Megírta az Átlátszó, mit kérdezett volna Portiktól

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 13.

Belpol

A készülő interjút leállították, szövegét nem engedi nyilvánosságra hozni a BVOP.

Polt Péter legfőbb ügyész szerint kép- és hanghiba miatt kellett félbeszakítani azt az interjút, amelyet az Átlátszó újságírója készített skype-on a börtönben lévő Portik Tamással. Csakhogy megvan az interjú hangfelvétele, amelynek remek a minősége, és a képpel sem volt semmi probléma – írja az Átlátszó.

Az oknyomozó portál újságírója, miután engedélyt kért és kapott rá, július 31-én interjúzott a kilencvenes évek hírhedt gyilkosságairól, merényleteiről Portikkal. A beszélgetést egy ponton a börtönben leállították, nem engedték folytatni, és aztán a büntetésvégrehajtás nem járult hozzá ahhoz sem, hogy az addig elkészült részt nyilvánosságra hozza a portál. 

Az Átlátszó az ügyben a Legfőbb Ügyészséghez fordult jogorvoslatért. 

Polt Péter legfőbb ügyész azt írta, „a rendelkezésre álló adatok alapján a fogvatartott nyilatkozattételét 2023. július 31. napján a Budapesti Fegyház és Börtönben technikai ok (a kép és a hang hibája) miatt szakították félbe. Az ilyen okból történő félbeszakítás műszaki kérdés, a büntetés-végrehajtási szervezet erre vonatkozó eljárását jogszabály nem rendezi”.

A cikk részletezi, hogy ezt nem így tapasztalta az újságíró. Aztán kiderül, mire jutottak a paragrafuscsavarók, hogyan alakult, hogy a folytatáshoz kért engedélyt sem adták meg, és miképp utasították el Portik kérelmét is, aki szintén folytatta volna a beszélgetést

Kiderült többek közt, hogy a félbeszakításig elkészült interjú szövegét Portik megkapta, kézzel kiegészítette. Ennek a közlését azzal az indokkal tiltotta meg a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (BVOP), hogy az a bűnözői életmódot népszerűsíti. A lap már nem is kapta meg a kézzel kiegészített szöveget, viszont az újságíró állítja, amit addig megbeszéltek Portikkal, és megírt, abban semmilyen módon nem utalt a bűnözői életmódra. 

Miután úgy látszik, a Portiknak írásban elküldött kérdések miatt nem akarhatják, hogy az interjú folytatódjon – és e kérdések közlését nem tilthatja meg senki –,

a portál most közzé tette, mi mindenre szeretett volna választ kapni Portiktól.

Az Átlátszó többek közt arra volt kíváncsi, olvasta-e Portik Dezső András könyvét, amely róla szól, és mi a véleménye; szerinte kik ölhették meg Prisztás Józsefet, Fenyő Jánost, kik robbanthattak az Aranykéz utcában; észrevett-e olyat, hogy titkos nyomozás, adatgyűjtés folyik vele szemben; tényleg együttműködött-e az FBI-jal, illetve mit gondol, miért akarhatta Pintér Sándor csapdába csalni, lehetett-e szerepe a belügyminiszternek az őt érintő gyanúsításokban, vannak-e olyan tények a birtokában, amelyek Pintér Sándor szerepére vonatkoznak, és szerinte politikai okokból tartóztatták-e le.

 „Az üggyel kapcsolatos jogi folyamat nem ért véget, csapatunk dolgozik azon, hogyan lehetne a született döntést orvosolni. Illetve az oknyomozást is folytatjuk, kiderítendő, mi lehet a háttérben, miért akarják ennyire megtiltani, hogy Portik Tamás beszéljen velünk?” – így zárul az Átlátszó írása.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.