Egy hét kultúra 2023/51-52.

  • Narancs
  • 2023. december 19.

Interaktív

Rövid hírek: kultúra itthon, külföldön és másutt 

ZSŰRIELNÖK Greta Gerwig, a Lady Bird és a Barbie filmek Oscar-jelölt forgatókönyvírója és rendezője lesz a 2024-es Cannes-i Filmfesztivál zsűrijének elnöke. A fesztivál az amerikai filmes kinevezéséről szóló közleményében arról írt, alkotásaival egyszerre képes művészi értéket képviselni és közönségsikert elérni, így szűkítve a szakadékot a művészet és az ipar között, miközben érzékenyen és mélyrehatóan tárgyalja a kortárs feminista kérdéseket is. A 40 éves Greta Gerwig az első amerikai női filmkészítő, aki – a svéd Ruben Östlundot váltva – betöltheti a tisztséget. Ezzel a május 14. és 25. között megrendezendő filmes seregszemlén az ő feladata lesz a fesztivál díjainak, köztük az Arany Pálma és az Arany Kamera átadása is. A szervezők emlékeztettek, 1966 óta nem volt ilyen fiatal elnöke a fesztiválnak, akkor a 31 éves Sophia Loren vezette a zsűrit. Greta Gerwig idén nyáron bemutatott filmje, a Barbie világszerte eddig több mint 1,4 milliárd dollár (nagyjából 491 milliárd forint) bevételt termelt, a januári Golden Globe díjátadót pedig kilenc jelöléssel várja.

CSEMPÉSZÁRU A New York-i Metropolitan Museum of Arts december 15-én bejelentette, több mint egy tucat ősi műalkotást készülnek visszaszolgáltatni Kambodzsának és Thaiföldnek. A 14 khmer és a 6, a mai Thaiföld területéről származó szobor hazaszállítását azután kezdeményezték, hogy az érintett darabokról kiderült, Douglas Latchfordon keresztül jutottak el az Egyesült Államokba; az ismert műkincskereskedőt 2019-ben azért helyeztek vád alá, mert a gyanú szerint éveken át értékesített lopott kambodzsai régiségeket a nemzetközi piacon. A 2020-ban elhunyt Latchford tagadta, hogy csempész­áruval kereskedett volna. A manhattani múzeum gyűjteményéből hamarosan kikerülő szobrok, amelyek a hindu és a buddhista vallási rendszert tükrözik, a 9. és a 14. század között, az angkori korszakban készültek. A műkincsek hazaszállításának pontos idejéről az intézmény egyelőre nem adott tájékoztatást. 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.