Koncert

Jamie Cullum koncert

Zene

Jamie Cullum az a fiúénekes, aki mindig felugrál a zongora tetejére, és leugrál onnan. Ez a védjegye, meg kell tegye minden koncerten. A zeneipar pedig sztárt csinál belőle – neki meg ez a dolga. Ezért még nem volnánk kíváncsiak rá, sok jó énekes tud ütemesen ugrálni. Viszont a Cullum-koncerteken annyi minden történik, hogy nemcsak a mobiltelefonjuk kameráját görcsösen nyomogató lányok, asszonyok szórakoznak jól, hanem azok is, akik arra kíváncsiak, ami a sztereotípiákon túl van. Így találta a középkorú férfiként magát hűvösen a tömegben elrejteni igyekvő recenzens is, aki dzsesszkoncertre jött.

A házigazda, Mészáros Zoltán fesztiváligazgató konferálásában maliciózus megjegyzést tett az időjárásra, mely miatt 2016-ban a VeszprémFest egész szombatig a fedett Arénába kényszerült. A művész úr(fi) pedig azt üzente általa, hogy tessék majd mindjárt táncolni, nem dzsesszkoncert lesz. Ez persze túlzás volt, de popkoncert is lett, beatdalok is szóltak meg Radio­head és sok soul, mindig remek imprókkal. Cullum mindent tud, és ezt a sokféle, nem mindig összeférő dolgot ízléssel pakolta oda. Persze ilyet is láttunk már, és ettől még unatkozhattunk volna.
Ő viszont olyan kőkeményen beleáll ebbe a koncertesdibe, hogy pillanatok alatt az egész közönséget magával ragadja.

Világszínvonalú zenei tűzijáték két órán át. Először is káprázatosan zongorázik. Azután nem éri be azzal, hogy például egy soulblokk után jön egy szving, akár szám közben is vált, ez a csúcs. Még zenészei is alig tudják lekövetni, pedig a négy rutinos róka minden rezdülését ismeri. Cullum saját dalai is jól eltalált mestermunkák; mikor a rajongóknak már megadta, megenged magának ironikus, enyhén távolságtartó gesztusokat: Twentysomething – mosolyodik el 36 éves önmagán. Első magyarországi koncertjén még épp akkor láttuk, amikor megmutatta, hogy miért világsztár, és az is látszik, hogy idővel talán nem fog ráfagyni a saját maszkja.

VeszprémFest, július 16.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.