Könyv - Tiszta fejjel közös dolgainkról - Bojtár Endre: "Hazát és népet álmodánk..." - A felvilágosodás és a romantika a közép- és kelet-európai irodalmakban

Zene

A Gyorsuló idő sorozatban 1986-ban megjelent kis kötet ("Az ember feljő...") "jócskán javított és közel egyharmadával bővített változata" Bojtár Endre jelen könyve. A szerző az átdolgozásra részben azért vállalkozott, mert mára okafogyottnak érzi a megírás akkori motivációit. Bundula István

A Gyorsuló idő sorozatban 1986-ban megjelent kis kötet ("Az ember feljő...") "jócskán javított és közel egyharmadával bővített változata" Bojtár Endre jelen könyve. A szerző az átdolgozásra részben azért vállalkozott, mert mára okafogyottnak érzi a megírás akkori motivációit. A kelet-európai irodalmak értő ismerője bő két évtizede a pártállami kánonnal szemben kívánt alternatívát állítani akkor, amikor a német és az orosz területek közötti Európa irodalomtörténetét vizsgálta, és vetette össze annak egyes jelenségeit.

Tény, hogy a nyolcvanas években - különösen Milan Kundera híres esszéjének (Az elrabolt Nyugat) megjelenése után - már az is politikai állásfoglalásnak számított, hogy valaki Kelet-, Közép-, Kelet-Közép- vagy Közép-Kelet-Európának nevezi e geopolitikai zónát. A szovjetellenes, nyugatos közép-európéerek azt bizonygatták, hogy e térség kulturálisan egylényegű a Nyugattal, aminek mindig is a része volt, s ennek szellemében megannyi okos és tisztességes cseh, lengyel, szlovén, magyar értelmiségi örvendeztette meg ötletes, szórakoztató írások tömegével a haladó néprétegeket. Az is kétségtelen persze, hogy jó néhány felszólamlás az orosz- és kommunistaellenes deklaráción kívül mást nemigen kívánt a világ tudomására hozni.

A húsz évvel ezelőtti kontextust azért sem ártott bővebben fölidézni, mert Bojtár Endre Közép-Európa-írásai a kivételes nyelv-, az elmélyült tárgyismeret és a remek elemzőkészség okán kilógtak a sorból. A közép- és kelet-európai irodalmak alakulásait vizsgáló munkássága nem szimpla politikai (szovjetellenes) állásfoglalás volt a rendszerváltozás előtt sem (persze az is), hanem a "Köztes-Európa" zsákutcás történetével való folyamatos és illúziók nélküli szembenézés. 1986-os és mostani kötete egyaránt a térségbeli népek nemzeteszme-fejlődését, a fölvilágosodás és a romantika jegyében alkotott művek szabadságharcát állítja a középpontba - fölmutatva természetesen az így megszülető nemzeti gondolat közösséget és személyiséget egyszerre felszabadító és gúzsba kötő, eltorzító mivoltát is. Hogy mást ne mondjunk, a szerző egyik legélesebb, nyilván sokakat vitára ingerlő állítása szerint a mítoszteremtő nagy közép- és kelet-európai történelmi regények - többek között A kőszívű ember fiai - nacionalizmusa nemcsak avítt már a megszületése pillanatában, hanem kifejezetten kártékony is.

Az 1986-os és a jelenlegi kötetnek van egy manapság alig föltűnő hasonlósága - holott alighanem ez a legárulkodóbb a szerzőre. Mégpedig a világos fogalmazás, a közérthetőségre törekvés, az irodalomelméleti metanyelv mellőzése, a direkt véleménynyilvánítás evidenciája, a sorok közé rejtett "üzenetek" abszolút negligálása. 1990 óta, hál' istennek, mindez már csupán tehetség és nem "bátorság" kérdése; de azért rögzítsük, hogy Bojtár Endre számára a tiszta beszéd két-három évtizeddel ezelőtt is magától értetődő volt.

Typotex, 2008, 330 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.