Sziget 2013

Cipő-emlékkoncert – Tisztelet a kivételnek és a bevételnek

Zene

Az elején megfogadtuk, hogy semmin sem lepődünk meg, hiszen egy olyan koncerten, ahol az Első Emelet, Fenyő Miklós vagy a Magna Cum Laude áll a színpadra, nincs helye előítéleteknek. Noha a műfaji meghatározás „emlékkoncert” volt, bármiben lefogadtuk volna, hogy inkább népünnepély lesz, vagy legalábbis az akar lenni.

Bódi László munkássága azokban is tiszteletet kell ébresszen, akiknek a Republic sosem vált meghatározó zenei élménnyé: Cipő nem ment bele ócska kompromisszumokba, ráadásul írt egy szekérderéknyi minőségi slágert, a hazai viszonyok közepette ennél jóval kevesebb is fantasztikus teljesítmény. Más lapra tartozik, hogy zenésztársairól kevésbé mondható el ugyanez. Sipos F. Tamás villámgyors szerződtetése, majd a lekötött koncertek megtartása sok mindennel volt indokolható, legfőképp anyagi okokra hivatkozva, de cseppet sem volt elegáns.

Mindez azért kívánkozik ide, mert a „négyórás monstre megemlékezés” nagy részét is az új énekessel felálló Republic produkciója tette ki, amit úgy igyekeztek elkenni, hogy míg a vendégfellépők tényleg csak egy-egy számot adtak elő, Sipos F. és olykor Boros Csaba basszusgitáros – afféle átkötésként – kettőt-hármat, így ha összeadjuk ezeket, kijön belőle egy hagyományos terjedelmű koncert.

Ez még nem volna baj. Az sokkal inkább, hogy az új énekes hiába mondhat magáénak több évtizedes popkarriert, és hiába tudja viszonylag tisztességesen a dalokat, azok egyszerűen hitelüket vesztik, ha ő énekli őket. De az igazat megvallva, nincs is ebben semmi meglepő. Amíg Cipő attól vált igazán nagy formátumú előadóvá, hogy soha nem kötött piszkos kis üzleteket, Sipos F. épp attól marad élete végéig középszerű, mert az egész pályafutása semmi másról nem szól, mint a kompromisszumokról.

Keresztes, Elefánt

Keresztes, Elefánt

Fotó: Narancs

Ami a vendégeket illeti, vegyes volt az összkép. Amikor kezdésként megjelent az Omega három tagja, és Keresztes Ildikóval kiegészülve előadták a Lénát, az tényleg olyan volt, mint egy Ionesco-darab popváltozatban, de amikor rögtön utána csak Keresztes maradt a színpadon, és elénekelte az Erdő közepébent, annak ellenére is megállt a kés a levegőben, hogy a művésznő ugyanazzal a tenyérbemászó gyászmimikával dolgozott, amit vélhetően még az X-faktorban fejlesztett tökélyre.

ByeAlexről ismét bebizonyosodott, hogy kizárólag a Kedvesem című dalt tudja elénekelni, Gerendás Péter egyszerűen idegesítő, a United viszont valóban készült, vélhetően ők voltak az egyetlenek, akik komolyan vették ezt a fellépést: Republic-feldolgozással álltak ki, és még a szöveget sem rontották el.

ByeAlex

ByeAlex

Fotó: Narancs

Ennek ellenére a koncert lassan, de biztosan haladt a dögunalom felé, aminek egyebek mellett Sipos Péter az Irigy Hónaljmirigyből, a Compact Disco és Balázsovits Edit fellépése volt a záloga. Cseppet sem javított a helyzeten, hogy az Első Emelet a Repül a bálnával (és egy felfújható delfinnel) próbált hangulatot csinálni, náluk csupán a műsorvezetők, Boros Lajos és Bochkor Gábor működése volt szánalmasabb. Boroséknak, úgy tűnik, a vérükké vált, hogy azt hiszik, minden körülmények között a jófejeskedés a kifizetődő. Ám erőltetett felkonferálásaik, Cipővel kapcsolatos sztorizgatásaik nyomán csak egy kérdés tűnt időszerűnek: különben mi járhat ezeknek az embereknek a fejében?

A kínos epizódok sorozatát csak Müller Péter Sziámi akasztotta meg: ő volt az első olyan előadó – pedig ekkor már vagy másfél óra eltelt a koncertből! –, aki szóvá tette, hogy miért is ez a nagy dínomdánom. Cipő utolsó felvételét hozta magával, egy dalt, ami a Baltazár Színház produkciójához készült, egyszálgitáros feléneklést, aminek jövője lehetett volna, ha... A dalhoz alkalmi videoklip is készült, azt vetítették egy darabig, majd műszaki hiba miatt a megdöbbent közönséget. Nagyobb döbbenetet csak a Baltazár színházasok Nemadomfel együttese okozott, akik a Jön a bummot adták elő – fergetegesen. Hogy valójában kik is ők, és hogy kerültek ide, arról a népszerű műsorvezető páros elfelejtett tájékoztatást adni.

Boros, Sipos F.

Boros, Sipos F.

Fotó: Narancs

Pedig tulajdonképpen ekkortól kezdve indult be az a népünnepély, amire jegyet váltott a közönség. A Hooligans és a Magna Cum Laude biztos kézzel azt hozta, amiért vélhetően annyian szeretik őket, Fenyő Miklós vérprofin (Ha itt lennél velem), Charlie paródiának is beillő elánnal (Engedj közelebb), Nagy Feró pedig nettó paródiával (Minden este ugyanaz) hozta a kötelezőt, míg köztük a Republic a várva várt slágerparádét. Ellenben Halász Judit maga volt a megtestesült pszichedélia, mert lássuk be, amikor szinte a fináléban, igen furcsa mozgásokkal kísérve azt énekli, hogy „Zurrogó, zürrögő szitakötő tánca”, az teljesen másként hat este fél tizenegykor a Sziget Nagyszínpadán, mint vasárnap délelőtt fél tizenegykor egy játszóházban.

Ám mindent összeadva az „igazság pillanata” csak a legvégén érkezett el, amikor Tóth Zoltán, a kiugrott gitáros, Tolcsvay László és Koncz Zsuzsa lépett föl, ráadásként pedig Bródy János. Leginkább azért, mert az ő produkciójuk ezerszer inkább idézte Bódi László szellemét, mint maga a Republic együttes. Más lapra tartozik, hogy a 16 tonnára, a Szállj el, kismadárra és az Ennyi nem elégre csápoló tömeget valószínűleg ez izgatta a legkevésbé.

A műsorban fellépett Kisvárda polgármestere is, aki posztumusz díszpolgári címet adományozott Bódi Lászlónak.

Sziget, Pop-Rock Nagyszínpad, augusztus 5.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.