Kiállítás - Korhatáros művészet - George Grosz és az erotika

  • Tóth Csilla
  • 2008. július 31.

Zene

Az Expressionale című kiállítás talán legérdekesebbje a város egyik jelentős művészfigurájának, George Grosz erotikus műveinek gyűjteménye, mely eddig a nagyközönség számára hozzáférhetetlen volt. A korhatáros tárlat 70, vegyes technikával készült képet vonultat fel (akvarell, olaj, toll). A túlnyomórészt 1940-re datált képek száműzetésben, Grosz New York-i évei alatt készültek.

Az Expressionale című kiállítás talán legérdekesebbje a város egyik jelentős művészfigurájának, George Grosz erotikus műveinek gyűjteménye, mely eddig a nagyközönség számára hozzáférhetetlen volt. A korhatáros tárlat 70, vegyes technikával készült képet vonultat fel (akvarell, olaj, toll). A túlnyomórészt 1940-re datált képek száműzetésben, Grosz New York-i évei alatt készültek.

Grosz e kései művei nyilvánvalóan korábbi képei társadalomkritikus, a testi, morális fogyatékosságot leleplező, keserű, groteszk hagyományához kapcsolódnak. A képanyag elrendezése is az életmű folytonosságát hangsúlyozza: az első - nem korhatáros - kiállítóterem művei a nagyszabású Temetés című kép előtanulmányától (1916) az Ecce Homo sorozat egyes darabjain át (1919/1920) Schiller Haramiák című drámájához készített litográfiákig (1922) terjednek. Olyan, ritkán látható grafikákkal, nyomatokkal találkozhatunk itt, melyekben a művész a társadalmi morált támadja. A fennálló rendet működtető tabuk és a szégyenérzet elleni merénylet a kiállítás második, korhatáros termében teljesedik ki.

Grosz művészetének egyik gyakori módszere, a leleplezés itt újfajta értelmet nyer: míg az előző terem képei a jótékonyság és az egyházi kegyesség palástolta hatalmi mechanizmusokat s ezzel együtt a polgári ruházat alatti vaskos, elhízott idomokat tették szemmel láthatóvá, addig a második terem képei az emberi test ábrázolásának tiltott területét teszik közszemlére: a nemi szerveket.

Grosz erotikus képeinek keletkezése lelki traumával magyarázható, valószínűleg kasztrációs félelem áll a hátterükben: ide sorolhatók a különös, kettős nemi szervvel rendelkező női testek többnyire erektált fallosszal látható ábrázolásai. Festményei azonban a lélektani és társadalomkritikai dimenziókon túl művészetelméleti kérdéseket is felvetnek.

A kiállított művek egy jelentős csoportja festő és modellje sajátos kapcsolatán keresztül az európai művészet egyik leglényegesebb kérdését állítja középpontba. Grosz ürítkező, testüket, nemi szervüket felkínáló, vágyakozó és az aktusban részt vevő aktjai nemcsak a kor morális tabuit, hanem a művészet a reneszánsz óta fennálló fogalmát destruálják rendkívül erőteljesen; radikális szakítást jelentenek azzal a tradícióval, melynek például Ingres és Picasso aktjai is részesei voltak. A határátlépés nem a művészet és pornográfia, sokkal inkább korszakok között történik meg.

Grosz képei nem egyszerűen a nemi szerveket is jól láthatóan ábrázoló aktok. Művész és modellje kilépnek abból a szereposztásból, melyet az európai festészet rájuk kényszerített: amint arról a precíz címadás is tájékoztat, többféle módon, különböző díszletek között közösülnek. A képeken nemcsak a kompozíció központi elemeivé váló, nagyfokú részletességgel, eltúlzott méretekben ábrázolt női és férfi nemi szervek rendelkeznek szubverzív erővel. A modell és a festő egyesülése, a nemi szervek és a közösülés ábrázolása mellett lényegessé válik a látszólag melléktémaként megjelenő elhagyott festőállvány, a vászon vagy a festőszerszámok. A közösülő pár hátterében megjelenő festővászon furcsa, tükörszerű szerepbe kerül, ami megengedi azt a lehetőséget, hogy Grosz e képei metafestészetként is értelmezhetőek legyenek. A képek azt a virtuális pillanatot ábrázolják, amikor a művészet "csinált", "beállított", "nem valóságos" szférájából átlépünk a zajló történés valóságába, s ez a nemiség örömén túl a leleplezés pillanatnyi felszabadult örömével kecsegtet. Az elhagyott festőállványon lévő vásznakon sorra akadémikus beállításokat, hagyományos témákat vagy erotikus álmokat láthatunk. Így például az "Álló akt, hátulról, a festővel való egyesülés közben" c. képen, ahol a modell éppen egy hagyományos álló aktkép fölött támaszkodik, hogy a férfi beléhatolhasson. A "Képmását szemlélő falusi Vénusz" című képen Grosz kifinomult módon lépi át művészet és valóság határát. A festmény bal alsó sarkában álló nyitott festődobozból kimeredő ecsetek, az ecset és a fallosz nyilvánvaló párhuzama utalnak csupán a művész a nőt, a valóságot birtokba vevő jelenlétére. A falusi Vénusz tekintetének iránya és testtartása hozza létre saját virtuális képmását, a kifeszített vásznat, ami ily módon a kép terén kívülre kerül. A hagyományos táblakép határai ezáltal feloldódnak, művészet és valóság határai egybemosódnak.

Grosz a festészet normáit leromboló képei a művésztől elkülönített, modellként, tárgyként létező valóságot, valamint a művészről és a valóságról leválasztott esztétikum megteremtését kérdőjelezik meg, felszámolva ezzel az európai festészet évszázadok óta fennálló művészetfogalmát.

Berlin, Kunstzentrum, Park Kolonnaden, megtekinthető augusztus 24-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.