FAZ: Nem kétséges, hogy Orbán jó ideje tudott Szájerről

  • narancs.hu
  • 2020. december 14.

Belpol

 Ugyanakkor nem volt tisztában a tényekkel, amikor Szájer bejelentette a lemondását.

Nem kétséges, hogy Orbán jó ideje tudott arról, melyik nemhez is vonzódik harcostársa, akivel 32 éve megalapították a Fideszt. Hiszen Budapesten azt beszélik, hogy hosszú ideje közbeszéd tárgya volt. Viszont a miniszterelnök nyilvánvalóan nem volt tisztában az igazi háttérrel, amikor Szájer bejelentette lemondását. Ez lehetett az oka, hogy két nappal később Orbán, aki minden szálat kézben tart, nem habozott megválni a politikustól. – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) cikkére hivatkozva a hvg360.

A FAZ cikke szerint az Orbánhoz közelálló orgánumoknak azonos kottából kell játszaniuk és elbizonytalanodnak, amikor nincs semmiféle partitúra. Egyre több ilyen szerkesztőség van. Ugyanakkor a kormányoldalon a legfurább magyarázat az, hogy titkosszolgálati összeesküvés húzódik meg az eset mögött, mert így akarták lejáratni az országot a költségvetési vita előtt. Ezt a nézetet a kormányfő csak félszívvel vállalta fel – tették hozzá.

Bár sem a lemondása valódi okait némi késéssel beismerő Szájer, sem az EP-képviselő döntését „tudomásul vevő” Orbán nem mondta ki egyértelműen, nyilván mindenki érzi, hogy a melegbuliból az ereszcsatornán menekülő Fidesz-alapító képe nem kis csapás a politikáját a család és a heteroszexuális házasság szentségére építő kormányra. A botrány időzítése is kifejezetten kellemetlen. Ráéghet-e a Fideszre a Szájer-botrány? – e heti print kiadásunkban (melyet most már digitális formában is megvásárolhatnak) erről is írtunk részletesen.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.