Kirúgás

  • Kálmán C. György
  • 2015. augusztus 4.

Első változat

Ritkán vannak ötletei az MTVA-nak. Márciusban volt egy: a Bach-ünnep. Talán nem sikerült tökéletesen, de jó kezdet volt. Az ötletgazdát kirúgták.

Az állami tévé és rádió sokféleképpen jellemezhető – gyakran felháborító, idétlen, agymosó, hazug, infantilis és így tovább; előkelő helyen volna a jelzők felsorolásában az unalmas. Általában semmi érdekes nem jut a szerkesztők-főszerkesztők eszébe (már amennyiben az „ész” szó használata itt helyénvaló), és az így létrejövő állandóságot és mozdulatlanságot magukban nyilván „konzervativizmusnak” vagy „értékőrzésnek” nevezik. Azazhogy valami mégiscsak van – olykor a rádió- és tévécsatornák tematikus napot szerveznek, például a házasságról, a nemzetiségekről, mit tudom én – nem találkoztam még olyannal, akit ez felvillanyozott volna, szerintem maguk az MTVA alkalmazottai is ásítanak, ha csak erre gondolnak.

Márciusban aztán mégiscsak volt egy nagy ötlet: a hónap vége felé, egy vasárnap Johann Sebastian Bach 330. születésnapjára a Bartók rádió egész napos budapesti programot szervezett. Aluljárókban, a Vásárcsarnokban, a Deák téri templom előtt léptek fel igazán nagyszerű zenészek (hirtelenjében Rohmann Ditta, Lakatos György, Kamp Salamon jut az eszembe), voltak zeneakadémisták és néhány lelkes amatőr is, végül a bazilikánál énekelt sok kórus és a közönség együtt. A járókelők élvezték, örültek a nagyon színvonalas utcazenélésnek, egyik helyszínről a másikra sétáltak a ragyogó tavaszi napsütésben.

Johann Sebastian a szabad levegőn

Johann Sebastian a szabad levegőn

 

Sok baj is volt, persze: az aluljárókban például a csembaló alig hallatszik, a Deák tér akusztikája sem ideális, és nagyon rossz volt a tájékoztatás: nemcsak hogy a helyszínekről és a programokról nem értesült a potenciális közönség nagy része, de előzetes hírverés sem volt, bizonyára a legtöbben nem is igen értették, mibe csöppentek éppen bele. Akik meg utólag értesültek arról, hogy volt ilyen eseménysorozat a fővárosban, bosszankodhattak, hogy kiváló ingyenes koncertekről maradtak le.

Mert az MTVA, ahol az ötlet megfogant, semmit nem kezdett saját kezdeményezésével.

Nem hirdette éjjel-nappal, nem törődött azzal, hogy reklámot csináljon neki, hogy büszkélkedjen vele, hogy a műsor egyes kiemelkedő szereplőire és darabjaira felhívja a figyelmet – hogy odavonzza azokat, akik így talán elismerő biccentéssel adóznak az állami rádiónak és tévének. Nem. Nem érdekelte. És az sem érdekelte, hogy az ott készített (nyilván: rissz-rossz) felvételeket ezután vagy fél évig naponta tolja az állami tévében, önmagát fényezze, és mutassa, hogy lám, az állami rádió és tévé kilép megszokott szerepéből, nem egyszerűen műsorokat szolgáltat, hanem az emberek közé megy a kultúrát terjeszteni. Komoly elő- és utóélete kellett volna, hogy legyen a kezdeményezésnek, és talán híveket szerzett volna (meg persze majdnem ingyen sok-sok műsorpercet).

Szóval, nemigen viselte a szívén ezt a remek kezdeményezést az MTVA, kicsit el is puskázta, de valami mégiscsak megcsillant – ilyenkor azt várná az ember, hogy az ötletgazdát kitüntetik, de legalább nyilvánosan agyba-főbe dicsérik, legrosszabb esetben vállon veregetik.

Farkas Zoltánt kirúgták.

Ő volt a Bartók rádió főszerkesztője. Fogalmam sincs, milyen főszerkesztő volt, milyen szakember vagy milyen ember – de valamit csinált, ami nagyon jót tehetett volna az állami rádiónak és tévének, ami (különösen, ha folytatódik) országos, sőt nemzetközi figyelmet kelthetett volna. De ez az MTVA-nál senkit nem érdekel. Mi közünk van ehhez a Bachhoz? Magyar ember volt ez? Na ugye. Sőt valami nemzetellenes huszárokat is így hívtak, nem? És miért menjen a rádió az utcára? Úgyis az állami rádió frekvenciái terítik be az egész országot, minek kepesztene holmi népszerűség után? Ötletek? Megmozgatni a biztos, bejáratott állandóságot? Az költséges, zavaros, fáradságos. Műsorfolyamot szolgáltatunk, azt annyi.

Mindenki nyugodjon le.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.