Operett

Kiselőadás

Johann Strauss: A cigánybáró

Zene

Hogyan játsszunk operettet? Szemernyi kétségem sincs afelől, hogy erre a kérdésre most számos olvasó mindössze egy kurta sehoggyal fog válaszolni, ám a többiek talán empatikusan átérzik e fölvetés jelentőségét, amely a kortárs színházcsinálás egyik legnehezebben megoldható feladatára terelheti figyelmünket.

Az operettet ugyanis egyszerre sújtja – és korántsem csupán nálunk – a színházi világon belüli tartós presztízsvesztés, a múzeumi műfajjá válás, s éppen nem utolsósorban: az operettet éltető polgári társadalom és kultúra megsemmisülése. És akkor a műfaj örök szakmai kihívásáról, az énekszólamok és a prózai szövegek egyként nívós előadásának szinte megvalósíthatatlan ideáljáról még nem is beszéltünk.

Mindezen nehézségeket a legextrémebb töménységben rendszerint azok a nagyoperettek teszik érzékletessé számunkra, amelyeket dicsérően operai igényűeknek szokás nevezni. Klasszikusan ilyen például A cigánybáró, amelynek Erkel Színház-beli bemutatója most egyszerre mutatta kérdésesnek az operai operettjátszás egész gyakorlatát és a Strauss-remekmű színpadi életképességét. S ami a legkülönösebb: e két fájdalmas kérdőjelet éppenséggel azok a tiszteletre méltó erőfeszítések tették ily feltűnővé, amelyeket sem Szinetár Miklós rendezésétől, sem a produkció egészétől nem lehet elvitatni.

A cigánybáró és a jelenkori közönség egymástól való távolságát mindjárt a nyitány során kendőzetlenül nyilvánvalóvá tette Szinetár, amikor gyakorlatilag vetített képes kiselőadás megtartására használta fel a színpadi cselekmény beindulását megelőző perceket. Az Osztrák–Magyar Monarchia írásban és képben című korabeli könyvsorozat, Rudolf trónörökös Monarchia-méltatása, Jókai forradalmárból aulikus realistává való átlényegülése, a dualista államalakulat etnikai, nyelvi és viseletbeli sokfélesége: ez mind megjelent a kivetítőn, s bár a megoldás színpadidegen volta átütőnek bizonyult, nem állítható, hogy a közönség tekintélyes hányadának ne jelentett volna hasznos újdonságot ez a sok-sok információ.

Meglepő módon az ismeretterjesztés és a didaxis a nyitány után sem maradt abba: a közönség ugyanis A cigánybáró előadása helyett egy előadást tekinthetett meg A cigánybáróról – és ez sajnos egyáltalán nem ugyanaz. A darabba Szinetár által beleírt Kikiáltó (Hábetler András) mindenekelőtt elmesélte és eljátszatta az operett cselekményének előtörténetét, mely gesztus ugyancsak a túlmagyarázás vonulatát képviselte az előadásban, s eközben ironikusan, de nyomatékkal megkezdte a szinetári hangsúlyok kihelyezését is. A 85 esztendős rendező számára ugyanis részint a Duna menti birodalom mára nosztalgikusan fölértékelődő békés sokszínűsége, részint a Jókaihoz hasonló exforradalmárok bölcsen belátó realizmusa, részint a kiegyezéssel (az 1867-essel és a mindenkoriakkal) mégiscsak együtt járó skizofrén szituációk (például Rákó­czi-induló egy bécsi operettben) érdekelték. A szakirodalomban rég­óta a kiegyezés operettjeként emlegetett műről lévén szó mindez igazán nem számíthat erőszakkal ráhúzott értelmezésnek, ám a túlzott didaxis és a történet megannyi pontjának kitöltetlensége együtt mégis kelthetett némi elégületlenséget a nézők egy részében. De hadd jelezzem máris: alighanem csak a kisebbségük körében, merthogy a bemutató összességében végül zajos sikert aratott.

Magam, az említett kisebbséghez tartozván, nemigen tudtam mit kezdeni például a kabaré- és esztrádműsorrá növesztett harmadik felvonás túlnyomó részével. Sem az ismeretterjesztő vonallal (Mozart, Metastasio, XIV. Lajos stb.), sem Mária Terézia fölléptetésével, sem a jelenre kacsintó kiszólásokkal (trafik, kaszinóengedély). Igaz, e harmadik felvonásra végre értelmet nyert a mutatós díszlet (díszlettervező: Horesnyi Balázs) központi eleme, a ringlispíl, valamint ekkor került előadásra a rendezői koncepciót végre színpadi-esztétikai értelemben is igazoló táncbetét. Melis László ugyanis virtuóz átiratot készített a Kék Duna keringőből, belejátszva abba sokféle Duna-táji etnikum zenei világát és táncformáját a délszlávtól a zsidóig, s e számban aztán a tánckar is remekelhetett.

Héja Domonkos zenekara ellenben nem volt nagy formában ezen az estén, az említett táncszám talp­alávalóját húzva pedig különösen sok kidolgozatlan mozzanat vált észlelhetővé a játékukban. Enyhe formahanyatlásukat azonban jócskán felülmúlta a színpadi motiválatlanság, illetve az a tétova zavar, amely az operisták prózai játékát ezúttal fokozott mértékben jellemezte. Wiedemann Bernadett (Czipra), Rőser Orsolya Hajnalka (Arzéna) vagy épp Haja Zsolt (Homonnay) vokális teljesítménye azért így is értékelendő volt, Kiss Tivadar (Ottokár) pedig a színpadi agilitásával is észrevétette magát. Gábor Géza Zsupánja viszont egész egyszerűen jelentéktelennek bizonyult, ami a disznókirály hálás szerepében egyszerre meglepő és elszomorító tény. Ám ami még ennél is elszomorítóbb: a címszereplő, Kiss B. Atilla (Barinkay Sándor) játéka csupán az együttérzésemet volt képes kiváltani – az éneklése pedig olykor már azt sem. Merthogy bármily fájdalmas ilyet leírni, de a kiváló művész hangja már jó ideje nem uralja azokat a szólamokat, amelyeket kiosztanak rá.

Erkel Színház, március 24.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.