Nyomás alatt – így buzizott és zsidózott lelkesen Novák Előd

  • L. T.
  • 2013. június 13.

Belpol

A jobbikos Novák Előd délelőtt szerény nyelvi eszközeivel kétségbeesett harcot vívott különféle fantázialények ellen a fővárosban. Tudósítás egy sajtótájékoztató-paródiáról.

Leleplezést vártunk Novák Előd délelőtti sajtótájékoztatóján, amit a jobbikos képviselő „Homoszexuális lobbi irányítja a kulturális kormányzatot?” címmel tartott a Budai Parkszínpad előtt. A felvetés ugyanis az elmúlt hét igen erőteljes kormánypárti buzizása után igencsak meglepőnek tűnt.

Nováknál természetesen nem Kósa, Semjén, esetlen a Kárpátia körüli minisztériumi cirkusz verte ki a biztosítékot, hanem a tegnapi, origo által megszellőztetett, ám sehonnan meg nem erősített hír, mely szerint Alföldi Róbert színházat kap, egyenesen Orbán Viktortól.

„A Jobbik Magyarországért mozgalom kénytelen feltenni a kérdést, hogy most épp homoszexuális vagy épp valamilyen zsidó lobbi az, aminek most engedelmeskedik a kormányzat, amikor Alföldi Róbert számára több száz millió forintot készül biztosítani, hogy ez a provokátor folytathassa a sok esetben magyar- és keresztényellenes színjátszást?” – indított Novák, hozzátéve, hogy a Fidesz már régen elzavarta volna Alföldit, ha „nincs valamilyen nyomás alá helyezve”.

false

 

Fotó: Legát Tibor

„Ezt, ha nehezen is, de megemésztettük, ám azt, hogy kitöltve a szerződését, 2013-ban újra színjátszó helyet biztosítsanak neki, elfogadhatatlan – mondta a képviselő. – Ma a fővárosban csupán egyetlen színház, az Újszínház van »nemzeti vezetés alatt«, és ugyan Dörner György sokszor öncenzúrát alkalmaz, és nem is egészen a mi szájunk íze szerint való az Újszínház működése, mégis az egyetlen, amit valamelyest mégiscsak a nemzeti oldalhoz közelebb állónak tekinthetünk.”

„Bizony, amikor Ferenc pápa is elismeri, hogy a Vatikánban is jelen van a meleglobbi, akkor beszélnünk kell erről. Mint ahogy arról is, hogy a Zsidó Világkongresszus kapcsán elszaporodtak azok a jelenségek, hogy különböző zsidó szervezetek szólnak bele a magyar politikába, kultúrába, hogy mit lehet és nem lehet Magyarországon” – mondta tovább Novák, konkrétan arra utalva, hogy Tarlós István meghátrált, hogy Tormay Cecile-ről utcát nevezzenek el.

„Nemcsak az önérzetünket sérti, hogy különböző zsidószervezetek ilyen elképesztő módon beavatkoznak a belügyeinkbe, nemcsak az ízlésünket sérti az, hogy különböző homoszexuális, provokatív megnyilvánulásokkal borzolják a kedélyünket, hanem ez már bizony nemzetbiztonsági kockázat is” – borongott Novák, hozzátéve, hogy ezeknek az embereknek nincs családjuk, így rendkívül sok szabadidejük van, és sok pénzük is (nem kell a családra költeni), ezért is rendelkeznek erős politikai befolyással. „Nem tudjuk, hogy Alföldi esetében miről van szó, egy újabb zsidó lobbiról vagy homoszexuálisról.”

A képviselő beszélt arról is, hogy milyen jó lenne, ha ahelyett, hogy Alföldi kapna színházat, inkább Koltai Gábornak adnák a sajtótájékoztató színhelyéül szolgáló, romos állapotban lévő Budai Parkszínpadot. Novák zsidó lobbiként a Zsidó Világkongresszust és a Mazsihiszt jelölte meg, konkrét neveket viszont nem mondott. A képviselő külön megkérte a sajtó képviselőit, hogy jelezzék: Ferenc pápa nevezi „meleglobbinak” a homoszexuális lobbit, nem ő.

Ezzel a gesztussal ért véget a sajtótájékoztató, pontosabban egy sajtótájékoztató paródiája.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.