Rekordösszegű támogatás mellett siralmas bevételt termelt a Nemzeti Színház

  • narancs.hu
  • 2024. július 23.

Belpol

A tavalyi számokból kiderül, hogy a közönség harmada nem fizető néző.

Miközben a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) tavaly több mint 2,6 milliárd forint működési alaptámogatást nyújtott neki, a Nemzeti Színház mindössze 129 milliós jegybevételt termelt – derül ki a Revizor összegzéséből.

Az intézménynek csaknem 99 ezer nézője volt egy év alatt, azonban a fizető nézők aránya 66,8 százalék lett, amely jelentősen rosszabb, mint az ezt megelőző évben, amikor 72,3 százalék volt. Az elmúlt évben 27 140 forint állami támogatás jutott a színház minden egyes nézőjére, azaz 700 forinttal több, mint a megelőző évben.

A hasonló méretű Pécsi Nemzeti Színház 1,6 milliárd forinttal kevesebb támogatást kapott, viszont 23 ezerrel több nézője volt, a jegybevétel pedig több mint kétszerese lett, mint a Nemzetinek. De a fővárosi fenntartású színházak is jobban teljesítettek, hiszen az Örkény például majdnem fele akkora társulattal rendelkezik, mint a Nemzeti, csak harmadannyi támogatást, 988 millió forintot kapott, de a 84 ezer fizető néző 358,9 millió forint jegybevételt jelentett.

A Vígszínház 2,1 milliárd forint támogatást kapott, de 1,6 milliárd forint volt a jegybevétele, ami 331 ezer nézőtől jött össze.

A Vidnyánszky-féle Nemzeti Színháznak arra is tellett a vaskos állami támogatásból, hogy 543 milliót megspóroljon 2024-re (igaz, 2023-ra is áthozott több mint félmilliárdot).

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.