Rádió

Térhangzás

Építészeti műsor a Klubrádióban

Interaktív

Elég egyszer belehallgatni a Klubrádió nemrég indult új műsorába, hogy értetlenkedve csapjunk a homlokunkra, ez eddig miért nem jutott senkinek az eszébe.

Persze lehet, hogy volt már hasonló műsor valamikor, valahol a magyar éter elhomályló múltjában, csak hát a rádiós emlékezet egyfelől egy eléggé képlékeny dolog, másfelől meg az egészen biztos, hogy jelenleg nincs párja, s a közelmúltból sem ugrik be műsor, ami ilyen határozottsággal ment volna neki az építészet és urbanisztika feldolgozásának, mint most Rózsa Péter és Árva Brigitta Utcafrontja.

A címen, mint mindig, el lehet vitatkozni, egy kicsit lapos talán, és nem fedi le a műsor szélesebb horizontját, ugyanakkor könnyen megjegyezhető, és legalább nem modoros. Egyszóval rendben van. Még azzal az óvatos militáns mellékzöngével is, amit talán nem is hall ki belőle minden rádiózó. Pedig az utca valóban tud frontvonal lenni, építészeti értelemben is: elég csak az utóbbi évek, évtizedek budapesti (és valamivel kevésbé feltűnő, de vidéki városokban is megjelenő) bontási-építési küzdelmeire, műemlékrombolásaira gondolni. Hosszú, szomorú felsorolást lehetne készíteni az eltörölt házak, összegányolt renoválások, elcseszett utcaképek közelmúltbeli történetéről, nem is kezdünk bele. Elég most csak a Városligetet megemlíteni, hiszen mi az, ha nem egy urbanizációs frontvonal.

De mindez csak a címre, illetve a cím keltette asszociációkra vonatkozik. Az Utcafront máskülönben egy meglehetősen barátságos műsor, amit talán még azok is élvezettel tudnak hallgatni, akiket egyébként az épített kultúra annyira nem érdekel (ha vannak ilyenek egyáltalán). És persze rögtön adódik a kérdés: hogyan lehet vajon megragadni rádiós eszközökkel az épületek kiváltotta élményt? Nem meddő szószaporítás-e hétről hétre valami olyasmiről beszélni óra hosszat, amit elsősorban inkább látni kéne? Az Utcafront tanulsága szerint egyáltalán nem, sőt: az derül ki – és a laikus hallgatónak (amilyenek mi is lennénk) ez bizonyos értelemben revelatív belátás lehet –, hogy az építészet legalább annyira gondolati műfaj, eszme, filozófia, mint súlyos anyagokkal operáló építőművészet.

Ha sem képen, sem élőben nem lett volna szerencsénk látni Baszkföld (és Vizcaya tartomány) fővárosának, Bilbaónak az ikonikus épületeit – Frank Gehry Guggenheim Múzeumát vagy a Santiago Calatrava tervezte, a Nervion folyó fölött átívelő Zubizuri gyaloghidat –, Szilveszter Ádám Ybl-díjas építész elbeszélésében akkor is megértenénk a jelentőségüket. Hiszen a szakértő vendég nemcsak külső megjelenésükről beszél pontos, követhető mondatokkal, hanem városképi szerepükről, turisztikai vonzerejükről, a baszk önkép átalakulásában betöltött funkciójukról és építésük gazdasági vonatkozásairól is. Mindezek mellett pedig még egy-egy finom kritikai megjegyzésre is futja a rövid műsoridőből: Gehry múzeuma, a maga kézi munkával formázott titánleme­zei­vel nem kiforrott épület, még ha valóban a város szimbólumává vált is – halljuk.

Az Utcafront egyébként a mostanában egyre divatosabb műsorszerkesztési elvet követve állandó alrovatokból építkezik. Ilyen a Városi tükör (ebben volt szó Bilbaóról), a Perspektíva, a Budapesti séta, a Magaslesen vagy a nemzetközi eseményeket röviden szemléző hírrovat is. Ez, egyfelől nyilván felhasználóbarát, hiszen a hallgató, amint megszokta az új műsor szerkezetét, hétről hétre tudhatja, nagyjából mire számítson. Másfelől a műsorkészítőknek is jó mankó, hiszen könnyebb ötször tíz percet megtölteni, mint egyszer ötvenet. Hátránya lehet ugyanakkor, hogy elmerevíti a műsort, illetve – és még inkább –, hogy az egyes alfejezeteken belül túl szűkre szabja a teret az aktuális téma kibontásához. Ez praktikusan például túl sok vágást jelent. Hiába volt remek például a Németh Nóra építészettörténésszel folytatott beszélgetés (Budapesti séta) a Hubay-palotáról és annak felújított zeneterméről, túl sokszor lehetett olyan érzésünk, hogy valami innen „ki lett szedve”. Például amikor Rózsa Péter rákérdez, hogy ki járt a terembe, hiszen „Horthy Miklóstól Bartók Béláig tart a nagyon vegyes névsor”; választ már nem kapunk rá, úgyhogy Horthyval és Bartókkal kell beérnünk.

De az ilyen apró szépséghibákkal együtt is az Utcafront végig fenn tudja tartani a hallgatói figyelmet, legyen szó akár a levéltár épületéről, akár a 4-es metró nemzetközileg is elismert állomásairól, akár egy jótékonysági építőanyag-pályázatról. És ez máris több, mint amit az építészet és a rádiózás szerelemgyerekétől előzetesen elvártunk volna.

Utcafront, Klubrádió, június 9.

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.