Para

Kovács Imre: én

  • 2000. április 27.

Egotrip

Már amikor beléptünk Kövér Nyúllal a Mély Torok nevű borozóba, tudni lehetett, hogy ez a nap egyáltalán nem lesz olyan, mint a többi.

Már amikor beléptünk Kövér Nyúllal a Mély Torok nevű borozóba, tudni lehetett, hogy ez a nap egyáltalán nem lesz olyan, mint a többi.

- Tudja, miért vagyok ilyen boldog? - fogadott Yvett, aki még mindig a Rózsadombon lakik, csak lejár ide, hogy a szomszédai ne lássák, amint savanyú fröccsöket lejmol szimpatikus asztalosoktól.

- Mert bezárták a férjemet.

Én hiszek a lélekvándorlásban, de nagyobb biztonságban érzem magamat, ha a testem is követi.

- Én a Máj Mérnöke vagyok, Kedves Yvett - mondom bizonyos visszafogottsággal -, cigit adok, de bort nem veszek.

Yvett két szálat kivett, aztán visszaült duzzogni a rexasztal mellé, ahonnan nem mozdult ki többé.

A sarokasztalnál Karcsik ültek, közülük már ismertem kettőt, és Márti, aki visszafogott volt, mint három pár a második licitnél. A harmadik Karcsi még számomra is új volt, arcát többé-kevésbé egyenletesen borította be az a dolog, amit ő minden bizonnyal szakállnak nevezett volna, ha megkérdezem. Megérintette a karomat, amitől általában kiver a víz, és mondani akart valamit, de úgy bukkantak elő belőle a szavak, ahogy iratmegsemmisítőből a Temesi Ferenc összes.

A csaposhölgy értő szemmel végignézett rajtam, és Zwack-féle kisüstit ajánlott, amit rövid habozás után elfogadtam, különös tekintettel arra, hogy a Harmadik Karcsinak közelgett a születésnapja, mint tolmácsa segítségével tudomásomra hozta. Ittunk, aztán elénekeltük a Heppibörzdéjtújút, és ittunk megint. Az egész nagyon családis légkörben zajlott, a kocsma törzsközönsége fáradságot nem kímélve simogatta szét Kövér Nyulat, én pedig ütemesen rendeltem a savanyú fröccsöket és kisüstiket. (Csak az ínyencek kedvéért mondom el, hogy három és fél órai folyamatos italozás után a számla 1400 forint volt, ami öt ember esetében elgondolkodtatóan kevés, de egyben üdvözlendő is.)

Ekkorra már gyakran el-elgondolkodtam, és nem is kapom fel a fejem, ha Harmadik Karcsi bele nem markol megint abba a dologba, amit régebben bicepsznek hívtam.

- Nyugdíjas vagyok, leszázalékoltak, mert nem tudok dolgozni, pedig van szakmám, de most már nem dolgozhatok, pedig hentes vagyok, tartalékos hentes.

Ennél a közlésnél azért egy pillanatra megállt az égen a Nap.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.