tévésmaci

Almát eszik a kakas

  • tévésmaci
  • 2013. június 23.

Film

Amikor Sztupa és Troché ellopták a családfát, szerfelett óvatosan kellett intézkedniük, hiszen a fa nagyon szem előtt volt. Mindjárt a platános szélén, rögtön az út mellett, ráadásul még a sétány is pont előtte bírt kanyarogni - babakocsit toló bébiszitterek, szabadságos katonák, kutyasétáltatók és hasonlók korzóztak előtte, csupa dologtalan népség, fényes délelőttől a késő esti villanyoltásig. Még ha leszállt az éj, akkor sem takarodott haza mindenki, fiatalok és örökifjak maradtak a fák alatt csókolózni, meg ki tudja, mit etyepetyézni.

Sztupa és Troché ideje jóformán csak a hajnallal érkezett el, fél három-három tájt merészkedtek csak ki, de biztonsági okokból ekkor is földmérőnek öltözve, ami annál is hasznosabb volt, mert például egy részeget a mérővesszővel kellett elkergetni a helyszínről, hisz' attól nem ijedt meg, hogy lefotózzák a teodolittal, s elküldik a képet a rokonainak. Hót mátón a családfa alatt, mit szólnak majd? Mit is, csuklotta a részeg, csoda-e hát, ha Troché a vesszejéhez kapott? Nem csoda. Mikor végre nyugalom és csend lett, kezdődhetett a szemrevételezés! Az A terv az volt, hogy először kicserélik a szomszédos fával a családfát, s ha nem tűnik fel senkinek, egyszerűen elszállítják a családfát, hisz ki reklamálna azért, mert elvitték a szomszédos fát. A baj csak az volt, hogy a családfa alig is hasonlított a szomszéd fára, ami egy tök rendes platán volt, a családfa meg egy ilyen szerteágazó, gubancos valami. Troché még csak meresztette fél szemét a hajnali homályban (a másikat nagy igyekezetében lecsukta, mint célzáskor), mikor Sztupa már tudta, hogy mit kell tenni: nyírni fogunk, mondta eltökélten, s egy lendületes mozdulattal átvetette magát a családfát körülfogó vékony fehér léckerítésen. Troché benyújtotta neki a célszerszámot, "mafa feljegyzései itt drótvágót említenek, de ez nyilván marhaság. Elég az hozzá, hogy Sztupa sutty, lekapott vele menten egy nagybácsit, aki a munkásotthont védte '56-ban Csepelen. Ott, nézd, mutatott Troché egy másik rakoncátlan ágra, de hogy mi lett a berceli körorvos kikapós asszisztensével, azt csak a tévéműsor után tudjuk meg.

Pénteken (24-én) a Film+ adja délután negyed hattól Antal Nimród tök hollywoodi buktáját, A szállítmányt, aminek a mentségére nyilvánvalóan pont elegendő, hogy Antal a másik helyi filmjében, a Ragadozókban felléptette Walton Gogginst, a fiatal Jack Nicholson 21. századi alakmását. Ám a Ragadozókat nem adja a tévé. A magukat ínyencnek vallók viszont korábban keljenek fel, mert közvetlenül előtte a csatornán egy olyan Columbo lesz, amit maga Steven Spielberg rendezett, értelemszerűen: jó rég. A Fem3-on tíztől A kéjnő Kaliforniába készül, ami a hülye magyar cím ellenére Martin Ritt remek filmje Tommy Lee Jonessal és Sally Fielddel.

Szombaton eljön az én napom, a Duna Tv ugyanis ebédre (negyed egy után) lezúzza a Pardaillan lovagot, serdületlen éveim egy kétségkívül szórakoztató barmocskáját; azt figyeljék, amikor bekötik ronggyal a lovak patáját, hogy ne üssenek neszt, a főszerepben Gérard Barray, a szegény ember Jean Marais-ja, d'Artagnan Charles, San Antonio felügyelő és Surcouf Robert hű megformálója, Scaramouche, a különös komédiás. Negyed hét előtt kezdődnek a Story4-en Az ifjú Churchill kalandjai.

Vasárnap Mesterházi Lajos életművének tagadhatatlan zászlóshajója, a Zebegényiek köt ki délidőben a Dunán, hát, az sem semmi, amikor piacra dobják benne a Zebe-zabát, fele tök, fele eper alapon. Este kilenctől ugyanitt Hideg napok. A Fem3-on tíz után Kémnők (nyilván a Kéjnő folytatása).

Hétfőn Kutyaszorítóban a Film+-on, 23.00-tól.

Kedden az AXN Sci-fi elindítja végre (este tizenegykor) az €kta Människort, a múlt szezon legjobb skandináv sorozatát, nem krimi, sci-fi, akkor is. Két jó hír van mellé: a királyi akadémia felvette a svéd szavak közé a "hubot" kifejezést, és ősztől jön a második évad. Kilenctől a Filmboxon indul a VIII. Henrik, természetesen Ray Winstone-nal, aki azonnal levágatja a fejedet, ha megtudja, hogy tévézel.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.