Kiállítás: Minden jót, Mónika! (Válogatás Csontó Lajos munkáiból)

  • 2004. február 12.

Zene

Régóta hiszem azt, hogy ha már nem férünk oda a nagy dolgokhoz, közelítsünk a kicsikhez, hogy velük bíbelődve vigasztalódjunk áldatlan állapotunkban. Úgy tetszik, Csontó Lajos sem igen gondolta másként, amikor az 1999-2003 között készített munkáit kiállítássá szerkesztette, majd a meglepően jól megképzett, a magyar égbe enyhe spirállal feltörő falakra felrakta azokat.

Régóta hiszem azt, hogy ha már nem férünk oda a nagy dolgokhoz, közelítsünk a kicsikhez, hogy velük bíbelődve vigasztalódjunk áldatlan állapotunkban. Úgy tetszik, Csontó Lajos sem igen gondolta másként, amikor az 1999-2003 között készített munkáit kiállítássá szerkesztette, majd a meglepően jól megképzett, a magyar égbe enyhe spirállal feltörő falakra felrakta azokat.

Szerény, őrlős akarat működhetett Csontóban, szolid erő, mellyel felmorzsolhatja a néző ellenállását, aki fölfelé közlekedve a kiállítótér guggenheimes rámpáján enigmatikus kép-szöveg együttesek szürke sugallatára veszíti el lépésről lépésre a jókedvét. Senki nem tud semmit, s talán nem is kell, nincs is szükség az értésre, pusztán csak a hangulatra, mely körülbelül annyit éreztet, hogy ismert fogalmak páráján kellene keresztül-áthatolni, csak éppen semmi nincs kimondva, minden úgy elomlik, minden oly költői. Tényleg az, nagyjából azon a szinten, amin a beállt-megkötött rosszkedvű, késő gimnazista, kora egyetemista blogolók szenvednek és vágyódnak el rendületlenül a kicsiny világból egy még kisebbe. Csontó - tényleg - nem szenveleg ugyan, viszont fekete-fehér munkáit

áthatja a bánat,

mely langy permetként éri a nézőt, hogy az aztán valami egyetemessé tett vád vagy éppen szúrós önmarcangolásra hajlító szándék nélkül ne nézhesse a képeket (majd meg önmagát). Miközben az embernek persze fogalma sincs, mert el van előle rejtve, mitől is borul, nyúlik ki a képek láttán, melyek többnyire kis, saját vagy innen-onnan kiragadott, tehát reprodukált fotók jókora nagyításai. És mégis, az elomló szürke felületek a titokzatos szavakkal rámondják az ember lelkére: szar ez az egész.

A spirál tetején azonban - mert de jó! a felhők fölött mindig kék az ég és süt a nap - egy más világ vár: nagy, színes képek a barátságról, a szerepről és szerepvállalásról vagy annak hárításáról, az identitás átérzéséről és váltogatásáról; nagy, az életnagysághoz közeli felvételek, technikai perfekcionizmussal, és finom utalásokkal az elmúlt negyven év koncept-, reklám- és úgynevezett képzőművész-fényképezésének eredményeire. A blogos, story-artos utat a fényes-ironikus, inszcenált fotók sora zárja le, melyen a csúcs, a korona az Andy Warhol összefoltozott hasát megörökítő Richard Avedon-szériát is felidéző "fríz", melyen Csontó barátai vesznek részt egy konceptuális-narratív

hasfelmutatás

szertartásában, némi önkéntelen tiszteletet adva egyebek mellett Helmut Newtonnak (Isten nyugosztalja!) is. E munkák nagy találmánya, hogy Csontó biztonsággal és bravúrosan használja azt az ezeréves festészeti trükköt, amivel a (szent)képek alkotói elérték, hogy "modelljeik" folytonosan és szigorúan szemmel kövessék izgékony nézőjüket, mintegy ellenőrzést gyakoroljanak felettük. Csontó ezt a fotográfiában eddig nemigen látott eszközt szellemesen, józan humorral alkalmazza: figurái nemcsak az ellenoldalt, tehát az életet, a nézők által képviselt valóságot figyelik, de mintha önmagukat is őszintébben helyeznék bele világtól elszakítottságukba; a szemek csillanása az aktivitás értelmére villan rá. TalánÉ

Hajdu István

Millenáris Park, február 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.