Legyen eredeti? - Kontakt... Válogatás az Erste Bank Csoport kortárs művészeti gyűjteményéből (Kiállítás)

Zene

"Smicisapkás szénlehordó, szemüveges álgengszter, mongol proletár orkánnal, nagyméretű holland házaspár, hermafrodita tanuló, gusztustalan jampi, kínai rusnya, bajor újfasiszta, horrorfigura szederjes orral, ballonkabátos autótolvaj, napszemüveges bige, tini virgo intakta fülhallgatóval" - részletek Hajas Tibor 1976-os Öndivatbemutató című filmjének snittlistájából. A Dunaújvárosban látható film az egyetlen magyar alkotás az Erste Bank gyűjteményében (mintegy leképezve képzőművészetünk szegényes nemzetközi elismertségét is), abban a kelet-közép-európai régió hatvanas-hetvenes évekbeli, konceptuális művészetét felölelő anyagban, melynek fedezetét - hasonlóan a Raiffeisen és a Volksbank kulturális reprezentációjához - nem mega- és gigakiállítások szponzorálására szórták el, hanem a kortárs képzőművészet támogatására, bemutatására vagy megőrzésére fordították.

"Smicisapkás szénlehordó, szemüveges álgengszter, mongol proletár orkánnal, nagyméretű holland házaspár, hermafrodita tanuló, gusztustalan jampi, kínai rusnya, bajor újfasiszta, horrorfigura szederjes orral, ballonkabátos autótolvaj, napszemüveges bige, tini virgo intakta fülhallgatóval" - részletek Hajas Tibor 1976-os Öndivatbemutató című filmjének snittlistájából. A Dunaújvárosban látható film az egyetlen magyar alkotás az Erste Bank gyűjteményében (mintegy leképezve képzőművészetünk szegényes nemzetközi elismertségét is), abban a kelet-közép-európai régió hatvanas-hetvenes évekbeli, konceptuális művészetét felölelő anyagban, melynek fedezetét - hasonlóan a Raiffeisen és a Volksbank kulturális reprezentációjához - nem mega- és gigakiállítások szponzorálására szórták el, hanem a kortárs képzőművészet támogatására, bemutatására vagy megőrzésére fordították. A 2004-ben létrehozott gyűjteményből válogatott anyagot a kiállításkoncepciónak megfelelően a Kortárs Művészeti Intézet kurátorai szerencsére kiegészítették több magyar alkotó művével, így világossá válik, hogy a külföldön negligált lokális művészi teljesítmények igenis részei a globális tendenciáknak.

Hajas filmje nemcsak a kiállítás legjobb műve, hanem összesűrűsödnek benne azok a kérdések, amelyek a kurátorok szerint a "művészet terére", másként a privát és a nyilvános tér viszonyára vonatkoznak. A Moszkva téren felvett, állóképekből felépülő filmben Hajas kiszakított a nagy egészből egy kis térrészletet, s a kamera elé álló embereket arra instruálta, hogy nem önmagukat, hanem vágyaikat képviseljék ("Legyen a megjelenése esemény" vagy "Valósítsa meg a saját magáról alkotott képet"), úgy pózoljanak, mint önnön individuális mitológiájuk manökenjei. Legyenek mások, eredetiek - s mindezt tegyék egy egyszerre művi és mégis valóságos környezetben, miközben a képekhez később csatolt, gyakran kritikus narrációk ("Ön nem elég izgalmas", "Ön nem egyedi és nem tipikus") csak fokozzák a már amúgy is elidegenített filmi valóság hamisságát. Mi a határ a magánszféra és a köztér között, miként befolyásolja a pszeudovalóság a valóságot, mennyiben hathat egy művészi akció a körülötte folyó hétköznapi eseményekre? Ion Grigorescu fotósorozatán egy megrendezett "spontán" választási gyűlés résztvevői (a zavart tömeg és a titkosrendőrség emberei) látszanak, Jirí Kovanda dokumentált, de a járókelők számára egyszerű utcai balesetnek tűnő "összeütközési akciókat" hajtott végre, Pawel Althemer saját készítésű űrhajósruhában sétált végig egy városon, miközben az utcai életet videokamerával rögzítette, s a felvételek a hátán hurcolt tévéképernyőn azonnal megjelentek.

Van-e határ a művészet és az élet között? Tekinthetjük-e testművészeknek a Hajas kamerája előtt álldogáló embereket? Tomoslav Gotovac meztelenül rohangált Belgrád utcáin, Valie Export harisnyakötőt tetovált a combjára - body artról vagy egyszerű feltűnési vágyról beszélhetünk? A művészettörténet szerint egyértelmű a válasz, hiszen az alkotók részéről művészetként definiált testakciókat kanonizálta, és beemelte a múzeumok és kiállítóhelyek kontextusába.

Egyszerűbb dönteni abban az esetben, ha a művek mintegy metanyelvi szinten magára a művészetre vagy a műtárgypiac jellegzetességeire reflektálnak - mint Hajas "ellen-dokumentumfilmje" a tényfeltáró filmes műfajra, az IRWIN csoport akciója Malevics művészetén keresztül a szovjet társadalmi valóságra (A Fekete négyzet a Vörös téren), Heimo Zoberning földön fekvő farostlemeze a minimalista szobrászat esztétizálására, vagy Mladen Stilinovic rózsaszínű képei a vörös szín ideológiailag terhelt szimbolikájára.

Míg itt szó szerinti értelemben eredeti művekről van szó, a kiállítás legérdekesebb kérdése éppen egy adott mű kontextusának megváltoztatásáról, az eredeti, múltbéli állapot és a jelen viszonyáról szól. (Ennek alesete, ha ugyanazt az unikálisnak tételezett alkotást egy időben több helyen is bemutatják. Július Koller itt is látható U.F.O. képei a LuMu május 28-án bezárt Fluxus East kiállításán, míg Sanja Ivekovic a maszturbációimitációt egy politikai eseménnyel ötvöző fotói a bécsi Thyssen-Bornemisza Kortárs Gyűjtemény tárlatán is szerepelnek.) Beszélhetünk-e ugyanarról a műről, amikor Szentjóby Tamás 33 évvel később megismétli a Kizárásgyakorlat című, elsősorban az akkori társadalmi/művészi helyzetre reflektáló, a korszak jellegzetes nyelvén megfogalmazott akcióját? Hogyan viszonyulunk azokhoz a Hordozható Intelligencia Fokozó Múzeumban kiállított, és 2007-ben rekonstruált/újraalkotott művekhez, mint Erdély Miklós 1970-ben kiállított, Tavalyi hó címmel ellátott termosza, vagy Szentjóby 1965-ben készített Hűlő víz című objektje? Mi a mű lényege? A megvalósítás, vagy az ötlet? S ha ez utóbbi, szükség van egyáltalán eredeti művekre? Ez a kérdés, válasszatok!

Kortárs Művészeti Intézet, Dunaújváros, Vasmű út 12., nyitva június 13-ig, vasárnap kivételével 10-18 óráig

Figyelmébe ajánljuk