Vádat emeltek Szász János ellen

  • narancs.hu
  • 2024. február 15.

Bűn

A filmrendezőt és két társát azzal vádolják, hogy a kórház engedélye nélkül szereztek meg felvételeket a bangladesi ikrek ritka műtéti beavatkozásáról.

A Pest Vármegyei Főügyészség szóvivője a 24.hu-nak elmondta, vádat emeltek Szász János filmrendező ellen a bangladesi sziámi ikrek ügyében. A három férfire pénzbüntetést kértek, ugyanakkor a vádlottak tagadják, hogy illegálisan szereztek volna meg felvételeket, és azt állították, hogy nem loptak el adathordozókat.

Három évvel ezelőtt házkutatást tartottak Szász János budakeszi otthonában, amikor lefoglalták a mobiljaikat, a számítógépüket és az adathordozókat is. A magyar orvosok által szétválasztott bangladesi ikerpárról készülő dokumentumfilm körüli konfliktus állt a házkutatás háttérben – mondta akkor a filmrendező.

A vádirat alapján Szász és két társa 2019 júliusában a technikai személyzet tagjaként utaztak Bangladesbe, hogy dokumentumfilmet készítsenek a ritka sebészeti beavatkozásról. A műtő mennyezetén kamerarendszert helyeztek el. Szász Jánost és két társát azzal vádolják, hogy a műtét utáni napokban kibontotta az érintett helyiség álmennyezetét és eltulajdonították a felvételeket, és a mikroszkóp felvételét a saját adathordozójukra másolták a kórház tudta és engedélye nélkül.

A műtét után a filmkészítők és a család között megromlott a kapcsolat, a megműtött személyek képviselői felszólították a férfit, hogy tegyen le a filmkészítési szándékáról.

Az ügyészség pénzbüntetést kért a három férfire információs rendszer vagy adat megsértésének bűntette, tiltott adatszerzés bűntette, illetve különleges személyes adattal visszaélés vétsége miatt.

A filmrendező azóta elköltözött Magyarországról, egy washingtoni színházi előadását több kategóriában rangos díjra jelölték.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.