Kövér az ellenzék parlamenti akciójáról: "Nem lehet minden idióta minden pillanatnyi dühkitörésére házszabály-módosítással reagálni"

  • narancs.hu
  • 2018. december 23.

Belpol

A házelnök szerint a tüntetések alkalmával "neobolsevista csőcselék randalírozott" az utcán.

Nem sikerült, de nem is valószínű, hogy különösebben leplezni akarta Kövér László a Pesti Srácoknak adott friss interjújában, mennyire felbőszítették az elmúlt napok eseményei: az ellenzéki képviselők viselkedése a parlamentben, majd az utcai tüntetések.

Az események kiváltó okáról, a túlóratörvényről mondjuk, alig esik szó az interjúban, ellenben az ellenzékről Kövér sarkos, jelzőkben gazdag véleményt fogalmaz meg.

A házelnök nem zavartatta magát, szerinte "egy neobolsevista társaság randalírozott a Kossuth téren", amely egyrészt kizárólagosságra tör, másrészt erőszakos.

"Ez a fajta embertípus, ha a történelem fordulatai hatalomhoz juttatták, mindig káoszt és hullahegyeket hagyott maga után, akár francia trikolórba, akár barna, akár vörös rongyokba öltözött."

De Kövér állítólag nem azonosítja "a csőcseléket azokkal a békés tüntetőkkel, akik talán őszintén elhitték az ellenzéknek azt a hazugságát, hogy itt most majd halálra lehet dolgoztatni az embereket, azt viszont állítom, hogy ez a csőcselék pontosan ugyanazt a magatartást tanúsítja az utcán, amit a Parlamentben az ellenzék" – hangsúlyozta a fideszes politikus.

A házelnök reméli, a rendőrség eljár majd mindenkivel szemben, aki túllépte a törvény határait, "és azt is remélem, hogy a parlamenti randalírozás sem lesz majd lezárható egy egyszerű házszabály-sértésért kirótt szankcióval, hanem lesz komolyabb következménye is a múlt szerdai ülésnapon történt példátlan agressziónak".

Kövér ellenzéki politikusokkal példálózva az egyik leggátlástalanabb figurának nevezte Tordai Bencét, akiről azt tartotta legfontosabb információnak kiemelni, hogy a Párbeszéd képviselője "egy évvel korábban végzett ugyanabban a liberális szellemiségére rettentően büszke belvárosi gimnáziumban, ahonnét a Regnum Marianum helyén álló emlékkeresztet 2000 őszén kidöntő, magukat 'Budapesti Felszabadító Gárdá'-nak elnevező néhány elkényeztetett balos zsúrfiú kikerült. Persze, bizonyára mindez véletlen..."

Szabó Tímeáról azt tartotta a legfontosabbnak kiemelni, hogy szerinte "régóta van egy természetellenes vonzódása, amit nehezen tud magába rejteni. Valóban, a 'please metoo' jegyében nagyon szerette volna, ha elviszi őt a házőrség, és a jelenetet mindenütt élőben közvetítik, de ezt a szívességet nem tettük meg neki, sem másoknak".

"El kellett jutnunk 2010-ig, amikor a magukat képviselőknek gondoló anarchisták beválasztása miatt újra kellett írni a házszabályt. De nem lehet minden idióta minden pillanatnyi dühkitörésére házszabály-módosítással reagálni. Manapság a kocsmákban sem kell kiírni, hogy a 'padlóra köpni tilos', hiszen a legutolsó kocsmatöltelék is tudja ezt, ugyanígy a házszabályban is benne van, hogy meg kell őrizni az Országgyűlés méltóságát, akkor most valóban minden héten hozzunk egy lex Tordait, vagy lex Vadait, lex Bangónét, meg lex Kunhalmit, hogy tilos úgy viselkedni, mint egy futballhuligánnak?"

"Engem nem érdekel, kinek van róla papírja, hogy ügynök. Éppen elég, hogy úgy viselkedik, mintha az lenne. Morális értelemben ebből fakadóan az egész ellenzéket, azaz a hasznos idiótákat és a rosszul felfogott bajtársiasságból, pártfegyelemből, szégyenkezve, de a többiek mellett kiálló, dezertálni nem merő gyávákat egy kalap alá vehetjük az ügynökökkel."

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.