színház - LÁTOGATÓK

  • Kovács Bálint
  • 2011. március 3.

Zene

Az Egerből deportált Kertész Lilly Mindent felfaltak a lángok című visszaemlékezését írta át az egri Gárdonyi Színház színpadára Fábri Péter, hogy Blaskó Balázs - aki röviddel a premier után a színház igazgatója lett - megrendezhesse. A Blaskó által is átdolgozott dráma részben történelemkönyv-kiegészítőnek tűnik a megannyi adat - évszámok, törvények ismertetése - miatt, másrészt legalább húsz olyan hatásos mondat is van benne, amilyenből egy is elég lenne ahhoz, hogy egy szöveg emlékezetessé váljon.
Az Egerbõl deportált Kertész Lilly Mindent felfaltak a lángok címû visszaemlékezését írta át az egri Gárdonyi Színház színpadára Fábri Péter, hogy Blaskó Balázs - aki röviddel a premier után a színház igazgatója lett - megrendezhesse. A Blaskó által is átdolgozott dráma részben történelemkönyv-kiegészítõnek tûnik a megannyi adat - évszámok, törvények ismertetése - miatt, másrészt legalább húsz olyan hatásos mondat is van benne, amilyenbõl egy is elég lenne ahhoz, hogy egy szöveg emlékezetessé váljon. Kertész Lilly "alapanyaga" tehát önmagában képes elvinni egy elõadást, legyen a rendezés vagy a színészi játék (közepes túlzással) akármilyen. Utóbbival amúgy nincs gond: Mészáros Sára a fõszerepben látványos gesztusok nélkül fogadja be a befogadhatatlant, barátnõje, Ica szerepének érzékeny megformálásával Szabó Emília pedig eddigi legjobb alakítását nyújtja.

Blaskó rendezése tartózkodik a történetrõl és a színészekrõl a figyelmet elvonó eszközöktõl - viszont a történetet hangsúlyozottan múzeumi emléktárggyá teszi. Erre nemcsak az elõadás fõ díszletéül szolgáló valódi múzeum "utal" (a Látogatók itt sétálva idézik fel a történteket), de a stilizált mozgás, a helyben futások, a filmesen lassított mozdulatok is mind aláhúzzák, hogy amit látunk, emlék csupán. Ez egyrészt eltávolítja tõlünk az eseményeket, másrészt zavaró is, hiszen a színház (az a fajta, amelytõl Blaskó nyilatkozataiban "180 fokos fordulattal" határolódik el) elbírja (sõt...), ha a futás stilizálva sincs konkrétan megmutatva, vagy ha igazolvány helyett még üres tenyeret sem nyújtanak át.

Blaskó hitvallása, hogy "a remény színházát" akarja megvalósítani. Ha a reményt az adja, hogy a kellemetlen dolgokat megmutatjuk ugyan, de szigorúan a múlt részeként ábrázoljuk, az sokkal jobb, mint a rózsaszín operettvalóság színháza, de ne kelljen mondani, mégis mennyire kevés.

Gárdonyi Géza Színház, Eger, február 23.

***

Figyelmébe ajánljuk