Emléknap lett a mai Olaszországban

  • narancs.hu-MTI
  • 2021. február 20.

Katasztrófa

A járvány kezdetére emlékeznek és emlékhelyet avatnak az új koronavírus-járvány halálos áldozatainak.

A "fehér köpenyesek" napját tartják szombaton az olasz kórházakban, és emlékhelyet avatnak az új koronavírus-járvány halálos áldozatainak a lombardiai Codognóban, ahol tavaly február 20-án azonosították az első olaszországi Covid-beteget.

 A kórházakban az orvosok és a betegek a halottakról emlékeznek meg ezen a napon, amelyet mostantól minden év február 20-án meg fognak tartani. De a társadalom többi része is emlékezik különböző módokon, egyebek között közös imádságokat tartanak az elhunytakra és a még kórházban lévőkre gondolva.

A központi esemény helyszíne a lombardiai Codogno, ahol egy kerttel körbevett emlékhelyet avatnak fel. A tizenötezres város kórházában tavaly ezen a napon azonosították az első fertőzöttet. Az első betegként regisztrált, 38 éves Mattia Maestrit mások mellett ápoló Annalisa Malara aneszteziológus kérte vírusteszt elvégzését a férfin, mert szokatlan erejű tüdőgyulladás jelentkezett nála. A laboratóriumi eredmények február 20-án este kaptak megerősítést Milánóból.

Codogno kórházát azonnal lezárták, a polgármester karantént rendelt el, a hadsereg gyűrűbe fogta a várost. Olaszország és Európa így szembesült azzal, hogy az új koronavírus-járvány megérkezett erre a kontinensre is. Február 20-tól kezdve a betegek és a halottak száma folyamatosan nőtt. Mattia több hetet töltött intenzív osztályon, de meggyógyult. Felesége is átvészelte a fertőzést, de a családjában volt halálos áldozat.

 Egy év alatt közel hárommillióan betegedtek meg, a halottak száma éppen pénteken lépte át a 95 ezret. Az elhunytak többsége nyolcvan év feletti volt, akikkel szinte elvesztett egy generációt az öregedő lakosságú Olaszország.

Több mint háromszáz orvos halt meg hivatása teljesítése közben.

Emlékezést és egyben tüntetést tartottak szombaton Alzano Lombardo lakosai is, akik tavaly feljelentést tettek a helyi kórházak, idősotthonok késői lezárása miatt. Azt hangoztatták, hogy időben cselekedve a Giuseppe Conte vezette kormány elkerülhette volna, hogy a járvány "cunamiként" söpörjön végig az idős korosztályon.

Roberto Speranza egészségügyi miniszter az évfordulón azt hangoztatta, hogy a járvány elleni "küzdelem még nem ért véget, még nem győztünk, de az oltóanyag reményt ad". A tárcavezető szerint az egészségügyi rendszer "borzalmas" évet élt át, ezzel együtt köszönetet mondott az olaszoknak az összefogásért és erőfeszítéseikért a nehéz időkben.

A vírusmutációk erőteljes terjedése miatt vasárnaptól az olasz tartományok felében megszigorítják a korlátozásokat. A régiók azonnali egyeztetést szorgalmaznak az új kormánnyal az ország esetleges ismételt zárlatáról.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.