 16.

Zene

Recenzens bevallja, kétszer próbálkozott e film megtekintésével. Olyannyira igyekezett, hogy ráadásul még a film egyik alapjául szolgáló regényt is elolvasta (Hanif Kureishi: Intimitás; Ulpius Ház, 2001). A szorgalom hiábavalónak bizonyult, Rec. az első alkalommal 20 perc, a másik esetben nagyjából egy óra múltán hagyta el a Toldi mozi nézőterét.
Recenzens bevallja, kétszer próbálkozott e film megtekintésével. Olyannyira igyekezett, hogy ráadásul még a film egyik alapjául szolgáló regényt is elolvasta (Hanif Kureishi: Intimitás; Ulpius Ház, 2001). A szorgalom hiábavalónak bizonyult, Rec. az első alkalommal 20 perc, a másik esetben nagyjából egy óra múltán hagyta el a Toldi mozi nézőterét.

Pedig sokat remélt e filmtől. Hisz van e oly operabarát, ki ne ismerné Patrice Chéreau mérföldkő súlyú Ring-rendezését Bayreuthból? Persze Rec. élhetett volna a gyanúperrel, miután letette Kureishi könyvecskéjét. E munka - jellemző módon világsiker - a középfajú giccs kategóriájának egyik reprezentánsa. Világsikerének titka talán az, hogy manapság éppen ilyen könyvet kell írni a fejlett Nyugaton. A témák az utcán hevernek: a házasság válsága, a főhős szexuális válsága, munkája válsága, a világ válsága, az emlékek válsága, végezetül pedig a válság válsága, mert már a válság is idézőjelbe került, már az sem az igazi - hiszen mégiscsak túl vagyunk már a klasszikus modernség korszakán. Elidegenedés a köbön, de ez valami langymeleg és ornamentikus tökörészésbe csomagolva. Az efféle regények szinte minden alkalommal az obligát maszturbálós jelenetben lövellik ki meritumukat. Ezúttal - az élénk stílus eszközeként - a gyerek is rányit a dárdarázó papára: nicht vor dem Kind!

Ez a jelenet szerepel Chéreau filmjében is. Pokolian kínos az ilyesmit elnézegetni. Nem mintha Rec. prűd lenne, hanem azért, mivel az ilyesmi ábrázolása igényli a legtöbb ízlést. Ha látjuk egy férfi eltorzult arcát, amint vadul reszel a mosdókagyló fölött, miközben át kell éreznünk, hogy miféle morális gondok nehezednek vállára, hogy onanizálása voltaképpen bűnvallomás és önostor, akkor szemlesütve félrenézünk, mivel a rendező a szánkba akar rágni valamit, aminek közös elfogyasztására semmiféle kedvünk.

Aztán az Intimitás sokat emlegetett merészsége. A nyers szex és így tovább. Rec. a legcsekélyebb vakmerőséget sem érezte a jelenetezésben, inkább nosztalgiázott. "h, azok a régi szép, hatvanas évekbéli bergmani baszások, mondjuk egy mozi nézőterén, a Csend elején vagy a Nagyításból a két kis manöken-novícia! Rec. elnézte egy ideig, amint a két jobb sorsra érdemes intim színész (Mark Rylance és Kerry Fox) gyömöszöli egymást a fénymérő előtt, aztán vette a kalapját.

Chéreau filmje azért oly bántó többek közt, mert benne minden ismerős, ezerszer látott. A könyökünkön jön ki a flash back technikával előadott képsor az elhagyott családról: a gyerekek persze pancsolnak a kádban, miközben a főhős bűntudatosan nyújtja oda feleségének a törülközőt. A lerobbant, egykor szépreményű, mára súlyosan retardált beatnik, aki egy John Lennon-fényképet visz magával, mikor végleg bezárja családja mögött az ajtót. És mindez valami oly mélységes humortalansággal, oly misztikusnak szánt, valójában szánalmasan szintetikus aláfestő zenével, oly komoly képpel előadva, hogy Rec. arcát elöntötte a szégyen pírja. De persze Chéreau csak azt csinálta, amit manapság szinte mindenki: a közhely tengeréből próbált új forrást fakasztani végső művészi zavarában és kétségbeesésében.

- csont -

Forgalmazza: Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.