Rekordösszegű támogatás mellett siralmas bevételt termelt a Nemzeti Színház

  • narancs.hu
  • 2024. július 23.

Belpol

A tavalyi számokból kiderül, hogy a közönség harmada nem fizető néző.

Miközben a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) tavaly több mint 2,6 milliárd forint működési alaptámogatást nyújtott neki, a Nemzeti Színház mindössze 129 milliós jegybevételt termelt – derül ki a Revizor összegzéséből.

Az intézménynek csaknem 99 ezer nézője volt egy év alatt, azonban a fizető nézők aránya 66,8 százalék lett, amely jelentősen rosszabb, mint az ezt megelőző évben, amikor 72,3 százalék volt. Az elmúlt évben 27 140 forint állami támogatás jutott a színház minden egyes nézőjére, azaz 700 forinttal több, mint a megelőző évben.

A hasonló méretű Pécsi Nemzeti Színház 1,6 milliárd forinttal kevesebb támogatást kapott, viszont 23 ezerrel több nézője volt, a jegybevétel pedig több mint kétszerese lett, mint a Nemzetinek. De a fővárosi fenntartású színházak is jobban teljesítettek, hiszen az Örkény például majdnem fele akkora társulattal rendelkezik, mint a Nemzeti, csak harmadannyi támogatást, 988 millió forintot kapott, de a 84 ezer fizető néző 358,9 millió forint jegybevételt jelentett.

A Vígszínház 2,1 milliárd forint támogatást kapott, de 1,6 milliárd forint volt a jegybevétele, ami 331 ezer nézőtől jött össze.

A Vidnyánszky-féle Nemzeti Színháznak arra is tellett a vaskos állami támogatásból, hogy 543 milliót megspóroljon 2024-re (igaz, 2023-ra is áthozott több mint félmilliárdot).

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.