Kirúgás

  • Kálmán C. György
  • 2015. augusztus 4.

Első változat

Ritkán vannak ötletei az MTVA-nak. Márciusban volt egy: a Bach-ünnep. Talán nem sikerült tökéletesen, de jó kezdet volt. Az ötletgazdát kirúgták.

Az állami tévé és rádió sokféleképpen jellemezhető – gyakran felháborító, idétlen, agymosó, hazug, infantilis és így tovább; előkelő helyen volna a jelzők felsorolásában az unalmas. Általában semmi érdekes nem jut a szerkesztők-főszerkesztők eszébe (már amennyiben az „ész” szó használata itt helyénvaló), és az így létrejövő állandóságot és mozdulatlanságot magukban nyilván „konzervativizmusnak” vagy „értékőrzésnek” nevezik. Azazhogy valami mégiscsak van – olykor a rádió- és tévécsatornák tematikus napot szerveznek, például a házasságról, a nemzetiségekről, mit tudom én – nem találkoztam még olyannal, akit ez felvillanyozott volna, szerintem maguk az MTVA alkalmazottai is ásítanak, ha csak erre gondolnak.

Márciusban aztán mégiscsak volt egy nagy ötlet: a hónap vége felé, egy vasárnap Johann Sebastian Bach 330. születésnapjára a Bartók rádió egész napos budapesti programot szervezett. Aluljárókban, a Vásárcsarnokban, a Deák téri templom előtt léptek fel igazán nagyszerű zenészek (hirtelenjében Rohmann Ditta, Lakatos György, Kamp Salamon jut az eszembe), voltak zeneakadémisták és néhány lelkes amatőr is, végül a bazilikánál énekelt sok kórus és a közönség együtt. A járókelők élvezték, örültek a nagyon színvonalas utcazenélésnek, egyik helyszínről a másikra sétáltak a ragyogó tavaszi napsütésben.

Johann Sebastian a szabad levegőn

Johann Sebastian a szabad levegőn

 

Sok baj is volt, persze: az aluljárókban például a csembaló alig hallatszik, a Deák tér akusztikája sem ideális, és nagyon rossz volt a tájékoztatás: nemcsak hogy a helyszínekről és a programokról nem értesült a potenciális közönség nagy része, de előzetes hírverés sem volt, bizonyára a legtöbben nem is igen értették, mibe csöppentek éppen bele. Akik meg utólag értesültek arról, hogy volt ilyen eseménysorozat a fővárosban, bosszankodhattak, hogy kiváló ingyenes koncertekről maradtak le.

Mert az MTVA, ahol az ötlet megfogant, semmit nem kezdett saját kezdeményezésével.

Nem hirdette éjjel-nappal, nem törődött azzal, hogy reklámot csináljon neki, hogy büszkélkedjen vele, hogy a műsor egyes kiemelkedő szereplőire és darabjaira felhívja a figyelmet – hogy odavonzza azokat, akik így talán elismerő biccentéssel adóznak az állami rádiónak és tévének. Nem. Nem érdekelte. És az sem érdekelte, hogy az ott készített (nyilván: rissz-rossz) felvételeket ezután vagy fél évig naponta tolja az állami tévében, önmagát fényezze, és mutassa, hogy lám, az állami rádió és tévé kilép megszokott szerepéből, nem egyszerűen műsorokat szolgáltat, hanem az emberek közé megy a kultúrát terjeszteni. Komoly elő- és utóélete kellett volna, hogy legyen a kezdeményezésnek, és talán híveket szerzett volna (meg persze majdnem ingyen sok-sok műsorpercet).

Szóval, nemigen viselte a szívén ezt a remek kezdeményezést az MTVA, kicsit el is puskázta, de valami mégiscsak megcsillant – ilyenkor azt várná az ember, hogy az ötletgazdát kitüntetik, de legalább nyilvánosan agyba-főbe dicsérik, legrosszabb esetben vállon veregetik.

Farkas Zoltánt kirúgták.

Ő volt a Bartók rádió főszerkesztője. Fogalmam sincs, milyen főszerkesztő volt, milyen szakember vagy milyen ember – de valamit csinált, ami nagyon jót tehetett volna az állami rádiónak és tévének, ami (különösen, ha folytatódik) országos, sőt nemzetközi figyelmet kelthetett volna. De ez az MTVA-nál senkit nem érdekel. Mi közünk van ehhez a Bachhoz? Magyar ember volt ez? Na ugye. Sőt valami nemzetellenes huszárokat is így hívtak, nem? És miért menjen a rádió az utcára? Úgyis az állami rádió frekvenciái terítik be az egész országot, minek kepesztene holmi népszerűség után? Ötletek? Megmozgatni a biztos, bejáratott állandóságot? Az költséges, zavaros, fáradságos. Műsorfolyamot szolgáltatunk, azt annyi.

Mindenki nyugodjon le.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.