Lengyel Filmtavasz

Kalandorok társasága

  • 2016. május 14.

Film

Ifjúsági film, amelyben kiskamaszok és kiskamasz lelkű felnőttek erednek a Kincs nyomába. Ahhoz, hogy a családi eredetű, a nagypapát „Európa leggazdagabb embe­ré­vé” tevő vagyonra rálelhessenek, vissza kell szerezni a nagylábú ős csizmáját, illetve ládikóját, és követve a hátrahagyott rajzfüzetben lévő talányos ábrákat és térképeket eljutni a világháború folyamán elásott – mihez is? Hogy a kincs micsoda voltaképpen, azt senki sem tudja, s amikor végül kiderül, néz is nagyot mindenki, de míg az elrejtett Tanulsághoz elérnek hőseink, számos akadályt kell leküzdeniük: úgymint rendőrség, gengszterek, de leginkább félreértések és rosszul értelmezett utasítások.

A pörgős cselekménybonyolítás a videojátékok esztétikája (ha van ilyen) felhasználásával próbál modernizálni egy régi zsánert. Ez pedig az az ifjúságinak titulált filmtípus, amelyben túlmozgásos, kimeresztett szemű felnőttek hadonásznak valamely nevelő célzattal kibontakozó, infantilis Üzenethez asszisztálva.

Itt az események elindítója egy hol nindzsaként, hol portásként felbukkanó kopasz nagybácsi, egy turbó-Bagaméri, aki ráveszi a folyton izgatott és lelkes tizenéves testvérpárt, hogy utazzák vele keresztül-kasul Lengyelországot a kincsért. Az antagonista sem kevésbé karikaturisztikus, a rendőrök mamlaszságban próbálnak egymásra licitálni, és kerül egy szerelmespár is, megfelelő keretet biztosítandó a Végső Mondanivaló verbalizálásához.

Kérdés, hogy a gyerekeket jóval profibb eszközöket alkalmazva fogyasztóvá nevelő globális média-struktúrában van-e még igény erre a Partizán Őrs-esztétikára?

Vetíti a Művész mozi, április 16-án, 17.00 órakor

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.