"A szociális alapon számított áramárat el kellene felejteni" (Kaderják Péter, a Regionális Energiagazdálkodási Kutatóközpont vezetője)

Belpol

Miután az elmúlt héten híre jött, hogy jövőre emelkedhet az áram fogyasztói ára, a kormánypártok és az ellenzék beindította a szokásos, egymással homlokegyenest ellenkező tartalmú kommunikációját. A Narancs az energiahivatal korábbi elnökét kérdezte a tisztábban látás reményében.
Miután az elmúlt héten híre jött, hogy jövőre emelkedhet az áram fogyasztói ára, a kormánypártok és az ellenzék beindította a szokásos, egymással homlokegyenest ellenkező tartalmú kommunikációját. A Narancs az energiahivatal korábbi elnökét kérdezte a tisztábban látás reményében.

Magyar Narancs: Lesz áramár-emelés január elsején?

Kaderják Péter: Nem szükségszerű, hogy legyen. Legalábbis az EU-normák szerinti piacnyitás ténye önmagában nem indokolna áremelést. Attól persze lehet drágulás, ha továbbra is felfelé mozognak a nemzetközi piacon az üzemanyag- és tüzelőanyagárak, és attól is, ha a környező országok áramtőzsdéin történik drágulás. A magyar villamosenergia-termelés jelentős mértékben importfüggő; az áramtermelő erőműveink mintegy harmada például gázzal működik. Szlovákiában nemrég lekapcsoltak egy atomerőművi blokkot, Bulgáriában pedig egy egész erőművet, és az így keletkezett kapacitáskiesés következményeként a délkelet-európai régióban ma jó áron lehet áramot eladni. Az itthoni árakat ez is felfelé mozdítja el. Mindezek mellett az új villamosenergia-törvény (vetv.) által módosított ágazati struktúra is hatással lehet az árakra, ezt azonban érdemes külön vizsgálni.

MN: Az logikusnak tűnik, hogy ha az ukránok 2008-tól emelik a nekünk exportált elektromos áram árát, akkor az valamilyen formában megjelenik az áramszámlán. De a piaci liberalizációra kötelező uniós irányelv törvénybe foglalásából miért következik az áremelkedés?

KP: Először is tisztázni kell, hogy mit értünk liberalizáción, mert a parlament által nyár elején elfogadott törvényt csak ezt követően lehet szakmailag minősíteni. Amenynyiben liberalizáción pusztán az árliberalizáció meglétét értjük, akkor az új vetv. igen komoly előrelépés a korábbiakhoz képest. A nagyfogyasztók 2008. január 1-jétől gyakorlatilag csak a szabadpiacon vásárolhatnak áramot, számukra megszűnik a hatósági áron vásárlás lehetősége. Plusz minden fogyasztó számára elvileg adottá válik a szabad szolgáltatóválasztás. Ez azonban csak az egyik része annak, aminek az uniós direktívából következnie kellene. A másik az volna, hogy ahol lehet, versenyt kellene generálni. Verseny kellene a kínálati, vagyis az áramtermelői oldalon, és ezzel párhuzamosan a kereskedelemben is. Erről az oldaláról nézve az új törvény nem oldott meg semmit, mivel a kínálati oldalon semmi nem változott. Olyannyira nem, hogy a törvény az egymással versengő kínálat kialakulását lehetetlenné tevő, a Magyar Villamos Műveknek (MVM) az áramtermelő erőművekkel kötött hosszú távú megállapodásaival (htm) egyáltalán nem foglalkozik.

MN: Tavaly az egész szektor a htm-ek brüsszeli vizsgálatának várható szankcióit találgatta. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ágazati átvilágításának pedig az volt a konklúziója, hogy a piaci versenyt preferáló modell kiépítésére van szükség.

KP: Ezzel együtt, a nyár elején elfogadott új törvény több mint 180 paragrafusa közül egyik sem foglalkozik a htm-ek felmondásával. Ennek oka, hogy a kérdést már a törvényi előkészítés során egész egyszerűen levették a napirendről. Az energiaszektor hatalmi viszonyait kicsit is ismerők számára valójában az volt a realitás, hogy az SZDSZ csak akkor nem pattan vissza arról a falról, aminek nekiment, ha időközben Brüsszelből megérkezik a htm-ek felmondására valamiféle kötelezvény. Eddig nem érkezett ilyesmi. Ennek megfelelően az áramtörvény módosításának az lett az eredménye, hogy a mérleg egyik serpenyőjéből az uniós kívánalmaknak megfelelően majdnem mindent kivettek, a másikban lévő súlyokhoz viszont hozzá sem nyúltak, s így az meghatározóbb, mint bármikor korábban. Az MVM az új villamosenergia-törvénnyel gyakorlatilag egy államilag és piacilag szinte kontrollálhatatlan, domináns pozícióba került.

MN: A cég lobbierejének ellenállni képtelen minisztérium volna megint mindenre a magyarázat?

KP: A törvény megszületésének a körülményeit látva én ezt valószínűsítem. A jogszabály megalkotásának kormányzati felelőse, a gazdasági minisztérium (GKM) ugyanis azzal indult neki a törvény elkészítésének, hogy a tárca mindenképpen felmondja a htm-eket. Felsmann Balázs államtitkár több helyen is ennek szellemében nyilatkozott. A jelenlegi helyzet pedig az, hogy a htm-felszámolások feladata már nem is tartozik a GKM-hez, mivel az egész téma a Miniszterelnöki Hivatal egyik államtitkárságán landolt. Ami gyakorlatilag azt jelenti, hogy központilag jegelik a témát. Az SZDSZ-es minisztérium eredeti terveivel szembeni ellenállást jól szemlélteti, hogy miután a szakmai és jogalkotási szűrőket követően a parlament elé került a törvénytervezet szövege, a több mint 250 képviselői módosító indítvány közül csaknem 150-et szocialisták terjesztettek be. Az én olvasatomban ez ugyan a kormánypártok közti komoly törésvonal bizonyítéka, de a kormányzati politika csatározásainál sokkal jobban érdekel a szakma belső diskurzusa. Ott mára az lett a legfőbb téma, hogy a lobbisták is kissé ijedten tekintenek az MVM-nek kiharcolt lehetőségre. A villamos művek jelenleg ugyan állami tulajdonban van, de a vetv.-vel párhuzamosan született vagyontörvény-módosításnak köszönhetően az állami tulajdonosi részarány belátható időn belül 75 százalékig leszállítható. Vagyis a történetnek van olyan olvasata, hogy most már minden arról szól, milyen kondíciókkal lehet majd megszerezni vagy eladni az MVM bizonyos tulajdonrészeit.

Az MVM holding ma egy igen-igen megerősödött, integrált társaság, aminek az áramszektorban kizárólagos módon mindene megvan. Van átviteli rendszerirányítója (ez a MAVIR), nukleáris erőműve (a hazai termelés több mint 40 százalékát adó Paksi Atomerőmű) és 2015-ig, 2020-ig szóló hosszú távú megállapodásai, miközben valójában árkontroll nélkül működhet. Nem vitás, hogy a cég szempontjából ez óriási siker, és a menedzsment jogosan lehet büszke arra, hogy mindezt el tudta érni. Másrészről viszont ott a nagy kérdés, hogy mindez mit jelent majd a fogyasztói oldalon.

MN: A hosszú távú szerződések megszüntetésénél azért az sem lényegtelen, hogy a döntés 300 milliárd forintjába kerülhet az államnak - egyes számítások szerint az erőművek ennyire perelnék a magyar államot a szerződés egyoldalú felmondásáért.

KP: Felhívnám a figyelmet, hogy az új vetv. egy félparagrafusnyi terjedelemben simán felmondta azokat a szerződéseket, amiket az MVM és az áramszolgáltatók kötöttek, és mégsem történt semmi. Pedig azok ugyancsak hosszú távra szóltak, s az erőművi szerződésekhez hasonlóan azokat is a kilencvenes évek derekán lezajlott privatizáláskor kötötték. Igaz, nem htm-nek hívják, hanem veasz-nak (villamosenergia-ellátási szerződés), de ettől még hosszú távú szerződések ezek is. Legfeljebb nem a beszerzési, hanem az értékesítési oldalon léteztek. Az áramtörvény 180-nál is több paragrafusa közt ezt a radikális változást azzal a mondattal intézték el, hogy a törvény erejénél fogva e szerződések megszűnnek, különösen akkor - áll a jogszabályban -, ha a felek 2007. október 31-ig nem tudnak az eddigiekhez képest az állam számára előnyösebb módon megállapodni. Ma úgy látom, hogy az érintettek meg fognak tudni állapodni.

MN: Az áramáremelés körül a múlt hét óta kialakult politikai hókuszpókuszból az átlagember vélhetőleg keveset ért. Jól hangzik, ha a fideszes képviselő azt követeli a kormánytól, hogy függessze fel a liberalizációt, mert attól drágul az áram, és azt javasolja, hogy az illetékes miniszter továbbra is alkalmazzon hatósági árakat. A kormány meg azt hajtogatja, hogy amennyiben mégis lesz áremelés, az nem lesz drasztikus mértékű, pláne, hogy a leginkább rászorulókat szociális alapon ki is segíti majd az állam.

KP: Hogy pontosan mit mond az ügyben a Fidesz, és mit az MSZP, azt nem tudom, és szakmailag talán nem is túlzottan érdekes. Ráadásul azt látom, hogy a nagyon összetett témában a képviselők mondanak ugyan dolgokat, de néha az egy párton belüliek sem ugyanazért vagy ugyanazzal érvelnek. Fónagy János (az Orbán-kormány közlekedési minisztere - Sz. M. I.) parlamenti beszédében például csak annyi hangzott el, hogy azért nem támogatja az új villamosenergia-törvény megszavazását, mert az nem foglalkozik a hosszú távú szerződésekkel, márpedig azokat fel kellene mondani. Ez egyáltalán nem ugyanaz a dimenzió, mint Cser-Palkovics András helyettes szóvivő dörgedelme arról, hogy a liberalizáció következtében drámai mértékben emelkedhet a jövőben a villamos energia ára. De ugyanez mondható a szociális alapon számított áramárról, amit a GKM államtitkára dobott a köztudatba. Ráadásul ezt megint a szociális minisztérium nyakába akarják varrni, ahol viszont erről az egészről az égvilágon semmit sem tudnak. Szakmailag annyi állítható biztosan, hogy aki a parlamenti patkó bármelyik oldalán a hatósági ár fenntartásáért lobbizik, az szembehalad az EU által előírt piacnyitás irányával.

MN: Összességében mi a véleménye a törvényről?

KP: Az elfogadott vetv. szerintem eredendően jó irányba indult el, de a törvényhozók végül csak félmunkát végeztek. Mert ha a kínálati oldalon a hazai kapacitások kb. 80 százaléka fölött továbbra is az MVM diszponál, és a rendszerirányítónak a holdingon belül tartásával a külkereskedelem fölött is domináns kontrollt képes fenntartani, akkor az árliberalizálás nem jelent majd mást, mint kiszúrást a fogyasztókkal. Ha ugyanis nem mondják fel a htm-eket, akkor az MVM a már előre jelzett 100-120 milliárdos profitját csakis áremeléssel tudja elérni. Hogy ezt a háztartások és az ipari fogyasztók között milyen arányban osztja el, még kérdéses.

MN: Elképzelhetőnek tartja, hogy az országos villamosenergia-fogyasztásból nagyjából 40 százalékkal részesülő lakossági fogyasztók számláján 2008 elején nem mutatkozik lényeges növekedés?

KP: A különféle politikai alkuk eredőjeként igen, elképzelhető. A helyzet az, hogy ha az MVM nagylelkű lesz, elhalaszthatja a jelentős méretű lakossági áramáremelést. De az ipari fogyasztók szinte bizonyosan a jogszabály-módosítás nagy vesztesei lesznek. A most kialakuló helyzet jól megfelel egy vállalati körnek, de borítékolhatóan kockázatos hatással lesz az ország versenyképességére. Az ipari fogyasztóknak már beharangozott, legalább 20 százalékos áremelés miatt az érintettek bajba kerülhetnek; minimális mértékű gazdasági növekedés mellett biztos, hogy nem ez a jó irány.

MN: Két megoldás létezik lakossági szempontból az áremelkedés kompenzálására. Az egyik, hogy kevesebbet kell fogyasztani, vagyis energiatakarékosabb megoldásokat kell keresni, a másik, hogy a politikusoktól várjuk el, hogy ne dráguljon az áram. Miért preferáljuk még mindig inkább az utóbbit?

KP: A szociális alapon számított áramárat, úgy, ahogy van, el kellene felejteni, mert azzal, hogy az állam a költségvetésből fizeti a szükséges áremelkedés jelentős részét, végeredményben a fogyasztót csapja be a legjobban. Láttuk a lakossági gázár-kompenzációknál, mennyire torz viszonyokat eredményez az, ha az egyik oldalon az állam a nyomott árakkal végső soron ösztönzi a fogyasztást, a másikon viszont állami pénzekkel támogatja, hogy mégse fogyasszunk olyan sokat. Mindenekelőtt ezért kell a helyükön kezelni az árakat.

A hazai fogyasztói árak mára elérték az európai uniós átlag szintjét, ezért elvárható volna, hogy sokkal több energiahatékonysági programot támogasson az állam és a régió. Lényegesen többet kellene áldozni ilyesmire, és lényegesen koncentráltabban. Jelenleg az a helyzet, hogy a gazdasági, a mezőgazdasági, a környezetvédelmi tárca és a Miniszterelnöki Hivatal is futtat ilyen programokat, de nem látszik túlzottan az ezek közötti összehangoltság. Ráadásul az erre a célra fordított évi néhány milliárd forintból pillanatnyi politikai marketingsikereket lehet csak elérni, nem pedig fogyasztói szemléletváltást.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.