Törölte a Fortepan azokat a fotókat, amikre igényt tartott az MTVA

  • narancs.hu
  • 2023. május 2.

Belpol

A 180 ezres archívum 30 fotóját távolították el az MTVA felszólítására.

Törölték a Fortepan archívumából azokat a fényképeket, amelyekre az MTVA igényt tartott – mondta el Tamási Miklós, a Fortepan alapítója a VálaszOnline-nak.

Papp Dániel, az MTVA vezérigazgatója visszautasította, hogy bármilyen beszélgetést folytasson a Fortepannal a legnagyobb magyar archívfotó-gyűjtemény nyilvánosságáról. Tamási Miklós a lapnak adott interjújában úgy fogalmazott: „Levettük a képeket. Úgy voltam vele, hogy zárjuk le az ügyet, mire ez az interjú megjelenik. Mostantól nincsenek fenn ezek a fényképek a Fortepanon.” 

A 180 ezer fotóból álló archívumból 30 fotót távolítottak el az MTVA felszólítására. A Fortepan alapítója ezzel kapcsolatban megjegyezte:

„Szerencsére nem nagy veszteség, legalábbis ami a számokat illeti. [...] De a sztori elsősorban nem erről a harminc fényképről szól.”

Mint elmondta, a Fortepannal „semmilyen anyagi haszonra nem teszünk szert a képek közléséből, az egyetlen célunk, hogy a 20. századi magyar múlt vizuális dokumentumait megőrizzük, és digitálisan hozzáférhetővé tegyük mindenki számára.” Tamási Miklós kiemelte, ez közfeladat, amit egyébként közgyűjtemények, múzeumok végezhetnének el, de akár az MTVA is segíthetné, hiszen az intézmény egész története során közpénzből működött.

Az MTVA jogtanácsosa még április elején fenyegette meg egy titkos levélben a Fortepant egy kollekciónyi régi fotó miatt.

(Címlapképünk forrása: MRT – Fortepan/Rádió és Televízió Újság)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.