Négyen a pácban

A magyar vonósnégyesek helyzete

  • Teimer Gábor
  • 2008. június 19.

Zene

A Waldbauer-Kerpely-, a Magyar, a Végh-, a Budapest, a Tátrai-, a Bartók Vonósnégyes - úgy tűnik, a dicsőséges múlt után ma kevésbé látványos idők következnek a magyar kvartettek számára.

Ahogy Vámos Marcell, a Nádor Vonósnégyes csellistája ironikusan megfogalmazta: "a vonósnégyessel nem lehet keresni, de legalább rengeteg pénzt elvisz". Falvay Attila, a Kodály Kvartett vezetője szerint tiszta sor, hogy vonósnégyest nem a gazdasági előny miatt alapítanak, így a befektetett munka megtérülését firtatni értelmetlen. Keller András, a Keller-kvartett első embere mindezt úgy finomítja, hogy az alapításkor nyilván senkinek nem a várható haszon jár a fejében, megélhetést viszont igenis mindenki ettől remél. Aki zenésznek áll - folytatja -, persze tudnia kell, mit vállal, az igazi bűn tehát az, ha a művész kiszolgáltatott helyzetével visszaélnek.

Azt persze a fiatalok is sejtették, hogy gyermekkori elképzeléseik szerinti jólétre nem számíthatnak, mégis botrányosnak tartják, hogy a rendszeres állami támogatás megvonásával kilökték őket az eltartásukra képtelen, s erre amúgy hajlandóságot sem mutató piacra - minden felkészítés nélkül.

Nulla szakértelem

Keller szerint a kamarazene magyarországi hányattatásainak oka egyfelől valóban a zenészek hozzáállásában gyökerezik, ennek egyik legfőbb indoka pedig az aránytalanul rendszerezett zenei felsőoktatás. Szerinte fontos ugyan a főtárgy oktatása, a kimagasló hangszeres tudás elsajátíttatása, emellett azonban sokkal nagyobb súlyt kellene kapnia a kamarazenei, valamint zenekari technikák oktatásának. Az igazán fontos zenei ismeretek és a hangszertechnika jelentős része ugyanis elsősorban kamarázásból sajátítható el, szemben a most erőltetett szólistaközpontú képzéssel. Mindezzel maradéktalanul egyetért Devich Sándor, a Zeneakadémia kamarazene tanszékének professor emeritusa. Szerinte zenei szűklátókörűségre utal, hogy míg a főtárgy elsajátítása 9, addig a kamarazenélés ismereteinek befogadása mindössze 2 kreditpontot ér a tanulmányok során. Ennek következtében a 3-4 százalék kiemelkedő képességű, szólistakarrierre sikerrel pályázó hallgató sem tanul meg másokkal együtt muzsikálni, míg a fennmaradó közepes képességű diákok újabb megélhetési esélyt veszítenek el a hiányos képzés miatt. Oláh Vilmos, az Auer Vonósnégyes elsőhegedűse szintén az oktatást kárhoztatja. Szerinte a zenészek csapdahelyzetbe kerülnek a Zeneakadémián: használható marketingismereteket nem kapnak, ráadásul a tanárok - a megváltozott helyzet ismeretének hiányából fakadóan - még ma is azzal hitegetik tanítványaikat, hogy a diploma megszerzése után biztos állás várja őket egy zeneiskolában vagy zenekarban. Pedig nem várja.

Keller szerint a jelenlegi helyzetből nem is következhet más, mint a zenészek műfajjal kapcsolatos, lesajnáló hozzáállása, amit súlyosít a szervezők egyre lanyhuló érdektelensége és az ennek nyomán fellépő pénzhiány. A kör pedig bezárul - mondja, mert sok zenész érdektelenség és anyagi motiválatlanság miatt elfordul a műfajtól, a szervezők és szponzorok pedig éppen ennek hatására vonnak el újabb és újabb összegeket a kamarazenétől. A korábbi források elapadtak, komoly ösztöndíjra pályázni lehetetlenség, ha mégis akad némi pénz, annak a zömét elviszi az adó.

A külföldi helyzet is változóban van, ennek megítélése azonban korántsem egyöntetű. A műfaj Európában még igen népszerű - véli Keller András -, tény azonban, hogy az egyre szaporodó négyeseknek, valamint a róluk terjesztett ellenőrizhetetlen, marketingalapú fél- és álinformációknak köszönhetően a lehetőségek csökkenni látszanak. Mások borúlátóbbak, mert szerintük Európa más országaiban is egyre kevesebb forrás áll a zenekultúra rendelkezésére. Ezt talán az Akadémia Kvartett esete mutatja a legvilágosabban, melynek tagjai épp a korrekt üzleti kapcsolatairól híres Nagy-Britanniában kaptak egy koncertet követően fedezetlen csekket. A recesszió ilyen elfogadhatatlan, ám kétségtelenül költséghatékony lépésekre keveseket sarkall, ugyanakkor Bozzai Balázs, az Authentic Quartet másodhegedűse megállapítja: egyre tudatosabb pénzügyi törekvés mutatkozik a kevésbé költséges, ún. projektzenekarok kialakítására. Az idősebb zenészek úgy látják, ezt a szándékot nagyban segítik az Európába áramló orosz és ázsiai zenészek, akik roppant technikásak, ugyanakkor a zenéről talán kevesebbet s felületesebben gondolkodnak. A visszaesésnek sokkal kézzelfoghatóbb jelei is látszanak: csökken a koncertek száma, s a megkereshető fellépti díjak is meredeken zuhannak. Egyes becslések szerint jó, ha a gázsi 20 százalékán osztozhat a négy tag.

A helyzettel mindenki maga birkózik, Falvay példájával élve "a Forma-1-ben felspécizett Zsigulikkal állnak versenybe, és még így is érnek el eredményeket!" A fiatalok egyre-másra halmozzák a fellépéseket, egyrészt az ismertség, másrészt a bevételek megszerzése érdekében, ami felőrölheti az idegeiket, ráadásul a minőség rovására is mehet. A kiélezett versenyben alapjaiban rombolja a szakmán belüli szolidaritást az a zenészkörökben elterjedt felfogás, hogy egy kvartett megszűnése a többieknek előnyös, hisz így a pénz, a közönség és a koncertlehetőség is megoszlik a fennmaradók között - fejtegeti Oláh Vilmos.

Brahms dobgéppel

Ha a megoldási lehetőségeket veszik számba, az idősebb generáció tagjai elsősorban erőteljes, adminisztratív eszközöket is igénybe vevő, ízlésformálásra törekvő kultúrpolitikát és hatékonyabb elosztási rendszert szeretnének. Keller András szerint ahhoz kell bátorság, hogy a lécet magasra tegyük, s a kulturális befektetéseket stratégiai jelentőségűnek ismerjük el. Alapvető tévhit - véli, hogy nincs pénz kultúrára, mert igenis van, csak hozzá nem értő emberek rosszul osztják el. A kultúrát támogatni akarják, ahelyett, hogy a szférát megillető forrásokat eleve elkülönítenék, akár egy erre rendelt állami alapba. Emellett olyan adóklíma is kellene, amely pártolja és jutalmazza a mecenatúra jellegű befektetéseket is, mert ha ma a magánszektorból kerül is némi forrás a klaszszikus zenébe, az csak marketingcéllal és személyes ismeretségeknek köszönhetően érkezik. Mindennek a megkoronázását azonban egy zenei lobbiszervezet létrejötte jelentené - vélekedik.

A fiatalabbak átgondoltabb ösztöndíjrendszert remélnek, Környei Zsófia, az Akadémia Kvartett elsőhegedűse bízik abban, hogy idővel egy rangos zenei fesztiválon elnyert díj a kvartett tagjainak a spanyol példa alapján évekre szóló állami költségvállalást jelent, beleértve a hangszerek biztosítását is. Ölveti Mátyás, az Accord Quartet csellistája és Oláh Vilmos viszont hangsúlyozza: a mostani helyzetben a támogatásra várni felesleges, ezért mindenkinek újra kell gondolnia a saját helyzetét, s a siker és a megélhetés érdekében kompromisszumokat kell kötnie. Meg kell tanulni eladni magunkat, de nem kell lemenni kutyába - hangsúlyozzák. El kell vállalni múzeumi megnyitókat, filmzenék lemezre játszását vagy egy-egy igényesebb crossover produkciót is, ahol 15-20 percért fizetnek annyit, mint egy szokásos, másfél órás előadás alkalmával. Az azonban művészi okok miatt valamennyiük számára elképzelhetetlen, hogy átálljanak a másik oldalra, s dobgéppel kevert Brahms-műveket adjanak elő.

Azt a vélekedést az idősebbek is osztják, hogy a mostani pénzhiányos állapotot valamelyest enyhítheti az átgondolt marketing. A régiek közül ennek hasznát többen későn ismerték fel, nem váltottak időben, emiatt csökkent a koncertjeik száma. A Kodály Kvartett vezetője azonban a túlzásba vitt marketing veszélyeire is felhívja a figyelmet. "Ma a bűvös szó egyértelműen a marketing, ami a valóságban azt jelenti, hogyan lehet minél több bóvlit és gagyit a hozzá nem értők torkán letuszkolni, akik mindezért még boldogan fizetnek is. Ebből adódóan a koncertszervezők egyre többször extra, "eladható" műsort kérnek, a kissé "unalmas", szokványos Haydn, Mozart és Beethoven mellett. Ha ehhez társul egy jó kis marketing, akkor egy hétujjú, kék fülű hermafrodita hegedűst valószínűleg nem probléma "eladni a piacon"" - fejti ki Falvay.

Utolsó pár, előre fuss!

S vajon mi a könnyebb: elindítani egy új vagy lezárni egy már befutott pályát? Komlós Péter szerint reménytelen abban bízni, hogy tisztességesen be lehet fejezni egy 50 éven át tartó karriert. Amit kérnek - az őket teljesítményük alapján joggal megillető tisztes megélhetést -, sokan kegydíjnak tekintik, vagy felháborodnak rajta. Úgy vélik ugyanis, hogy a külföldi turnékból jókora vagyont halmoztak fel. Ezt a Bartók Vonósnégyes volt és jelenlegi tagjai is nevetségesnek tartják. Az átlagnál magasabb életnívó, nagyobb mozgástér, márkás fogyasztási cikkek - szerintük ebben ragadható meg akkori kivételes helyzetük.

Környei Zsófia szerint a fiatalok sincsenek könnyű helyzetben. Régen a versenygyőzelem volt az egyik garancia a biztos indulásra, mert a befutók után a legjobb menedzserirodák kapkodtak, és évekre előre szerződést ajánlottak. Ma ez nincs így - állítja, bár véleményét nem mindenki osztja, mert egy komoly verseny (Evian, Borciani) első díjának megszerzése manapság is kezdő lökést, szerződést és turnésorozatot jelenthet. A másik lehetőség a saját lemez megjelentetése volt, feltéve, ha az utolsó benzinkút polcán is előfordult - véli Maróth Bálint, az Akadémia Kvartett csellistája. Bár egyesek szerint a jelentősebb hazai kiadók feljövőben vannak, a lemezpiac válsága miatt felvétel készítésére ritkán nyílik mód.

Sokuk szerint a klasszikus zenei életet átszövő kapcsolati háló vagy más praktikus ismeretek pontos elsajátítása segíthet még az előadókon. Egy fiatal zenész szerint például érdemes kortárs darab felvételére pályázni, mert a zsűrikben gyakran maguk a szerzők ülnek, s ilyenkor könnyebben kerül egy kis pénz lemezre. Nagyban megkönnyíti az együttes életét, ha áll mögöttük egy erős, a szervezőket befolyásolni képes ember. Keller elmondása szerint első szerződésüket a névtelenül jótékonykodó Fischer Annie-nak köszönhetik, s azt a váratlan segítséget azóta többször továbbadta fiataloknak.

Akik pedig bíznak a hosszú távon befektetett munka megtérülésében, azok gyakran másod-, harmad- vagy negyedállások közepette forgácsolják el alkotó energiáikat - jól fizető, de szakmailag kevéssé érdekes hazai vagy külföldi haknikat vállalnak. Mindemellett tanulják az önmenedzsment fortélyait, s ha ezek után még marad idejük és energiájuk, próbálnak a vonósnégyesekkel. Aki pedig mindezt nem bírja, az elmegy az emirátusokba vagy Japánba vendéglátózni havi 3000 dollárért, vagy tanítani Délkelet-Ázsia országaiba. Európa zenei piaca bezáródott, ott viszont a tanítványok ambiciózusak, a közönség pedig nyitottabb, nevelhető - mondja Oláh Vilmos.

Egy amerikai kritikus szerint a vonósnégyes olyan, mint egy rossz, szextelen házasság - senki soha nem lehet benne egyedül, ráadásul túl sem élheti a másikat. A fentieket hallva felmerül a kérdés: miben rejlik mégis a kvartettezés csábereje? "Aki soha nem tapasztalta meg, milyen a Halál és a lánykában a háromszoros pianissimo hangsúllyal, az soha nem is érti meg! Olyan, mintha életének egyik meghatározó pillanatát hagyná ki az ember" - állítja Oláh Vilmos. Keller András szerint pedig minden nehézségen csak úgy tudja magát túltenni az ember, hogy zenél megszállottan és mániákusan, s akkor a zene hirtelen minden űrt betöltő adománnyá válik.

Állami gondoskodás

A minisztérium válasza szerint a tárca elsősorban nem támogat, hanem intézményein és törvényalkotói tevékenységén keresztül gondoskodik a kulturális intézmények működéséről, s csak emellett, az NKA pályázatai útján támogatja zenei programok megvalósítását is. A klasszikus zenére fordított állami források számbavételére a nagyságrendjük miatt a tárca nem vállalkozott. A sajtóiroda közlése szerint ugyanis "a keretbe beletartozik az Operaház majdnem 5 és fél milliárdja, a MűPa épülettörlesztés nélküli 2,4 milliárdja, valamint a többtucatnyi hivatásos, illetve félhivatásos zenekar, énekkar és egyéb kulturális-oktatási intézmény sok százmilliós költségvetése is, valamint az intézményfenntartásra fordított összegek is. Ezen túl találjuk még az NKA klasszikus zenére fordítható, 1-1,5 milliárd Ft nagyságrendű programpályázati lehetőségeit." A minisztérium egyébként fiatal muzsikusok számára három ösztöndíjat működtet: a Fischer Annie zenei előadó-művészeti (valamennyi klasszikus zenei műfajban), a Kodály Zoltán zenei alkotóművészeti (zenetudomány, zeneszerzés) és a Lakatos Ablakos Dezső dzsesszművészeti ösztöndíjat. A támogatás célja, hogy a pályakezdő fiatal muzsikus a segítség révén eldönthesse: szólistaalkat-e vagy sem. Ennek érdekében az ösztöndíjakat háromszor lehet elnyerni, s havonta 88 000 Ft-nak megfelelő, adóköteles jövedelemhez lehet jutni általa. A három év alatt a tárca - a koncertrendező irodákon keresztül - fellépési lehetőségeket biztosít számukra. Azt a tárca is elismeri, hogy általában a kultúra, de a zene produkcióinak, alkotásainak támogatása is egyre erőteljesebben igényli a magántőke bevonását, ami kedvezőbb adórendszert és a magánszektor kultúraérdekeltségének erősítését feltételezi. Ez ügyben már többször tettek kezdeményező lépéseket. Önálló, külön a vonósnégyesekre kitalált eltartói keret létrehozását azonban elutasítják, hiszen akkor a fúvósok, vonósok, duók, triók és különböző más formációk is hasonló igénnyel léphetnének fel.

Utóbbival Szirányi János, az NKA zenei kollégiumának elnöke is egyetért. Szerinte a kollégium elsősorban "programtámogatóként" segítheti produkciók megvalósítását, ugyanakkor jelenleg mindegyik vonósnégyesnek jó esélye van sikerrel pályázni akár a kiírt (és kiírandó) témákra, akár - ha ezt valamilyen külön szakmai érv igazolja - egyedi pályázattal is. A zenei kollégiumnál elsősorban "Hazai hangversenyek megvalósítására", "Magyar művészek külföldi turnéjának támogatására" lehet pályázni, de áttételesen szóba jöhetnek új zeneművek bemutatói, zenei kurzusok megrendezése és lemezkiadási pályázatok - véleménye szerint a fentiek bármelyikébe beleférnek a kvartettek is.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.