Névmágia - Andreas Fogarasi: Információ (képzőművészet)

Zene

Az Ernst Múzeumban látható kiállítás gerincét Fogarasi Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című videoinstallációja alkotja, amely a tavalyi Velencei Biennálén elnyerte a legjobb nemzeti pavilonnak járó, kinézetre eléggé bumfordi Arany Oroszlán díjat. A nemcsak a szűkebb szakmát megosztó, nagyobbrészt negatív kritikával fogadott művet a kiállítás kurátora beágyazta a Bécsben született, magyarul kiválóan beszélő s Magyarországon is alkotó/kurátorkodó fiatal művész korábbi munkáiba, mintegy tágabb értelmezési keretet és eddig nem ismert háttér-információt kínálva a művelődési házak mai, kulturális státusára és társadalmi terére reflektáló munkának.

Az Ernst Múzeumban látható kiállítás gerincét Fogarasi Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című videoinstallációja alkotja, amely a tavalyi Velencei Biennálén elnyerte a legjobb nemzeti pavilonnak járó, kinézetre eléggé bumfordi Arany Oroszlán díjat. A nemcsak a szűkebb szakmát megosztó, nagyobbrészt negatív kritikával fogadott művet a kiállítás kurátora beágyazta a Bécsben született, magyarul kiválóan beszélő s Magyarországon is alkotó/kurátorkodó fiatal művész korábbi munkáiba, mintegy tágabb értelmezési keretet és eddig nem ismert háttér-információt kínálva a művelődési házak mai, kulturális státusára és társadalmi terére reflektáló munkának.

A vizuális társadalmi tér része a reklám, a különböző termékeket jelző márkák és logók megjelenése a köztérben. A Public Brands - German Cities (2005) című videomunka azt vizsgálja, hogy a fogyaszthatóság és könnyen felismerhetőség érdekében hogyan annektálják a német városok a márkajelzéseket, hogyan olvad össze egy város neve a hozzá kapcsolt logóval, míg a Düsseldorf Sights (2007) a várostérképeken jelzett kulturális ikonokat, a marketing céljából leegyszerűsített jeleket (múzeum, színház) emeli ki a kontextusból. Az alig látható, aprócska pöttyök egy üres lapon akár mint színes-mintás légypiszkok jelennek meg - példázva ezzel a művészet társadalmi nyilvánosságban elfoglalt helyzetét. Hasonló konceptuális játékosság jelenik meg azon a fehér lapon, melyen a művész nevének postai levelekről összegyűjtött elírt/rontott változatai szerepelnek, kezdve az olyan egyszerű elírásoktól, mint a Fogavasi egészen a Fuggerandi vagy Vogeraschy névváltozatokig (1993/95). A név ebben az esetben úgy viselkedik, mint a márkajel vagy mint a piaci termék, mint egy olyan, információt hordozó jelsorozat, amely még rontott állapotban is dekódolható és felismerhető. Míg a kulturális identifikációt a márkaépítéssel összekötő, ezek kapcsolatát a középpontba helyező munkák könnyen befogadhatóak, nem mondható el ugyanez azokról a "kutatásokról", melyek egyrészt a francia kommunista párt 1970-ben épült párizsi központjának újrahasznosítását övező vitákkal és kérdésekkel (Displaying a Left, 2001), illetve az egyes autógyárak körül kialakuló városok - például a Ladát előállító orosz Togliatti vagy a Volkswagent összeszerelő Wolfsburg - problémáival (Süden, 2005) foglalkoznak, feltehetően az imázsképzés és -változás szempontjából. Persze ez egyáltalán nem biztos, mert a szeszélyesen kiragadott részletek nem tartanak egyetlen értelmezési irányba, nem nyújtanak fogódzókat, nem vezetnek sehová. Nem mások, mint költői szösszenetek, az érdeklődést esetleg felkeltő információmorzsák.

Hasonló problémák merülnek fel a Velencei Biennálén díjazott munkával kapcsolatban is. A "téma" hat budapesti művelődési ház - a Magyar Könyvnyomdászok és Betűvetők Segélyező Egylete által 1907-ben épített szecessziós bérház alsó szintjén található Gutenberg Művelődési Központ, az ötvenes évek elején emelt MOM Művelődési Ház és a mára már elhagyatott mátyásföldi Ikarus, az 1975-ben épített "budai Művelődési Központ és a kőbányai Pataky, továbbá egy budafoki bevásárlóközpont mellett a korábbi, lebontott művelődési házat 2004-ben kiváltó épület. Az Ernst Múzeumban ötöt közülük az eredeti, Velencében kiállított doboztérben, míg egyet egy kivetítőn láthatunk. A fekete dobozokban, ezekben a speciális mini vetítőkben az épületek kapcsán készült öt-tíz perces filmek peregnek, néhol az eredeti helyszínen felvett háttérzajokkal keveredve. A filmeken szinte nem történik semmi, néha feltűnik egy ember, egy jógázó csoport, egy bábelőadás. Néha viszszafelé peregnek a filmkockák, máskor nem, hol van értelmező felirat, hol nincs, néha angolul is beszélnek, s az egyik filmben fél perc erejéig megszólal az Európa Kiadó is. A videókban nem találkozunk a művelődési házak mai helyzetére reflektáló kérdésekkel, például, hogy a rendszerváltozással létrejött új típusú városi környezet (a plázavilág) milyen módon változtatta meg a helyi közösségek szokásait, hogy mi ma és van-e egyáltalán szerepük és létjogosultságuk ezeknek a közösségi tereknek - azon kívül, hogy mint látjuk, helyet adnak ufókluboknak vagy bélyeggyűjtő szakköröknek. Nem egy szociológiai kutatás lenyomatát, nem politikai-aktivista és kritikai állásfoglalást, hanem állóképekbe dermedt szépelgő/lírai beállításokat láthatunk. Az állítások hiánya, a gyakran üres és semmitmondó képek nem terelnek egyetlen olvasat felé sem - így aztán könnyen felháborodhattak az adott művelődési házak vezetői, nehezményezve, hogy intézményeik rossz (koszos, elhanyagolt) színben tűnnek fel. A házak külső környezetét és enteriőrjeit bemutató képek nem hordoznak új információt, azaz nem jutunk eleddig ismeretlen tényeken alapuló új tudáshoz, legfeljebb felvillannak egymással össze nem kapcsolódó részletek - bár ez utóbbi kimeríti az információ újlatin nyelvekben használt, eredeti jelentését. A művek lassú, vizuális költemények, melyeknek visszafogottsága és hangulata vagy bejön valakinek, vagy nem.

És sajnos nehéz elhessegetni azt a gondolatot, hogy Fogarasi divatos, általában a lokális helyzetre reflektáló képzőművészeti témák (kulturális önazonosság, városszociológia, intézménykritika, a kultúra és a kollektív emlékezet viszonya, a köztér problematikája) farvizén evickél a globális elismertség felé. Pedig van a művésznek saját, személyes brandje vagy trade-markja: az Ernst Múzeum nagytermében elhelyezett, semmibe vezető Rámpára (2005) fellépkedve és körbetekintve tisztán felismerhető a fekete dobozterekben, faszobrokban egy igen finom, minimalista szobrászat.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.