Film: Zárt anyag (Oliver Stone: Nixon)

  • 1997. május 22.

Zene

Szokás mondani, minden művész, még a legnagyobb is, ugyanazon és egyetlen művet alkotja újra és újra egész életében. Miként a dilettáns is, sőt talán ez az egyetlen dolog, amelyben emez valamennyire hasonlít a zsenihez. Hogy Oliver Stone hova tartozik, döntse el ki-ki maga, egy dolog viszont biztos: Stone, ama nézet egyik legelkötelezettebb híveként, miszerint a mennyiség idővel minőségbe csap át, lelkiismeretesen körmöli ezt a bizonyos művet napra nap, évre év.

Szokás mondani, minden művész, még a legnagyobb is, ugyanazon és egyetlen művet alkotja újra és újra egész életében. Miként a dilettáns is, sőt talán ez az egyetlen dolog, amelyben emez valamennyire hasonlít a zsenihez. Hogy Oliver Stone hova tartozik, döntse el ki-ki maga, egy dolog viszont biztos: Stone, ama nézet egyik legelkötelezettebb híveként, miszerint a mennyiség idővel minőségbe csap át, lelkiismeretesen körmöli ezt a bizonyos művet napra nap, évre év.

A J. F. K. diadala után szinte törvényszerűnek tűnt, hogy rendezőnk, másodállásban konjunktúralovag, előkotor egy újabb elnököt, a még raktáron lévő 41-ből. Kennedynek mint az ország egykor volt legnépszerűbb vezetőjének szinte folyamatos reneszánsza van a halála óta eltelt majd negyedszázadban, Nixonnak azonban nem volt, s vélhetően nem is lesz soha. Ahogy a filmben többször is elhangzik: "Mindig is gyűlölték őt." Itt a bibi. Kennedyből sosem elég az amerikainak, a J. F. K. ennek köszönhette sikerét, még ha a film a már unalomig ismert közhelyeknél többet nem is tudott mondani. "Kit érdekel ez egyáltalán?" - jegyzi meg a Kissingert játszó Paul Sorvino Nixont hallgatván, és tényleg, kit, ráadásul több mint három órában, kérdezhetnénk mi is. Jött hát, aminek kellett: a Nixon az Államokban akkora bukás volt, hogy még a film kópiáinak költségei sem térültek meg, zárolták a cuccot, a világpremierről is le kellett mondaniuk a forgalmazóknak.

Pedig kevés Stone-opus van, ami ennyire a helyén lenne, jó, tudom, ez nem jelent semmit. A Nixon rögtön a közepébe vág: Watergate-ügy, káosz a Fehér Házban satöbbi. Aztán, a flashbacknek hála, megtudjuk, milyen volt hősünk surbankó legénykének, majd játékosnak az egyetemi baseballcsapatban, csupa fontos infó. Lélekrajz, miegymás, a költő, politikus és hadvezér, dühödt mccarthysta és békeharcos. Dráma is van, rendben.

Képileg a film egyszerre reflektál Stone szinte valamennyi korábbi munkájára: klipszerű betétek, villámgyors vágások, kézikamera dögivel, a színes és fekete-fehér jelenetek váltakozására építő szituációteremtési kedv váltakoznak benne a történelmi-életrajzi filmekben oly sűrűn alkalmazott premier plánokkal, lassú áttűnésekkel, nagytotálokkal, hosszú belsőkkel. A flashbackek is jókor, jó helyen, nem is olyan ciki, mint vártuk.

Kár, hogy Stone helyenként mégsem tudja teljesen megtagadni habitusát, úgymond a jellem mélyére ás, titkokat és rejtélyeket old meg, konspirációkat leplez le és fed fel. Na meg futó felhők az égen, múlik az idő, jó, ez tényleg nem az igazi, miként azokkal a magvasnak szánt gondolatokkal sem igen lehet mit kezdeni, melyek a cselekmény orompontjain hangzanak el rendre: nem a győzelem, hanem a küzdés maga a fontos, az élet kihívásokkal teli, a sors útjai kifürkészhetetlenek, hogy mi rejtőzik az idő méhében, sosem lehet tudni, szóval lehetne sorolni napokig. Mi több, még az is kiderül, hogy Anthony Hopkins egy zseni. De ez is csak egy közhely, ugyebár.

- tosoki -

Nixon, amerikai, 190 perc; szereplők: Anthony Hopkins, James Woods, Ed Harris, Joan Allen, Mary Steenburgen, Larry Hagman; írta: Stephen J. Rivele, Chirstopher Wilkinson és Oliver Stone; fényképezte: Robert Richardson; zene: John Williams; rendezte: Oliver Stone; az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.