Holnap újabb tüntetés

  • narancs.hu
  • 2018. november 5.

Belpol

A béren kívüli juttatások megadóztatása elleni demonstrációt szerveznek holnapra a magyar szakszervezetek.

A Magyar Nemzeti Bank székháza előtt kezdik holnapra meghirdetett demonstrációjukat a magyar szakszervezetek, ahol petíciót készülnek átadni Matolcsy Györgynek a jegybank elnökének. Innen a Kossuth térre vonulnak.

A tüntetés a béren kívüli juttatások megadóztatása ellen meghirdetett tiltakozó akciósorozat első része. A cafetéria rendszer érdemi egyeztetés nélküli átalakítása ellen egyes szakszervezetek korábban önállóan és a nagy konföderációk közösen is felléptek, de csak tárgyalási ígéreteket kaptak válaszként, ezért ezt megelégelve döntöttek úgy, hogy figyelemfelhívó demonstrációval nyomatékosítják követeléseiket.

Az ötletgazda a Paksi Atomerőmű Zrt. váltóműszakos dolgozóit tömörítő Műszakos Dolgozók Érdekvédelmi Szervezete (MÉSZ), de az  Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (EVDSZ) és a Vegyipari Dolgozók Szakszervezete (VDSZ) kezdeményezésére a két nagy szakszervezeti konföderáció, a LIGA Szakszervezetek és a Magyar Szakszervezeti Szövetség szervezi a demonstrációt szervez a béren kívüli juttatások megadóztatása ellen - értesült a HVG.

Az érdekképviseletek szerint minden érintett azonnal meg fogja érezni a cafetériaszabályok változását. Az EVDSZ számításai szerint havonta akár 30 000 forint mínuszt is jelenthet a háztartásoknak. A cafetéria megadóztatása nem segíti sem a munkaerőhiány kezelését, sem az öngondoskodást, sőt még távolabbra viszi a magyart a nyugat európai, vagy akár a V4-es munkavállalók jövedelmi szintjeitől.

A Liga Szakszervezetek és a Munkástanácsok Országos Szövetsége a Magyar Idők egy cikkére reagálva azt közölte, nem ragaszkodnak a béren kívüli juttatási rendszer változatlan formában való fenntartásához, de a munkavállalói érdekképviseletek határozott és következetesen képviselt álláspontja, hogy a béren kívüli juttatások korábbi rendszeréből a családok támogatását, a mobilitási-lakhatási, valamint az öngondoskodást elősegítő juttatási elemeket mindenképpen meg kell őrizni.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.