Film: Téboly a romokon (Tolnai Szabolcs: Arccal a földnek)

Zene

Vajdasági film, ehhez nem vagyunk szokva. Magam - régről - Vicsek Károly egyik, jugoszláv gyártású filmjét tudnám fölidézni, nem sok értelme lenne: jugoszláv filmgyártásról ma nem lehet beszélni, de abban is biztosak lehetünk, hogy az a világ, ahol az a húsz évvel ezelőtti darab játszódott, mit mondjak, eltűnt a föld színéről. De ha nem tűnt is el, ráismerni nem lehet. Pedig ugyanott vagyunk, ahol akkor: Palicson és Szabadkán, s Tolnai Szabolcs éppen azt mutatja, amire nem lehet ráismerni.
Vajdasági film, ehhez nem vagyunk szokva. Magam - régről - Vicsek Károly egyik, jugoszláv gyártású filmjét tudnám fölidézni, nem sok értelme lenne: jugoszláv filmgyártásról ma nem lehet beszélni, de abban is biztosak lehetünk, hogy az a világ, ahol az a húsz évvel ezelőtti darab játszódott, mit mondjak, eltűnt a föld színéről. De ha nem tűnt is el, ráismerni nem lehet. Pedig ugyanott vagyunk, ahol akkor: Palicson és Szabadkán, s Tolnai Szabolcs éppen azt mutatja, amire nem lehet ráismerni.

Kornél hazatér a katonaságtól, színlelt tébolyából kifolyólag kiszuperálva. Szótlanul indul ez a film, várjuk, hogy végre megszólaljanak, akárhogy, magyarul. Így is lesz. Magyarok ténferegnek otthonukban, a háború verte Jugoszláviában. Ezt csak azért mondom, mert valamiért úgy tűnt mindig, hogy arcátlanul leszűkített értelmezését érhetjük csak el annak, ami ott történt. És ma is. Könyörgöm, tessék megnézni ezt a filmet! Mondom ezt szerencsére nemcsak a miheztartás tisztázása végett, hanem azért is, ami nyilván kézenfekvőbben tartozik ide: Tolnai Szabolcs filmje kiváló munka, még attól is szinte teljesen függetlenül, hogy a szóban forgó végül is kinek a háborúja. Csak úgy, mint film: nagyszerű.

Kornél hazatér a katonaságtól, egy nagyon is valóságos téboly elől színlelt tébolyba bújtan, talán már tudják is: újabb tébolyba menekülve. Bele a csendes őrületbe.

A hazatérő megjárja egykori életének - vélhetően valaha kedves - színtereit, az otthont, a munkahelyet, utcákat, udvarokat - persze, hogy rájuk ismer, de azok már nem azok, amik voltak, kell-e mondani. És ha komolyan vesszük (hogyan is máshogy) az itt mozgó életben, helyben maradottakat: az a régi világ, az a régi viszony az élethez már vissza sose tér. Szegénység van persze, innen fölfoghatatlannak tűnő, a romok viszont nem kiégett falak, szétlőtt házak képében tüntetnek: a rendetlenség a leírhatatlan. Nem is annyira a szegénység rendetlensége látszik (annak éppen lehetne rendje is), hanem a reménytelenség, a belenyugvás őrült (csendesen őrült) rendetlensége.

A hazatérő sorra találkozik egykor volt társaival, apjával, nénikéjével, nagymamával, baráttal, szerelemmel, egyikből sem sül ki semmi jó. Apropó, egy megjegyzés: a magyar filmnek mindig is szembeötlő nehézséget okozott a részegség ábrázolása, kínos nehézséget. Most ez egészen másként van, bár nagyon komoly dologról beszélünk, megengedem: a legjobb részegség díját a magam részéről könyveltem.

Pedig van közös nevező, közös nevezője tájnak, városnak, embernek: a napnál is világosabb, de azzal tényleg nem megy senki semmire. A sérültség, a nyolc napon túl (sohase) gyógyuló sérülés. Ki így, ki úgy reagál is rá, mindegy, mert másra, egymásra már nem lehet. És ha egymásra nem lehet, csak befele visz az út, beljebb az őrületbe. Lehet elébe menni a halálnak, lehet meghalni csendben, és lehet alámerülni, mintha mi se történt volna, és úgy várni meg, míg eljön magától.

Mindennek ellenére Tolnainak még egy olyan záróképre is tellett, amit ha akarom, akár optimistának is tekinthetek. Te jó isten, miben bízik ez az ember?

Már hogyne bizakodna, hisz most csinált egy filmet, nem is akármilyet.

Ha egy jugoszláviai tárgyú filmben látunk egy rezesbandát, akár a Szabadka és Szeged közti vaspályán haladó motorkocsin, egyből szokásunk Kusturica nevét kajabálni. Most is lehet, könnyű is. Az már valamivel lényegesebb, hogyha valószínűsítjük: Tolnainak a jugoszláv film -távolról sem csupán a szorgos Emír - volt az iskolája. Ez nyilván helyzetéből is következik. Ám az - hogy hirtelen csak egy példát említsek -, ahogy színészeit mozgatja, vezeti, az már mindenképpen sajátlagos érdem. Így nem is mehetünk emberei mellett szó nélkül el. Nyitrai Illés, Koltai Judit ismerőseink, ismerhetjük korábbi érdemeiket, de akiket most láttam először, hát azok is, barátom. Remekeltek.

Mit is mondtam? Nézzék meg Tolnai Szabolcs filmjét! Már csak a filmhez tartás végett.

Turcsányi Sándor

Forgalmazza a Kép-Árnyék

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.