Kiállítás

A határtalan határai

Határtalan design 2018

  • Götz Eszter
  • 2018. július 28.

Képzőművészet

Szigeti Szilvia textildizájner és Radnóti Tamás belsőépítész 2004-ben szervezték meg az első madeinhungary kiállítást, akkor még a Műcsarnokban évi rendszerességgel bemutatkozó Lakástrend részeként és annak támogatásával, hogy a szakma kereteiből kilépve, a nagyközönség elé vigyenek egy válogatást a kortárs hazai dizájnerek munkáiból. Háttérintézmény nélküli, független szakmai kezdeményezésként indították a projektet, és azóta is viszik.

A madeinhungary – többszörös névváltással – elszántan virágzik, az idei bemutató már a tizenharmadik a sorban. A magyar dizájnerekhez 2012-től a visegrádi országok tervezői is csatlakoztak, majd más európai régiókból is meghívtak egy-egy csapatot. Így formálódott az immár évek óta Határtalan design címet viselő összeállítás, s az idén kilenc ország több mint száz tervezőjétől mutat be tárgyakat az Új Budapest Galériában.

A vállalkozás figyelemre és elismerésre méltó. Részint azért, mert a hazai dizájnt támogató intézményrendszer meglehetősen ingatag, az üzleti szféra még mindig nem találta meg a dizájnban azt a potenciált, amit a lengyel, német, osztrák, cseh vagy szlovén gazdasági szereplők már régen felfedeztek. Évek óta zajlik a szemünk előtt egy ígéretes művészeti ág és mögötte egy szakma kétségbeesett szélmalomharca, az önmenedzselésben felőrlődő vagy jobban működő országokba menekülő tehetségekkel, de alig észlelünk elmozdulást a holtpontról. A Határtalan design évről évre megrendezett kiállítása, a tervezők munkájának összekapcsolása a közönséggel – közvetlen, azaz nem a Design Hét vagy az Iparművészeti Múzeum kereteihez igazodva – azonban nem csak ennek fényében egyedülálló eredmény. Szigeti Szilviáék jó kézzel, magabiztosan építik a kapcsolatokat, és a megfelelő partnereket vonják be, így a kiállítások évről évre mindig valamilyen új aspektussal gazdagodnak – az idén például a tárgyfotográfia margóra szorult műfaját is behozták, ami feldobta a galéria tagolatlan tereiben kissé fantáziátlanul elhelyezett tárgycsoportok összképét.

Az idei mustra a visegrádi országok mellett szélesebben értelmezi a régiót, némi betekintést adva az osztrák, a svájci, a német, a szlovén és a román dizájnba is. Azt gondolnánk, Svájctól Romániáig igen tág spektrumon mozog a tárgykultúra, ehhez képest a kiállítás nagy meglepetése, hogy nem olyan nagy a különbség: a német, osztrák, svájci tervezők nagyon hasonló gondolatok mentén haladnak, mint az egykor vasfüggöny mögé szorított országokból érkező kollégáik. A nagyobb összefüggések megteremtése így nem csupán ésszerű és megfelel a művészeti ág karakterének, de arra is rámutat, hogy a dizájn valóban nem ismeri a földrajzi határokat, azaz a kiállítás címe – legalábbis ebben az értelemben – hiteles. És körbejárva a Bálna emeleti termeit, tényleg lenyűgöző a sokféleség. Az ötvenes évek hangulatától a minimalizmusig, a klasszikus dizájn inspirálta formáktól a házi barkácson át az újrahasznosításig a legváltozatosabb irányzatokkal találkozunk. Van itt lapra szerelhető és házilag összerakható szék és asztal, préselt fahulladékból készült bútorlap, keskeny lábakra helyezett aszimmetrikus bútorkompozíció, elegáns és egyszerű, kifinomult és harsány, sorozatgyártásban előállított termék, illetve kis szériás vagy egyedi tárgy. A tervezők jó része a fiatalabb korosztályhoz tartozik, ennek megfelelően sokféle kísérletező út is teret kapott, merészebb szín-, forma- és stílusvariációk, anyagpárosítások, technológiai újdonságok. Megkapó például az az irány, amelyik a kézi kötést ötvözi a bútorokkal, mint a német Monika Brückner bárszékeinél vagy a szlovén Oloop szociális projektjénél, utóbbi a Szlovéniába menekült, munkához nem jutott idősebb nők kézimunkáit vonta be a kortárs dizájn világába. Az osztrák Suzanne Honza is egyfajta integrációs dizájn felé halad a német és török kézmű­vesekkel közösen kialakított, ultrakönnyű, speciális technológiával készített ülőbútor megalkotá­sával.

A magyar tervezők gazdag változatosságot képviselnek az összeállításban, Baróthy Anna míves üveg térelválasztóitól Bogár Máté izgalmas vonalvezetésű bútorain, Albert Virág és Pongrácz Farkas, Ungár Fanni és Juhász Ádám egyedi lámpatestein át Vági Flóra és Fekete Fruzsina organikus ékszer-kompozícióiig látványos és fantáziadús termékekkel találkozhatunk. A kiállítás legnagyobb szenzációja a külön egységbe rendezett ékszerkollekció, amely most a pozsonyi képzőművészeti és dizájnakadémia S+M+L_XL ötvös- és ékszertervező műhelyének munkáival együtt külön egységet alkot. Ebben a részben jelenik meg a legtöbb innovatív gondolat, látványosan leképezve az ékszertervezés mai útjait a különleges anyagokkal, felületi hatásokkal és meglepő analógiák megidézésével, egészen a test és az ékszer viszonyának újragondolásáig.

Ami a kiállításon megjelenik, az valóban gazdag, aktuális és hiteles. A címben fölvetett fogalom, a határtalanság azonban korlátok közé szorul azzal, amit nem látunk itt. Valójában a dizájn egy szeletét kapja a néző, ami nagyjából megegyezik a lakáskultúrával – bár az idei anyagban az ékszerek és a tárgyfotók „mint vendég” helyzetbe hozása kissé tágítja a keretet. De alapvetően mégiscsak egy igen szűken értelmezett di­zájn­ról kapunk képet, ami nyilván a Lakástrendhez való kezdeti kapcsolódásból származik. Ideje kilépni onnan, és felmutatni a dizájn valódi helyét, mert erre a szakmának és a közönségnek egyaránt nagy szüksége van.

A kiállítás megtekinthető augusztus 26-ig az Új Budapest Galériában (Budapest IX., Fővám tér 11–12.)

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.