Igor és Szása kiszabadult és gyilkolt

Halk, mély morgás

Bűn

Szentesen két bulltípusú kutya kijutott az utcára, halálra mart egy férfit és örök életére megnyomorított egy nőt. Az ügyészség letöltendő börtönbüntetést kért a gazdára, akinek fogalma sem volt arról, mire képesek a házőrzői, és milyen nevelésre lett volna szükségük.

Az ötvenkét éves szentesi kamionsofőr, György Angliában dolgozott, évente kétszer járt haza. A 180 centis, százkilós férfi fiatalon rendszeresen sportolt, és később is, amikor itthon járt, mindennap ment úszni, gyalogolt is, mert fogyni akart. A környezete szerint elővigyázatos volt.

augusztus 20-án nap közben a barátnőjével, Annával járt Ópusztaszeren, délután a csongrádi Körös-torokban vacsoráztak. Este Szentesen, a Kurca hídjáról látták az ünnepi tűzijátékot, de nem mentek közelebb, nem voltak rá kíváncsiak. Elindultak gyalog hazafelé. Anna lakása közelében elbúcsúztak, a nő akkor, 23 óra tájban látta utoljára élve a férfit. György még találkozott lakatos barátjával. Leültek egy kerthelyiségben, ahol valamilyen utcabálszerűség zajlott, megittak két-két sört. Arról beszélgettek, milyen Angliában dolgozni, a kamionsofőr győzködte a lakatost, menjen ki ő is. Elbúcsúztak, György elindult haza azon az útvonalon, amelyen máskor is. A Dr. Berényi Imre utcában, kétszázötven méterre a házától rátámadt két kutya.

Az esetnek nem volt szemtanúja, így a rendőrség a nyomok alapján rekonstruálta, mi történt: a kutyák megrohanták a férfit, ő próbált megkapaszkodni, talpon maradni – ujjainak, körmének nyomát később a rendőrök megtalálták a fémkerítésen –, de a kutyák mindkét achillesét átharapták. Ahogy legyűrték a földre, már nem volt esélye menekülni. Az igazságügyi orvos szakértő több mint száz sérülést jegyzőkönyvezett. A halál oka a vérveszteség és a sokk volt. A szervezetében minimális mennyiségű alkoholt találtak.

Azt, hogy mindez hány óra tájban történt, úgy derült ki, hogy György buszvezető szomszédja, Árpád a Balatonon nyaralt családostul, amikor hajnali 4 óra 11-kor csöngött a telefonja. Látta, hogy a szomszéd hívja, fölvette, de György nem szólt bele. A háttérben kutyaugatás hallatszott. Egy idő után kinyomta a telefont, nem tulajdonított neki jelentőséget, mert olyan hívásnak tűnt, mint amikor valakinek a zsebében véletlenül megnyomódik a készüléke és magától indít hívást.

Egy órával később egy nyugdíjas asszony, Ágnes biciklin elindult otthonról, segíteni akart zöldpaprikát szedni egy ismerősének. Úgy emlékszik, egy kavics megpattant a kerék alatt, és erre a hangra rontottak rá az útszéli bokorból a kutyák, ugyanazok, amelyek a férfit halálra marcangolták. Az egyik elkapta és húzta a jobb lábfejét, ő pedig hatalmasat esett az árokparton. Ahogy elvágódott, a másik kutya is ráugrott, belemart a bal oldalába, a csípőjénél.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.