Karácsony: a kormány védekezés helyett aljas és hazug politikai támadásokra fecsérli az idejét

  • MTI
  • 2021. március 19.

Belpol

Az ellenzéki polgármesterek szerint nem igaz, hogy az önkormányzatok nem segítik a háziorvosokat.

Aljas és hazug politikai támadásnak nevezte a fővárosi kormányhivatal pénteki vádjait Karácsony Gergely főpolgármester és tizennégy fővárosi ellenzéki polgármester közös közleményben.

  Budapest Főváros Kormányhivatala előzőleg közölte, hogy a kormányhivatalhoz sorra érkeznek a háziorvosi bejelentések a baloldali vezetésű fővárosi - jellemzően a 4., a 3., a 11., a 13., a 7., a 14., a 19., a 2. és a 9. - kerületektől, hogy az érintett önkormányzatok nem biztosítanak munkatársakat a koronavírus elleni oltás megszervezéséhez. A hivatal ezt elfogadhatatlannak nevezte.

    A kerületi önkormányzatok kapcsolatban vannak az emberfeletti munkát végző háziorvosokkal, és minden, a hatályos jogszabályok szerint lehetséges segítséget megadnak nekik - áll Karácsony Gergely és tizennégy polgármester közleményében.

    Miközben naponta dőlnek meg a szomorú rekordok Magyarországon, a kormány és a fővárosi kormányhivatal "a védekezés, az emberséges és hatékony cselekvés helyett aljas és hazug politikai támadásokra fecsérli idejét" - írták.

    Közölték: a kormányhivatalnak és vezetőjének tudomásul kellene vennie, hogy a járvány elleni védekezés szempontjából nincsenek "baloldali" és fideszes kerületek, "csakis olyan budapestiek, akik politikai lózungok helyett hatékony cselekvést érdemelnek".

    "Nincs ellenzéki oltás és kormánypárti oltás, csakis annak az igénye, hogy az oltási program világos és átlátható legyen, annak lebonyolítása pedig minél gyorsabb és zökkenőmentesebb" - írták.

    Kiemelték: a kerületi önkormányzatok készek és képesek arra, hogy az oltási program gyors és zökkenőmentes lebonyolítását hellyel és munkaerővel segítsék, a Fővárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok ennek érdekében több kezdeményezéssel éltek, "amire legtöbbször politikai támadásokat kaptak válaszul".

    Felszólították a fővárosi kormányhivatalt és annak vezetőjét, hogy inkább koordinálja a koronavírus-járvány elleni hatékony védekezést, az oltások megszervezését, és ebben működjön együtt a budapesti önkormányzatokkal, pártállásra való tekintet nélkül.

    A közleményt V. Naszályi Márta (I.), Őrsi Gergely (II.), Kiss László (III.), Déri Tibor (IV.), Soproni Tamás (VI.), Niedermüller Péter (VII.), Pikó András (VIII.), Baranyi Krisztina (IX.), László Imre (XI.), Tóth József (XIII.), Horváth Csaba (XIV.), Cserdiné Németh Angéla (XV.), Szaniszló Sándor (XVIII.) és Gajda Péter (XIX.) írta alá.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.