Pálmaolajmentes polcok létesítését kérik az Alditól, Spartól, Lidltől

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 3.

Gazdaság

„Nyilvánvaló, nincs mindenkinek plusz 1,5 órája arra, hogy az apróbetűs összetevőket elolvassa.”

„Arra kértük őket, a feldolgozott élelmiszerek közül azokat, amelyekben legjobb tudomásuk szerint nincsen pálmaolaj, pálmazsír, vagy pálmamagolaj egy helyen tegyék elérhetővé a vásárlók számára. Ehhez egy plakátot kapnak, amit a polc fölé kihelyezhetnek a vásárlók tájékoztatására” – olvasható a Tudatos Vásárlón a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE), a John Godall Intézet, valamint a Felelős Gasztrohős felhívása, amit a hvg.hu szúrt ki.

A nyílt levél az Aldinak, a Lidlnek és a Sparnak szól: „Nem igaz, hogy pálmaolaj mindenben van, el lehet kerülni, viszont nagyon nehéz vásárlóként megtalálni, mik azok a termékek, amelyekben nincs jelen. Úgy gondoljuk, ott kell segíteni a vásárlókat, ahol a vásárlási döntés megszületik: a boltokban. Nyilvánvaló, nincs mindenkinek plusz 1,5 órája arra, hogy az apróbetűs összetevőket elolvassa” – fogalmaznak közleményben.

A pálmaolaj-kitermelés valóban egy súlyos ökológiai és szociális probléma. Ahogyan a cikk is megjegyzi, az esőerdők eltűnése hozzájárul a klímaváltozáshoz (hiszen a fák több tonna szén-dioxidot képesek megszűrni), a helyi lakossák életfeltételeit a természetes erdők képesek biztosítani, nem mellesleg az orángutánok kipusztulását 10 évre teszik az élőhelyük eltűnése miatt.

Frissítés: cikkünk megjelenése után reagált a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.

Alább közleményület olvashatják:

„Jó hír, hogy a SPAR szeretné a felhasznált pálmaolaj mennyiségét is jelentősen visszafogni, mivel az alapanyag iránt világszerte fokozódó igénynek esőerdők – és így számos növény- és állatfaj – esik áldozatául.

Ezért az áruházlánc azt tűzte ki célul, hogy már 2019 végére a többletértéket hordozó saját márkái – SPAR Natur*pur Bio, SPAR Premium, SPAR Vital, SPAR free from és DESPAR – esetében elérje a teljes pálmaolajmentességet. A pálmaolaj kiváltása az érintett termékkategóriákban már csak minimális számú terméknél nem valósult meg. A folyamatot az év végéig ezeknél is le szeretnénk zárni.

A fenti márkacsaládok aktuálisan közel 300 nemzetközi, illetve hazai fejlesztésű élelmiszert foglalnak magukban. A pálmaolajmentes termékek könnyebb azonosíthatósága érdekében a csomagolások többségén a csatolt logóval jelezzük a pálmaolajmentes receptúrát, ezzel is biztosítva a vásárlók számára a gyors és egyszerű beazonosítást” - írta levelében a Magyar Narancsnak Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.

Figyelmébe ajánljuk