Eladták a Mediaworksöt, avagy a Népszabadság bezárása

szerző
Keller-Alánt Ákos
publikálva
2016. okt. 26., 06:50
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A Mészáros Lőrinc érdekeltségének tartott Opimus Nyrt. tegnap bejelentette, hogy övé a Mediaworks részvényeinek 100 százaléka. Ezzel az ország egyik legnagyobb és legértékesebb kiadója került kormányközelbe. A friss Magyar Narancsban részletesen foglalkozunk az idáig vezető úttal.

false

„Az OPIMUS GROUP Nyilvánosan Működő Részvénytársaság tájékoztatja a Tisztelt Részvényeseket, hogy az egyszemélyes tulajdonában lévő OPIMUS PRESS Zrt. megszerezte a Mediaworks Hungary Zrt. részvényeinek 100%-át. A részvények átruházásához a Gazdasági Versenyhivatal 2016. október 25-én hozzájárult, az OPIMUS PRESS Zrt. a jóváhagyás időpontjától gyakorolhatja részvényesi jogait” – tegnap késő délután adta ki az Opimus ezt a nyilatkozatot, utólag is visszaigazolva minden erre vonatkozó korábbi sajtóinformációt. A miniszterelnöki bizalmas Mészáros Lőrinc érdekeltségének tartott Opimus ezzel az ország egyik legnagyobb és legértékesebb lapkiadója birtokába jutott. Az is világossá vált, hogy miért volt szükség a Népszabadság rapid bezárására: ha ezt a kormányközeli új tulajdonos teszi, abból a jelenleginél is nagyobb nemzetközi botrány lett volna. A Mediaworks immár volt tulajdonosa, Heinrich Pecina  osztrák üzletembernek feltehetően nem ez az egyetlen közös üzlete Orbán Viktor köreivel.

A Narancs egyébként úgy tudja, hogy kormánybarát „vállalkozók” további felvásárlásokat is terveznek.

Hogyan jutottunk idáig?

A Magyar Narancs csütörtökön megjelenő legújabb számában részletesen áttekintjük az idáig vezető utat. Írásunkból többek között kiderül, hogy a 2014-es választási győzelem után a kormány más sebességre kapcsolt, a miniszterelnök egyik tanácsadója szerint állítólag már akkor elkezdték modellezni, mihez kezdjenek az ellenzéki médiával. Már ekkor is voltak tervek arra, hogyan kerüljön „házon belülre” a Mediaworks, nyáron azonban a Népszabadság-tulajdonos Pecinával szövetséges Spéder Zoltán ellen korábban nem tapasztalt kormányzati hadjárat indult , ami némi aggodalomra adott okot a Népszabadságnál. A Mediaworks menedzsmentjében több Spéderhez köthető ember ült, és a lapnál úgy tudták, alapvetően Spéderhez tartoznak, hiszen az FHB, a takarékszövetkezetek vagy a Posta ügyeiben nem volt szabad oknyomozást indítani.

Spéder partvonalra szorulásával párhuzamosan kezdett el keringeni Liszkay Gábor mint szakmai irányító, és Mészáros Lőrinc, mint új tulajdonos neve a kiadóban. Állítólag Liszkay készített terveket arra vonatkozólag, mit lehetne kezdeni egy jobboldali kézbe került Népszabadsággal, ám a lap bezárása ekkor még csak az egyik opció volt a sok közül.

A Mészáros Lőrinc érdekeltségének tartott Opimus Nyrt. csak a Népszabadság nélkül volt hajlandó átvenni a Mediaworksöt, így az ellenzéki lappal még Pecinának kellett kezdenie valamit. Úgy tudni, a végső szót a bezárásról a Mediaworks felügyelőbizottsága mondta ki, méghozzá alig egy héttel az újság „felfüggesztése” előtt. Kapkodásra utal, hogy a kiadó vezetése is az utolsó pillanatban értesült csak a döntésről. A Mediaworks vezetését pénteken rendelték be a Pecina ügyeit intéző ügyvédi irodába, ahol a négy felsővezetőt külön-külön tárgyalóba ültették le, a középvezetőket pedig nem avatták be abba, mire készülnek.

A Népszabadság „felfüggesztése” a bérekkel, előfizetői és a már lekötött hirdetések visszamondásával jóval több mint 100 millió forintjába kerül a Mediaworksnek. Úgy tudjuk azonban, a kiadónak még így is megéri, és nem csupán azért mert a Népszabadság beszántása volt a Mediaworks eladásának a feltétele.

A Figyelő nyáron arról számolt be, hogy Pecina Orbán Viktorral és Habony Árpáddal kezdett tárgyalni. Pecina pedig múlt héten ismét Budapesten bukkant fel, a VCP vezetőinek társaságában. A Mediaworks vezetősége abba a Horváth és Társa ügyvédi irodába hajtott, mely egyebek mellett a miniszterelnök vejének, Tiborcz Istvánnak az üzleti ügyeit is viszi. A Narancs munkatársa Nemescsói Andrást is látta aznap felbukkanni az épületben. Nemescsói szintén az ügyvédi iroda munkatársa, de ezen felül édesanyjának közös borkereskedő cége van Tiborczcal, a G2G Zrt. Nemescsói nem csupán cégvezető a G2G Zrt-ben, de apósa Martonyi János volt külügyminiszter, aki jelenleg a VCP nemzetközi tanácsadó testületének tagja.

Folyamatos étvágy

A Fidesznél azonban nem elégednek meg ennyivel. Állítólag kinézték maguknak többek közt a Borsot, a legnagyobb példányszámú nem országos napilapot, a Kisalföldet vagy a Délmagyararoszágot is birtokló Lapcomot. A kiadó tulajdonosa itt is egy külföldi pénzügyi befektető, a Kajmán-szigeteken bejegyzett Radio Bridge Media. A Narancs úgy tudja, hogy egy delegáció már ki is utazott Londonba, hogy az eladásról tárgyaljon a Lapcom tulajdonosaival. Ettől talán nem függetlenül épp a múlt héten jelentették be, hogy Pallagi Ferenc 10 év után távozik a kiadó és a Bors éléről. Azt már csak a rend kedvéért tesszük hozzá, hogy Rogán helikopterezéséről a Bors a Népszabadsággal egyidőben számolt be. Ezzel párhuzamosan megkörnyékezték a kelet-magyarországi regionális média tulajdonosait is a Fidesz-közeli „médiaszakemberek”.

További részletek az e heti Magyar Narancsban.

szerző
Keller-Alánt Ákos
publikálva
2016. okt. 26., 06:50
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 10
    szegedi789
    2016. október 26., szerda 12:53
    9
    ha valami ennyire közömbös, urambocsá ' érdektelen az ön számára, akkor miért kell ezt állandóan reklámozni ?
    logikája szerint, egyetlen kommentet sem érdemelne ... de, ön ... most tényleg nem érti miért van baj, ha a legnagyobb közéleti napilap dolgozóit egyszercsak kizárják a munkahelyükről ? nyilván a magyar sajtószabadság és a médiapiac ugyanúgy eldöcög ezután is ... minden rendben ?
    168óra, bors, kisalföld ... tényleg, most akkor az összes megyei lap be lett húzva a zsákba ?

  2. 9
    grrr
    2016. október 26., szerda 12:41
    Hát, feltételezve hogy egyáltalán van lelkivilágom, ugye.

    De ha egy termék, egy produktum, egy napilap jó akkor az ember előfizet, támogat és ha valaki rá meri tenni azt a mocskos pracliját akkor indul a sufniba a kisebbik baltáért.

    De ha a szóban forgó napilap, teszem azt nem tetszik, ha már régen lemondtuk és ingyé sem olvassuk akkor a kisebbik baltát nem aktiváljuk.

    Na persze, toszogathatná az ember magát hogy háborodjék már fel, elvégre a jóravaló rendes népek mind fel vannak dúlva, micsoda szégyen az, hogy itten csak a közömbösség, meg a mártíriumnak a könyökön való kifelé jövése....hát szép ez?

    Nem szép.

    Maradjunk ennyiben.
  3. 8
    grrr
    2016. október 26., szerda 12:31
    Igen, igaza van reutersnek.

    Hol van ilyenkor Leisztinger agyonlőjelek vagy agyonveresselek Tamás?

  4. 7
    szegedi789
    2016. október 26., szerda 12:03
    Mit árul el egyeske bejegyzése egyeske lelki világáról ???
    Minimális szolidaritást ? ááá, dehogy ...
    Mit árul el, hogy idegesíti ha más van bajban ??? Idegesíti más baja ??? És ezt még tetézi a földön levő szidalmazásával ...
    Milyen ember lehet grrr ???
    Milyen ???
  5. 6
    reuters
    2016. október 26., szerda 10:09
    Ez már nem csak szimplán gyalázatos, hanem beteges. OV úgy látszik maga is elhitte a 98%-ot, azt, hogy bármit megtehet - következmények nélkül.
    (Mellékszál, de azért csak eszembe jut: hol vannak/voltak a baloldal (?!) milliárdosai?)
  6. 5
    Valakicske
    2016. október 26., szerda 09:43
    Elég sok(féle) újságot olvasok ahhoz, hogy állíthassam: a Népszabadság a legjobb napilap volt Magyarországon. Mindenféle téren.
    Az, hogy kinyírták, mindenekelőtt pontosan ennek a kiemelkedően jó minőségnek köszönhető, hiszen az utóbbi időben már egészen olyan oknyomozó(jellegű) cikkek is megjelentek napi szinten benne, amire egyébként szakosodott orgánumok szoktak csak képesek lenni.
    A másik ok is ebből fakad: pontosan ezek miatt, egyszerűen meg akarták alázni a szerkesztőséget. Ez teljesen egyértelmű az eleje óta: ahogyan ez az egész végbement és most az, hogy az Agyaridők komisszárjait ültetik be föléjük, pontosan mutatja a törekvést. Orbán és a csahosai szimplán elélveznek attól, ha bárkit ebben az országban hergelhetnek - ez nyilván beteges, persze, és nincsenek is ezzel a beteg pszichével egyedül, csak más az, ha a hatalom teszi, más, ha egy talpas szórakozik ilyesmivel.

    Amennyiben esetleg azon gondolkodna bárki, hogy megcsinálja ugyanezzel a szerkesztőséggel a lapot, egészen komoly összeget áldoznék előfizetésre - bár korábban ilyet nem csináltam, napi szinten voltam vásárló.
    Ami a Népszavát illeti: más a struktúra, más a szellemiség. Vettem a múlt héten egyet - és nem jött be. Nagyon messze vannak a sokrétű, információgazdag, abszolút jól összerakott lapformátumtól (minden tiszteletem ellenére: a Népszava valóban a "lassúbb", inkább másfajta - talán a kevésbé modernebb - olvasási szokásokat képviselő embereknek íródik. Nem tudom elképzelni, hogy ezen formájában át tudná venni a Népszabadság helyét.)
  7. 4
    rworse
    2016. október 26., szerda 09:38
    Azért annál duplagondolabb újbeszélt nehéz lenne elképzelni, minthogy azért választották - a vételi szándékával természetesen csakis a Népszabi felfüggesztése után jelentkező - OPIMUS-t, mert éppen ők, éppen avégett jelentkeztek, hogy helyreállíthassák a Népszabit.
    Tud valaki ennél pimaszabb szöveget kitalálni?
    Orbán következő évértékelőjében benne lesz, hogy "Megvédtük a Népszabadságot!"???
  8. 3
    rworse
    2016. október 26., szerda 09:00
    Nem tudom, a Népszava ettől vissza tud-e kerülni hagyományos helyzetébe, mennyire pártolnak át a népszabisok oda. Az külön szép lesz, ha a bulvárlapok is Fidesz-szócsővé válnak. A legszebb, hogy a mi pénzünkből szüntetik megfele a sajtószabadságot.

    Lassan bebizonyosodik, hogy a Simicska-Orbán háború kitörésében tényleg lehetett olyan szál, hogy 2014-ben Simicska azt mondta Orbán újabb terveire, hogy azokhoz azért már ő se hajlandó asszisztálni.
  9. 2
    tiszapolgári
    2016. október 26., szerda 08:23
    Megszűnt a legolvasottabb napilap, szét lett verve egy jól működő szerkesztőség, nem lehet tudni, mi lesz az archívummal, ezen belül a páratlanul gazdag fotóarchívummal.
    Amíg volt lap, az olvasó eldönthette, hogy megveszi-e, olvassa-e, tetszik-e neki a lap vagy sem. Ha kedve volt hozzá, kommentelhetett a nol.hu-n, ahol azt kellett látnia, hogy egyre inkább elárasztják a trollszerű, kötekedő, agresszív alakok, akik soha nem az írásokat véleményezték, hanem az újságírókat basztatták, gyurcsányoztak vagy a többi olvasót hergelték.
    Mostantól az olvasó nem tehet semmit, nézheti az október végi, szemerkélő esőt.
    Néhány napja kaptam egypárat a legutolsó számok közül, hogy tegyem el emlékbe. Odateszem a nagyanyámtól megörökölt legelső szám mellé, lesz itthon egy saját, mini sajtótörténetem.

  10. 1
    grrr
    2016. október 26., szerda 07:36
    (A végén még a Narancsra is ráteszik a mancsukat. Azért remélem, mégse.)

    De a Népszabit nem tudom sajnálni, torkig vagyok a mártíriumukkal, a könyökömön jönnek kifelé.

    Ha jó lett volna a lap az más.

    De nem volt jó. Vacak volt.

Komment írásához vagy regisztrálj

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kis-Magyarország

Kultúra