Opera

Keserédes Georgia

Vajda Gergely: Georgia Bottoms

Zene

A tisztességtudó utcalány, Lendvay Kamilló 1978-as operája volt eddig az egyetlen olyan, magyar komponista által szerzett mű, amely az Egyesült Államok déli fertályán játszódik.

Egy kétes erkölcsű nő a főszerepben, körötte faji ellentétek, morális dilemmák és nálánál sokkalta bűnösebb férfiak: ez mind elmondható az idén tavasszal a Solti Teremben, Vajda Gergely vezényletével újra előadott hajdani tévéoperáról – és éppígy elmondható most Vajda Gergely saját művéről, a 2015-ben az alabamai Huntsville-ben ősbemutatott Georgia Bottoms című operáról is. Csakhogy amíg Lendvaynál az hangzott el a színpadról, hogy „mi itt, Délen nem tréfálunk”, addig Vajda – Mark Childress regényére rálelve – deklaráltan vígoperát kívánt alkotni „a modern Délről”.

S valóban, a múlt vasárnapi magyarországi bemutatón átütővé vált a mű humora: szövegben, játékban és – éppen nem mellesleg – zenében egyaránt. Persze harsányságában is kesernyés ez a humor, aminthogy a fél várossal és benne a teljes, fehér baptista gyülekezettel szerelmi, méghozzá fizetett szerelmi viszonyban álló címszereplő is inkább bittersweet, mint sweet Georgia. Hűtlenkedő tiszteletesek és a gyülekezet egyéb, Viagrával felpumpált (hím)tagjai, a személyes múlt kényes titka (egy távolban neveltetett színes bőrű fiúgyermek) meg a déli história érzékeny témái mind ott keringenek a címszereplő körül, akinek társasági bukása és önérzetes felmagasztosulása persze jó előre borítékolható – még akár a vonatkozó operai közhelyek ismerete nélkül is. Vajda Gergely zenéje töményen amerikai, mi több, déli, sőt valósággal deep South: a bendzsó, meg persze a többi, korántsem hagyományos operazenekari hangszer (vibrafon, basszusgitár, szaxofon) hol bluest, hol templomi éneket kísér, hol meg mintha a Hazárd megye lordjait idézné elénk. Az opera legamerikaibb és egyúttal legbravúrosabb részlete pedig a műbe a hazai bemutatón bekerült új jelenet: egy zárkabeli rapcsata a fekete fiú, Nathan és nagyanyja, a rég szenilis és eredendően bigott rasszista Little Mama, egy igazi white trash boszorkány között.

Egy ennyire erősen lokális világú operában létfontosságú a szereplők autentikus megszólalása, s ez itt korántsem csupán a helyes angol, pontosabban amerikai angol kiejtést jelenti. A címszereplő, Rebecca Nelsen helyből és egyszersmind a huntsville-i ősbemutatóról hozza a maga tőrőlmetszett figuráját: Új-Mexikó szülötte az első megszólalás dívás fanyarságától a sitcomok konverzációs ritmusáig mindent készségszinten tálal, s ráadásul szopránja igazi operaénekesnőt bizonyít most is, akárcsak pár éve Eötvös Péter Lilithjében. A Nathant alakító Keith Browning ugyancsak zsigeri hitellel reppelt, még ha az ő hangja nem is tűnt mindenestül operai léptékűnek.
A magyar énekesek közül leg­inkább talán Meláth Andrea (mint a képzeletbeli Six Points polgármestere), valamint Erdős Attila (mint álszent és öntetszelgő tiszteletes) érte el az autentikusság kívánatos szintjét. A rendező Almási-Tóth András ezúttal saját legjobb formáját közelítette, ami ahhoz minden­esetre elegendőnek bizonyult, hogy valóban vígoperai esténk legyen. Igaz, arról azért még így sem volt képes lemondani, hogy a szeptember 11-i terrortámadás-jelenetben hosszú perceken át, mintegy végtelenítve vetítse elénk az ikertornyok tragédiáját.

CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál, Zeneakadémia, Solti Terem, október 8.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.