Táncszínház: Nem Bollywood (Akram Khan a Trafóban)

  • - sisso -
  • 2002. november 14.

Zene

AKaash (hindiül = ha) című táncdarab (látvány: Anish Kapoor, zene: Nithin Sawhney) koreográfusa a indiai Akram Khan, aki egyébként a londoni Royal Festival Hall vezető koreográfusa is. Köze nincs a Kelet ma oly divatos kulturális kizsákmányolásához, ami talán a musicalek és a gyatra diszkók szintjén éri el a mélypontot. Módszere szigorúan formalistának tűnik. Azt persze tudnunk kell, hogy ha mi, nyugatiak, akik a mesés Keletből leginkább a színeket és formákat élvezzük, megfosztanánk a jelmezeitől és kellékeitől egy kathak táncost, és egy magas nyakú, sötét garbót adnánk rá, igencsak formalistának tartanánk a mozdulatait. Hosszas tanulmányokat kellene folytatnunk, ha azt alaposan szeretnénk megérteni. Tudnunk kellene, hogy a hindu istenek viselkedéséhez kapcsolódó jelképrendszerek különféle ritmusmintákat és mozdulatsorokat jelentenek. Ganésa, az elefántfejű például a lengő mozgás (3 taktus), Krisna, a furulyázó isten (4 taktus) a huncut szökellés, Siva, a pusztító (7 taktus) az erőszakos és kirobbanó mozdulatok őrzője. Mindegyik minta egy négy taktusból álló fázisban kap helyet. És persze tudnunk kellene, hogy mindez mi a fenét jelent.
AKaash (hindiül = ha) című táncdarab (látvány: Anish Kapoor, zene: Nithin Sawhney) koreográfusa a indiai Akram Khan, aki egyébként a londoni Royal Festival Hall vezető koreográfusa is. Köze nincs a Kelet ma oly divatos kulturális kizsákmányolásához, ami talán a musicalek és a gyatra diszkók szintjén éri el a mélypontot. Módszere szigorúan formalistának tűnik. Azt persze tudnunk kell, hogy ha mi, nyugatiak, akik a mesés Keletből leginkább a színeket és formákat élvezzük, megfosztanánk a jelmezeitől és kellékeitől egy kathak táncost, és egy magas nyakú, sötét garbót adnánk rá, igencsak formalistának tartanánk a mozdulatait. Hosszas tanulmányokat kellene folytatnunk, ha azt alaposan szeretnénk megérteni. Tudnunk kellene, hogy a hindu istenek viselkedéséhez kapcsolódó jelképrendszerek különféle ritmusmintákat és mozdulatsorokat jelentenek. Ganésa, az elefántfejű például a lengő mozgás (3 taktus), Krisna, a furulyázó isten (4 taktus) a huncut szökellés, Siva, a pusztító (7 taktus) az erőszakos és kirobbanó mozdulatok őrzője. Mindegyik minta egy négy taktusból álló fázisban kap helyet. És persze tudnunk kellene, hogy mindez mi a fenét jelent.

A kathak nevű, ötszáz éves tánc, amelynek kortárs kiterjesztése, illetve a modernnel való vegyítése már összefort Khan nevével, Észak-Indiából ered. A jelentős perzsa és iszlám hatások a templomi rituáléból az udvari szórakoztató táncok közé vezették. Bonyolult lábmozgás és a gyors forgások jellemzik. Sebessége miatt cicomázatlanul is tökéletesen élvezhető.

Akram Khan és négy táncostársa a színpadon megszállottan kaszál, vagdalkozik, pörög és forog, hang nélkül, olyan sebességgel, hogy nem látni, mikor vesznek levegőt. Azt gondolnánk, ez a kezdet, a tempó azonban végtelen. A kézfejek közben elmosódnak, a karok elszállni látszanak. A mozdulatok elfolynak és az emberi test mozgásának lehetőségeit ezzel a látvány szintjén is a végső határokig tolják. Sawhney zenéje nem csupán társul szegődik a kathak tánc ismétlődő motívumaihoz, de időnként rafináltan váltakozik John Oswaldnak a Kronos Quartet által előadott The Spectre című szerzeményével.

Lehetetlen a táncosok közé nézni, minduntalan valamelyik elmosódott testre téved a szemünk. A megszokott vonalak, a határok eltűnnek, csak az idő, a fekete lyukak és az istenek maradnak végül a színen. A semmi fekete, ugyanakkor átlátszó. Valami nem stimmel, de nincs idő gondolkodni rajta. Mindez úgy elfárasztja a nézőt, hogy érzése szerint megrázó élmény nélkül távozik. Később jön rá, hogy ez az egész egy végtelen kiterjedésű, az apró örömöket is elmosó katarzis.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk