1940-ben lerombolt hidat építenek újjá a román határon

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 1.

Belpol

Magyarcsanád és Csanád, Kübekháza és Óbéba között átkelőhelyet nyitnak.

Temesváron jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy két új határátkelőhelyet nyitnak a magyar-román határon, az egyiket Magyarcsanád és Csanád, a másikat Kübekháza és Óbéba között – írja a Szegeder.

Szijjártó Péter a román külügyminiszterrel, Sorin Grindeanuval folytatott tárgyalása után beszélt erről a közös tervről.

Ezekkel együtt már tizennégyre nő a román-magyar határon az átkelők száma. Csongrád-Csanád megyében Nagylaknál közúti és autópálya-átkelőhely működik, Kiszombor és Csanád között közúti. A két újabb átkelő is ebben a megyében létesül. A határ két oldalán lévő települések már a kilencvenes évek óta várják az egykori kapcsolatok helyreállítását. Kübekházánál évente rendeznek ideiglenes határnyitással járó hármashatár-találkozókat, és ilyen rendezvény Magyarcsanádnál is volt már. Ott a Maros határfolyó, a trianoni döntés előtt Magyarcsanádnál egy közúti és egy vasúti híd is állt, ezeknek a pillérei maradtak meg. A folyó romániai oldalán található Csanád, vagy Nagycsanád.  

A két külügyminiszter megállapodása szerint az 1940-ben felrobbantott pályájú hidat állítják helyre és használják majd határátkelőhelyként. 

Határidőről nem volt szó, viszont Szijjártó Péter arról is beszámolt, hogy két autópálya-összeköttetésen is folyik a munka, az egyiket 2025-re, a másikat 2030-ra adják át, és azokkal már tizenhat lesz az átkelők száma – ezek szerint a két Csongrád-Csanád megyei még azok előtt fog megnyílni. Emellett még létezik tíz olyan útkapcsolat a két ország között, ahol hetente egy napon lehet átkelni, de ez változik, mihelyt Románia csatlakozhat a schengeni övezethez.

Címlapképünkön az egyik magyarcsanádi híd pillérei között komppal kelnek át a helybeliek 2010-ben, az ideiglenes határnyitásnál. Fotó: Rosta Tibor, MTI

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.