rés a présen

Karmester nélkül

  • rés a présen
  • 2022. július 20.

Zene

Kováts Péter hegedűművész, az Auer Fesztivál művészeti igazgatója

rés a présen: A veszprémi Mendelssohn Kamarazenekar augusztus 2–7. között rendezi az idei Auer Fesztivált. Mikor jött létre a programsorozat és milyen céllal?

Kováts Péter: Az Auer Fesztivált nyolc éve hoztuk létre a világhírű, veszprémi születésű hegedűművész és hegedűpedagógus, Auer Lipót emlékére. Mi, Veszprémben élő zenészek rendkívül büszkék vagyunk Auerre, forgattunk az életútjáról egy tévéfilmet eredeti helyszíneken, koncertfelvételeinkkel színesítve, aztán jutott eszünkbe a fesztivál ötlete. Az első két évben hegedűfesztiválnak neveztük, majd úgy éreztük, színesíteni kell a palettát. Auer életé­nek jelentős részét, több mint 50 évet töltött a szentpétervári konzervatóriumban hegedűprofesszorként, ő volt az orosz hegedűiskola megalapítója, fantasztikus hegedűsök kerültek ki a keze alól. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a mai napig érződik a világ hegedűművészetére gyakorolt hatása. Igyekszünk minden évben olyan zenészeket is hívni a fesztiválra, akik közvetve ebből a hegedűiskolából kerültek ki, így például vendégünk volt már Gidon Kremer, Maxim Vengerov és Vadim Repin is.

rap: Mi a Mendelssohn Kamarazenekar története?

KP: Az együttes elődje a veszprémi Lovassy Gimnázium kamarazenekara volt, amelyet annak idején Káté István tanár úr vezetett, s aki sokunk hegedűtanára is volt. Amikor elvégeztük a Zeneművészeti Főiskolát, többen elhatároztuk, hogy megalapítjuk a kamarazenekar hivatásos formáját Veszprémi Vonósegyüttes néven. Pár évvel később vettük fel Mendelssohn nevét, és folytattuk a komoly szakmai munkát. Úgy gondolom, méltó partnerei vagyunk az Auer Fesztiválra látogató világsztároknak.

rap: A kamarazenekarban is vezető szereped van?

KP: Karmester nélkül játszunk, ami azt jelenti, hogy koncertmesterként irányítom a próbákat meg a koncerteket. Hegedülök, de rengeteget vezénylek is a repertoártól függően, és természetesen az én feladatom az évadok tervezése a zenekarnál, valamint az Auer Fesztivál művészeti vezetése és igazgatása. Emellett a Zeneakadémia hegedű- és kamarazene-tanára vagyok.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.