Honnan rúghat ki bárkit is Simicska?

szerző
narancs.hu
publikálva
2015. febr. 06., 17:02
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

A Magyar Nemzetet kiadó és a Lánchíd Rádiót működtető cégek tulajdonosi szerkezete alapján onnan senkit. Már ha hihetünk a cégadatoknak.

Izgatottan várjuk, hogy ki mindenkit fog kirúgni Simicska Lajos a Magyar Nemzettől, a HírTV-től, a Lánchíd Rádiótól és a Class FM-től, és hogy az új kinevezettek, D. Horváth Gábor (Magyar Nemzet), és Simicska Lajos (HírTV) megbízatása vajon jogszerűnek bizonyul-e majd.

Ennek felméréséhez célszerű áttekinteni az ezeket a sajtótermékeket kiadó cégek tulajdonviszonyait. Ezek a következőképpen festenek.

Készül a feketelista

Készül a kivásárló lista

Fotó: Németh Dániel

A Magyar Nemzetet kiadó Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft.-nek az Opten céginformációs rendszer szerint két tulajdonosa van, a Pro-Aurum Zrt. és Liszkay Gábor. Az Opten.hu százalékos arányokat nem közöl, de Liszkaynál ott a megjegyzés, hogy a „szavazati jog mértéke minősített többségű befolyást biztosít”. A HVG adatai szerint Liszkayé a cég 82 százaléka, a Pro-Aurumé 18.

Az Opten adatai szerint Liszkaynak többsége van a Lánchíd Rádió Kft.-ben is. Az Opten itt is azt írja, hogy Liszkaynak minősített többsége van; a HVG szerint 75 százalékban.

Ebből első ránézésre az következne, hogy hacsak nincs valami különleges háttér-megállapodás Liszkay Gábor és Simicska Lajos között, ami valami olyasmit tartalmazna, hogy Simicska bárkit kirúghat, akkor Simicska Lajos ettől a két médiavállalkozástól senkit nem rúghat ki. Normális viszonyok közt ugyanis a főszerkesztő, a szerkesztők és az újságírók munkáltatója a kiadó igazgatója, a kiadó igazgatójáé pedig a tulajdonosok. Esetünkben a fő tulajdonos és a kiadó igazgatója egyazon személy: Liszkay Gábor. Ő, ha mindeddig Simicska Lajos jobbkezi embere volt is, és ne használjuk most a kellemetlen mellékízű stróman szót, most már nem az. És ha Simicska és Liszkay közt nincs valaminő külön, jogilag is érvényes háttér-megállapodás, úgy Simicska Lajos senkit ki nem rúghat a Nemzettől. Ezért is fájt Simicskának a legjobban Liszkay, az évtizedes barát és harcostárs átállása.

De haladjunk tovább. A HírTv Zrt. 70 százalékos tulajdonosa a Pro-Aurum Zrt., a maradék 30 Liszkayé. Ha a Pro-Aurum Zrt-ben Simicska szava a döntő, amiről az Opten online rendszerében nem találtunk megbízható adatot, akkor Simicska a HírTV-ben már képes bárkit kirúgni. (Az Opten utolsó érvényes információja a Pro-Aurumról a 2004 augusztusáig hatályos állapotot mutatja.) Érdekesség, hogy a Pro-Aurumot Töröcskei Istvánnal is szokás összefüggésbe hozni, azzal a Töröcskeivel, aki a minap hozott össze egy szolid 30 milliárdos bankcsődöt. Egy ilyen csőd akár az ügyészség érdeklődését is felkelthetné.

Mai programok
A Class FM-et működtető Advenio Zrt. a HVG gyűjtése szerint 48 százalékban személyesen Simicska Lajos, 6 százalékban Nyerges Zsolt, 20 százalékban a Pro-Aurum tulajdonában áll. Áttételesen a cég tulajdonsai közé tartozhat Liszkay Gábor is, de nem meghatározó részben.

Simicska Lajos érdekkörébe tartozónak mondhatjuk a Heti Válasz hetilapot is. A Heti Választ kiadó Heti Válasz Kft.-t ugyanis 88 százalékig birtokolja az Infocenter.hu Zrt, míg viszont az Infocenter.hu Zrt. részvényeinek 96 százaléka az Opten szerint Nyerges Zsolté. A szolnoki illetőségű ügyvédet a nyilvánosság Simicska Lajos jobbkezeként tartja számon, és itt se használjuk azt a csúnya szót (stróman).

Mindebből az alábbi következtetéseket szűrhetjük le.

1. A Magyar Nemzet és a Lánchíd rádió tulajdonosi struktúrája azt sejteti, hogy Simicskának lehetetlen megtartania a lapot és a csatornát. A vezető munkatársak felmondása csak a két orgánum simicskátlanítására tett első lépésnek tűnik.

2. A Hír TV-t és a Class FM-et viszont aligha lehet kicsavarni Simicska kezéből. Hacsak a Pro-Aurummal, vagy titokzatos tulajdonosaival nem történik valami olyasmi, amibe belegondolni is hátborzongató.

3. Most senki nem lenne szívesen Nyerges Zsolt helyében.

 

Update: azóta sikerült megkérdeznünk Simicska Lajost, mi a helyzet. Interjúnkat lásd itt.

szerző
narancs.hu
publikálva
2015. febr. 06., 17:02
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Ezt már olvasta?

Kommentek

Rendezés:
  1. 1
    Emese Szilágyi
    2015. február 06., péntek 17:44
    Nézzétek az e-cegjyegzek.hu-n, ne az optenen. Ott 14. novemberi adatok vannak.
  2. 2
    Emese Szilágyi
    2015. február 06., péntek 17:44
    hopsz, e-cegjegyzek.hu, bocs

Komment írásához vagy regisztrálj

Legfrissebb Narancs

Kormányzati manőverek
Mi lesz a Corvinusszal?
Interjú a Libri vezetőivel
Halmos Ádám és Sárközy Bence a könyvkiadásról
Interjúk
Rév István, Baki Péter, Ligeti Gyuri
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

Narancs vélemény

Kis-Magyarország

Kultúra