Színház: "Ölni, ölelni: összerímel" (Heinrich von Kleist: Pentheszileia)

  • Csáki Judit
  • 2005. január 13.

Zene

Míg nézi az ember, lassú elõadásnak érzi a Zsótér Sándor rendezte (és Tandori Dezsõ fordította) Kleist-tragédiát a Nemzeti Színház stúdiójában. Csak utána, a kinek-kinek másképp, immáron a színházon kívül töltött "második felvonás" alatt esik le: valójában nagy trapp az egész, melynek során a rendezõ elülteti a fejekben-lelkekben az "elsõ felvonás" taposóaknáit, amelyek mind a végiggondolás közben robbannak.

Ezért lehet, hogy úgy látszik: olykor unatkozik, kókad a nézõtér (és lehet, hogy így is van). Egy ideig jól el lehet lenni a látvánnyal, a játéktérrel, mely erõsen idézi nemcsak

a Feszty-körképet,

ezt a giga-festményt, hanem azt a kiállítási teret is, amelyben a monumentális szándékot hordozó alkotás megtekinthetõ. Félkör alakú és emelvényen van a kiállítási tér is: az a keskeny sáv, amelyen állva-sétálva a nézõk megszemlélhetik a képet, s ha megfordulnak, a középen játszódó drámát látják. A játéktér - melynek amúgy ez is része - persze nagyobb: ott a félkör kö-zepe, de kétoldalt egy-egy emelõ-féleség is.

Szóval a díszlet - Ambrus Mária ismét remek találmánya -, a "körítés" hordozza a dolog egyik legfontosabb elemét, a monumentalitást. Amely, ugyebár, Kleist tragédiájában is hasonló helyet foglal el: ókori drámai köntösben leledzik. De lehet ennek kapcsán utalni még a panorámára is, amelyrõl - és a hozzáillõ körkörös, illetve gömb alakú térrõl - Kleist Wilhelmine von Zengének elmélkedik a mûsorfüzetben is idézett levélben.

Zsótér elõadása nem monumentális. Illetve végeredményében mégis az, csak nem a játék, nem is a rendezés teszi azzá, hanem a fentebb említett tér és körkép. És az elõadás, a színészi játék ezzel is heves párbeszédet folytat, egyfolytában viszonyul hozzá, "bemozogja" vagy leválik róla.

És jönnek a kis gesztusok. Az amazonkirálynõ és Akhilleusz szenvedélyes szerelmének robbanásszerû kifejezõje a pirospacsi: egyszerre minden ez, ütés, simogatás és mindenekfelett: érintés. Vagy: az elõadás elején a képet bámuló - és nekünk, nézõknek hátat fordító - modern, de legalábbis a hetvenes-nyolcvanas éveket idézõ kabátos nõk lassan, jelenetrõl jelenetre veszik föl "amazonarcukat", majd mennek ennél is tovább, és kiválik közülük például Söptei Andrea Prothoéja, aki, ha szavaival nem is, arcával, tartásával, rezdüléseivel mindig egy lépéssel a többiek elõtt jár, és rettegi a véget nagyon. Itt muszáj közbevetni, hogy a közelmúlt másik fantasztikus elõadására, a Katona József Színházban játszott Médeiára (Magyar Narancs, 2005. január 6.) sok minden rímel Kleist tragédiájában. Nemcsak a címszereplõk kegyetlenül (ön)pusztító szerelmi tébolya, hanem a többiek játékban megfogalmazott "kísérõzenéje" is. Csakhogy ami amott hangos és elementáris, az Zsótér rendezésében a Winckelmann-féle "csöndes nagyság". Vagy: az "unalmon túli szépség".

A Pentheszileiában fellobbanó szenvedély Akhilleusz iránt már elsõ pillanatában eléri az amazonkirálynõben a harci eltökéltség szintjét, de hogy meg sosem fogja haladni, az kezdettõl fogva világos. És - tán nem is paradox módon - ettõl teljesen reflektálatlan Pentheszileia szerelme, hiszen jövõtlen is egyben, tehát minden és bármi belefér. A hivatás tökélyre vitele érdekében letépett fél kebelrõl szóló monológ mint az elborzasztás, elrettentés eszköze eléri célját Akhilleusznál, ráadásul mindkét értelemben, egyrészt mint borzalmas história, másrészt mint a szörnyû vég sajátos elõképe.

És a vég tényleg szörnyû, noha egy proverbiálissá lett mindennapi mondat is szól róla: "úgy szeretlek, majd' megeszlek!" Csakhogy Zsótér elõadásában ennek a majdnem játékos mondókának egy nagyon mély és csodálatosan szép rétege kerül felülre, éppen a szörnyû végben: a rózsaünnep jegyében Pentheszileia

vörös rózsákkal

"szaggatja ízekre" Akhilleuszt. Lassú, már-már táncszerû jelenet ez; a stilizáltság olyan foka, amikor világméretûvé tágul és filozófiai mélységgel telítõdik a cselekvés, egymásba olvad szerelem és halál: Pentheszileia, akinek, miután megtette, amit kell, "megszakad a szíve", Akhilleusz földarabolásával maga is darabjaira hullik.

Az elõadás legnagyobb alakítása László Zsolté. Akhilleusz szerepében egyszerre, egymásba merítve hozza a szenvedélyben fölmagasztosuló, abba szinte a nõ mágneses vonzására belebóduló férfit és a formátumos, igazi hadvezért (vigyázzállását és az arcán hullámzó érzelmeket az amazonok himnusza alatt nemigen lehet feledni). Darabos és lágy, elszánt és odaadó; gesztusai és mozdulatai nem pusztán kísérik a szövegét, hanem olykor maguk a szöveg.

Tóth Orsi alkata lehetne sajátos és kifejezõ viszonyban az amazonkirálynõséggel, de nincsen. Törékenysége, ruganyossága révén szinte röppen a játéktéren; légies és könnyed. Igen, éppen az amazonkirálynõ súlya hiányzik belõle, és ezt játékkal sem tudja pótolni. Szép villanásai vannak, de ezek, mint afféle zárványok az alakításban, nem állnak össze szerepegésszé. És hát sajnálatos, hogy beszédét alig érteni - ezen lenne a legkönnyebb és a legsürgõsebb változtatni.

Stohl Andrást - tán mert a tévében régen nem látom, mert nem nézem - lassan ismét színésznek lehet tekinteni; Odüsszeusza - õ a mi legfõbb informátorunk a történet elõzményeit illetõen - rendben lévõ karakterformálás.

A többiek esetében elég sok a megalkuvás, mármint Zsótér részérõl. Nem volt neki könnyû.

És nem (lesz) könnyû a közönségnek sem, mert Zsótér elõadása nem kínálja tálcán magát. Semmi gondûzés, semmi könnyû megfejtés. Ellenben kemény munka, a nézõnek is, fejkapkodás, hogy mikor mirõl is van szó, és hol veszi a nagy kanyart a tragédia, aztán hosszú gondolkodás, hogy mi miért volt úgy, ahogyan volt. És nincsen egyetlen megfejtés - többszólamúság van. Szeretem, ha egy színházban a nézõnek is dolgozni kell, mert érdemes, mert megéri, mert nagy dolgoknak jöhet a nyomára. Azok menjenek a Nemzeti stúdiójába a Pentheszileiára, akik ugyanígy vannak ezzel.

Csáki Judit

Nemzeti Színház, stúdió, 2004. december 17.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.