A 80-100 milliót is elérheti a Mi Hazánk kampányköltése, de fogalmunk sincs, honnan jön a pénz

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2019. május 22.

Belpol

Ki hiszi el, hogy párttagok fizetnek? Vagy a Fidesz? Esetleg az oroszok?

A Toroczkai-féle Mi Hazánk elmúlt egy évével foglalkozunk a frissen megjelenő Magyar Narancsban, ennek keretében próbáltunk minél többet megtudni a mozgalom/párt anyagi helyzetéről – ami nem volt könnyű vállalkozás.

A Mi Hazánk ugyanis nem válaszolt a Narancs által feltett kérdésekre a pénzügyeket illetően. Épp ezért – felhasználva a Transparency International Magyarország 2014-es iránymutatásait – megpróbáltuk mi magunk megbecsülni a kormányközeli médiában olyan otthonosan mozgó párt anyagi lehetőségeit.

Toroczkai és közege

Toroczkai és közege

Fotó: MTI

A Mi Hazánk egyedülállósága, hogy az elmúlt hónapokban pont úgy viselkedett, mint egy nem túl nagy, de profi párt – csakhogy mindezt állami támogatás nélkül tette (hiszen az EP-választásra nem jár költségvetési támogatás).

Legalább három budapesti irodát működtetnek (József krt., Bartók Béla út, Komócsy utca), s formailag profi, 34 oldalas kampányfüzetet adtak ki. Emellett: szórólapok, logók, zászlók, pultok, erős Facebook-jelenlét, médiastáb, óriásplakátok, rendszeres sajtótájékoztatók, ingyenes havilap, temérdek fórum országszerte.

Kampányfüzet és szórólap: profi kidolgozás

Kampányfüzet és szórólap: profi kidolgozás

 

Alsó hangon 60 millió

A Transparency International Magyarország 2014-ben megbecsülte a pártok kampányköltéseit az országgyűlési választásokon. Ekkor közzétettek egységárakat is, amelyeket a magyar kampányokat ismerőktől, illetve a résztvevő cégektől tudtak meg. Jóllehet, ezek alapján sem lehet pontosan megbecsülni a Mi Hazánk költéseit, de kiindulópontot adhatnak hozzá. E szerint egy választási fórum, sajtótájékoztató 20–80 ezer forintba kerül; egy konferencia, nagyobb sajtóesemény, fogadás ára 120 ezer forint; a tüntetésé 200 ezer; a nagygyűlésé 2–6 millió forint; kampánynyitó vagy kampányzáró gyűlés pedig 4–6 millió forintból jön ki.

A 70 vidéki fórum alapján (ezek helyszínét a párt a saját FB-oldalán tette közzé), 50 ezer forintos költséggel számolva 3,5 millióból jött ki; legalább 3 millió az óriásplakátok ára (ezt bevallották); az utcafórumokra, útlezárásokra, kisebb politikai akciókra további félmillió forintot becsültünk; nagyobb politikai rendezvényre (ilyen volt az ásotthalmi megalakulás, az augusztus 20. a Vajdahunyadvárban, az ’56-os megemlékezés a Corvin közben, a május 1-je a Hajógyári-szigeten, vagy március 15. a Belvárosban) 3 milliós „egységáron” 15 milliót, a legalább tíz sajtótájékoztató után 200 ezer forintot számoltunk. Facebookos megjelenésre 855 ezer forintot költöttek (ez az összeg csak a pártköltést jelzi, az egyéni politikusi hirdetéseket nem). Eddig ez 22,55 millió forint.

Az a pult sem volt ingyen...

Az a pult sem volt ingyen...

Fotó: MTI

Nehezen megbecsülhető az ingyenes havilap, a szórólap, a kampányfüzet ára (amelynek nemcsak nyomtatási, de tervezési, írási költsége is van), illetve a csapat körüli videókat jegyző kommunikációs stáb díjazása, a logók, a zászlók, a standok költsége. Beszéltünk olyan forrással, aki szerint „az újságjuk nyomdai és szórási költséggel kb. 40 millió, a március 15-i rendezvényük 1,5–2 millió volt”. Ha viszont minderre 40 millió forintot számolunk, akkor összesen már 62,55 milliónál járunk. És ez egy szerény, konzervatív becslés, ami nem számol benzinköltséggel, telefonszámlákkal, és még egy sor más eszközzel sem. Könnyen lehet, hogy ezen tételek is valahol inkább 80 és 100 millió közt vannak.

Nem lennénk meglepve, ha a párt végül hivatalosan ennél kevesebbet vallanak be - a hazai pártokra ebben a műfajban jellemző a szerénység.

Az igazi kérdés a pénzek forrása - erről kérdeztük a pártot írásban, és a párt igazgatót is, de választ nem kaptunk egyszerre. Hogy miért tartjuk valószínűtlennek, hogy ez az összeg a pártszimpatizánsoktól érkező adományból jöhet össze, arról cikkünkben olvashat bővebben.

A Mi Hazánkról szóló riportunk a csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban található.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.