Rekordösszegű támogatás mellett siralmas bevételt termelt a Nemzeti Színház

  • narancs.hu
  • 2024. július 23.

Belpol

A tavalyi számokból kiderül, hogy a közönség harmada nem fizető néző.

Miközben a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) tavaly több mint 2,6 milliárd forint működési alaptámogatást nyújtott neki, a Nemzeti Színház mindössze 129 milliós jegybevételt termelt – derül ki a Revizor összegzéséből.

Az intézménynek csaknem 99 ezer nézője volt egy év alatt, azonban a fizető nézők aránya 66,8 százalék lett, amely jelentősen rosszabb, mint az ezt megelőző évben, amikor 72,3 százalék volt. Az elmúlt évben 27 140 forint állami támogatás jutott a színház minden egyes nézőjére, azaz 700 forinttal több, mint a megelőző évben.

A hasonló méretű Pécsi Nemzeti Színház 1,6 milliárd forinttal kevesebb támogatást kapott, viszont 23 ezerrel több nézője volt, a jegybevétel pedig több mint kétszerese lett, mint a Nemzetinek. De a fővárosi fenntartású színházak is jobban teljesítettek, hiszen az Örkény például majdnem fele akkora társulattal rendelkezik, mint a Nemzeti, csak harmadannyi támogatást, 988 millió forintot kapott, de a 84 ezer fizető néző 358,9 millió forint jegybevételt jelentett.

A Vígszínház 2,1 milliárd forint támogatást kapott, de 1,6 milliárd forint volt a jegybevétele, ami 331 ezer nézőtől jött össze.

A Vidnyánszky-féle Nemzeti Színháznak arra is tellett a vaskos állami támogatásból, hogy 543 milliót megspóroljon 2024-re (igaz, 2023-ra is áthozott több mint félmilliárdot).

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”